تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۱۴۰۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ظرفیت‌های ناشناخته و مغفول مانده شادگان
 شهرستان شادگان در ۹۰کیلومتری جنوب مرکز خوزستان با بهره مندی از ظرفیت‌های متنوع ولی ناشناخته و مغفول مانده، در صورت توجه، برنامه ریزی و سرمایه گذاری می‌تواند به قطب اقتصادی، گردشگری، تجاری و حتی صنعتی استان تبدیل شود.

 شهرستان شادگان در جوار یک تالاب عظیم و بین المللی که در نقشه‌های جغرافیایی از آن به نام "تالاب شادگان"  نام برده می‌شود قرار گرفته است.

برخی از شادگان به دلیل قرار گرفتن و همجواری با آبهای تالاب، خورهای متعدد و قابل کشتیرانی و قایقرانی و همچنین دسترسی به آبهای گرم خلیج فارس از طریق خور ابوخضیر به عنوان "ونیز" ایران نام می برند.
این شهرستان به نام شهر "پل‌ها" نام گرفته است، وجود یک هزار و ۴۲۰دهنه پل در محدوده این شهرستان نشان از این است که شهر شادگان در دل تالاب و در موقعیتی استثنایی و ویژه قرار گرفته است.
قرار گرفتن و همجواری این شهرستان با آبهای تالاب بین المللی شادگان، سبب شد این منطقه در جریان سیلاب مهیب فروردین ماه ۱۳۹۸در محاصره کامل آب قرار گیرد.    
تالاب شادگان که در پهنه‌ای به وسعت  ۵۵۰هزار هکتاری قرار گرفته در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. منازل روستایی زیاد در آب مناظر بی بدیل وچشم نوازی را خلق کرده‌اند که بی شباهت به خانه های روی آب ساخته شهر ونیز در کشور اروپایی ایتالیا نیست.
موقعیت جغرافیایی ویژه، قرار گرفتن بین شهر اهواز، ماهشهر و آبادان داشتن بندر، دسترسی آسان به سه فرودگاه، قرار گرفتن در مسیر راه آهن بندر امام - خرمشهر در آینده نزدیک، داشتن بیش از ۲ میلیون اصله نخل خرما، صنایع بسته بندی خرما، فولادسازی، وجود ۲ شرکت نیشکری حکیم فارابی و سلمان فارسی، بندر صیادی و تجاری بسترهایی است که می تواند برای بسیاری از سرمایه گذاران بومی و غیربومی جذاب باشد.

سرپرست فرمانداری شادگان با اشاره به بسترها و ظرفیت‌های مورد اشاره در این شهرستان گفت: بسیاری از شهروندانی که برای نخستین بار به این منطقه سفر می کنند از اینکه این منطقه با وجود ظرفیت های متنوع در بخش گوناگون به خصوص گردشگری در مدار توسعه پایدار قرار نگرفته و از برخی نارسایی‌ها و محرومیت رنج می‌برد، تعجب می‌کنند.
امید صبری پور با بیان اینکه شادگان در حوزه فولاد، حرف برای گفتن دارد، افزود: خوشبختانه میزان تولید فولاد در شادگان در حال رشد است که این موضوع بر چرخه اقتصادی و مالی این شهرستان تاثیرخوبی داشته و در سبد اقتصادی و درآمدی مردم با ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم مشهود است.

قرار گرفتن شادگان در وضعیت سبز گازرسانی
فرماندار شادگان گفت:این منطقه با وجود اینکه بخش اعظم آن گرداگرد آب تالاب شادگان قرار گرفته ولی در سال‌های اخیر عملیات گازرسانی به منطقه به غیر از ۲ روستا، به طور کامل انجام شده است.  
وی افزود: شادگان از نظر گازرسانی با توجه به شرایط خاص جغرافیایی، در وضعیت سبز قرار گرفته و یکی از مشکلات اساسی مردم در بحث گازشهری رفع شده است.
صبری پور با اشاره به ضعف و نارسایی در خدمات شهری اظهارداشت: در حوزه بهسازی معابر و توسعه زیرساخت‌ها و شبکه فاصلاب ضعف داریم که رفع این مشکل به عزم ملی و تخصیص اعتبار نیاز دارد.

نرخ ۴۵ درصد بیکاری در شادگان
سرپرست فرمانداری شادگان از بالا بودن نرخ بیکاری در این شهرستان به عنوان مهمترین مشکل این منطقه یاد کرد و اظهارداشت: با وجود ظرفیت‌های خوب در بخش های گردشگری و کشاورزی نرخ بیکاری در این شهرستان حدود ۴۵درصد است که به هیچ وجه قابل دفاع نیست.
صبری پور ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی کارخانه‌های صنعتی، فولادسازی، پتروشیمی و توسعه صنایع پایین دستی فولاد نرخ بیکاری در منطقه کاهش یابد البته جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌تواند به روند توسعه این منطقه شتاب بخشد.
وی از بندر شادگان که حدود ۴۵ کیلومتر با مرکز این شهرستان فاصله دارد به عنوان حلقه مهم توسعه اقتصادی و تجارت یاد کرد و افزود: درحال راه اندازی بازار ته لنجی در این شهر هستیم تا برای هموطنان و گردشگران جذابیت اقتصادی داشته باشد.

سرپرست فرمانداری شادگان، احداث شهرک خرما، مجوز ۱۰هزار هکتاری پرورش آبزیان، راه اندازی اسکله گردشگری با همکاری سازمان بنادر و میراث فرهنگی در آینده نزدیک، طرح آبرسانی غدیر و تامین پایدار آب کشاورزی به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر را از برنامه های مهم توسعه ای این شهرستان عنوان کرد.
 
بندر شادگان پل توسعه پایدار منطقه
بندر شادگان در سال ۱۳۹۳ با هدف بهره گیری از ظرفیت های تجاری و دریایی، کمک به توسعه پایدارمنطقه، ایجاد اشتغال و افزایش صادرات کالا با ایجاد یک پست اسکله در محدوده ای به وسعت سه هکتار به بهره برداری رسید.
این بندر که در خور ابوخضیر واقع شده سالانه ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۰۰هزار تن کالا دارد و با خور موسی حدود ۱۷مایل دریایی فاصله دارد.
این بندر با وجود اینکه جزو بنادر کوچک خوزستان محسوب می شود ولی در صورت توسعه و جذب سرمایه گذار می‌تواند به پل توسعه پایدار منطقه شادگان تبدیل شود.
سرپرست بندر شادگان اظهارداشت: بندر شادگان ظرفیت بسیار مهمی برای سرمایه گذاری است و درصورت اجرای طرح توسعه این بندر به ۳۰هکتار می‌توان بسیاری از صنایع بسته بندی و تولیدی را در اراضی پشتیبانی فعال و مستقر کرد.
هیثم عامریان با بیان اینکه سازمان بنادر ودریانوردی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر حمایت می کند، افزود: بندرگاه به دلیل قرار گرفتن بین منطقه آزاد اروند و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، انبار مسقف یک هزار و ۲۰۰متری، دپوی کالا تا ۱۰هزار متر مربع، آبخوری پنج تا ۱۰متر در موقع مد دریا و امکان ترانزیت کالا به کشورهای همجوار از موقعیت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برخوردار است.

صدور مجوز واردات کالای تجاری        
سرپرست بندر شادگان در ادامه از صدور مجوز واردات کالای تجاری از این بندر خبر داد و افزود:واردات کالای تجاری می تواند زمینه فعال تر کردن بندر شادگان را فراهم کند.
عامریان با اشاره به پیگیری موضوع تخفیف سود بازرگانی یا گمرکی در بندر افزود: چنانچه تخفیف سودبازرگانی اعمال شود انگیزه برای واردات کالاهای تجاری از این بندر و ایجاد اشتغال بیشتر خواهد شد.
جمشید حمایتی ناظر بنادر تابعه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان نیز در خصوص نقشی که بندر شادگان در توسعه و اشتغال زایی منطقه می‌تواند ایفا کند گفت: سازمان بنادر و دریانوردی براساس وظایف ذاتی خود بخش مهمی از زیرساخت‌های این بندر را فراهم کرده و با توسعه محدوده بندر به ۳۰هکتار زمینه برای اشتغال زایی، رونق اقتصادی و افزایش حجم تجارت خارجی فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بندرگاه شادگان در دل تالاب قرار گرفته و توسعه بندر از سه هکتار به ۳۰هکتار مستلزم صدور مجوز زیست محیطی است، افزود: پیگیر اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست برای تملک اراضی که طبق نقشه باید به محدوده بندرگاه افزوده شود، هستیم.
قاسم جنامی مسوول امور بندری و دریایی بندر شادگان نیز با اشاره به اهمیت بندر شادگان در شتاب بخشیدن به توسعه منطقه و ایجاد اشتغال گفت: برای نخستین بار محموله خرما از این بندر به ترکیه و ترانزیت دام از ارمنستان به کویت انجام شد.
وی به جذابیت های این بندر از جمله نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس، راه دسترسی مطمئن به بندر، ضریب امنیت بالا و پهلوگیری لنج های ۵۰۰تنی اشاره کرد و افزود: با لایرویی خور ابوخضیر امکان تردد و پهلوگیری شناورهای یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تن وجود دارد.


با توجه به موارد یادشده، شادگان را می‌توان خلاصه‌ای از خوزستان نامید که می‌تواند با ظرفیت‌های فراوان در حوزه های مختلف توسعه یابد و به عنوان نگینی درخشان خودنمایی کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار