تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۲۱۳۹۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسکن ملی دزفول و یک دنیا دلواپسی
باوجود گذشت 6 ماه از پرداخت اولین قسط طرح مسکن ملی، متقاضیان این طرح در شهرستان دزفول به عدم پیشرفت فیزیکی ساخت‌وساز واحدهای خود معترض هستند و نسبت به نحوه اجرای پروژه و عقب افتادگی آن نسبت به سایر شهرها بسیار نگران هستند.
  «طرح مسکن ملی، طرحی گران برای اقشار کم‌درآمد» عنوان خبری بود که در مردادماه سال جاری هم‌زمان با موعد واریز قسط اول طرح اقدام ملی یا همان مسکن ملی در خبرگزاری فارس منتشر شد.


اکنون پس از گذشت ۶ ماه از واریز قسط اول این طرح به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال، متقاضیان طرح مسکن ملی شهرستان دزفول در گام نخست با مشکلاتی که باعث بروز نگرانی آن‌ها شده مواجه شدند.

سینا یکی از متقاضیان طرح مسکن ملی شهرستان دزفول است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در مرداد سال جاری طی مدت زمانی محدود مهلت واریز قسط اول معین شد و پس از پرداخت قسط نخست قرعه‌کشی برای تعیین واحدها انجام گردید.

او می‌گفت: پس از گذشت ۶ ماه هنوز تغییر محسوسی در زمینه ساخت‌وساز مشاهده نشده درصورتی‌که به گفته دولت طی دو سال واحدها باید ساخته شوند و به متقاضیان تحویل داده شوند.

حسین از دیگر افراد متقاضیان است که در مصاحبه با خبرنگار فارس می‌گفت: دولت فعلی به‌عنوان بنیان‌گذار این طرح ماه‌های آخر فعالیت خود را سپری می‌کند که بر این اساس نیاز است با پیگیری‌های لازم باعث ایجاد اطمینان خاطر در متقاضیان شود.

وی ادامه داد: حالا که هیچ اقدامی خاصی صورت نگرفته چه اصراری وجود داشت که ما، ۶ ماه پول‌هایمان را در بانک بلوکه کنیم؟

حسین می‌گوید: این شرایط در حالی است که در برخی از شهرها البته خارج از استان طرح مسکن ملی قریب به ۳۰ درصد رشد فیزیکی داشته باشد و در دزفول با توجه به نزدیک شدن به مهلت پرداخت قسط دوم هنوز اسکلت ساختمان هم پی‌ریزی نشده‌است.

 

به محض اتمام خاکبرداری ساخت واحدها آغاز خواهد شد
ابوذر موحد رییس اداره راه و شهرسازی دزفول در این رابطه طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در دزفول اظهار کرد: شرکت توسعه مسکن خوزستان کارگزار بخشی از این پروژه هست که گمانه‌زنی(تعیین نوع خاک) زمین‌ها را انجام داده اما نتیجه گمانه برخی از قشمت‌های زمین قابل‌قبول نبوده که خاک‌برداری از محل برای رسیدن به خاک محکم درحال انجام است.

وی افزود: نقشه‌های ساختمانی و پروانه ساخت درحال آماده‌سازی است که به محض اتمام خاک‌برداری ساخت واحدها آغاز خواهد شد.

رییس اداره راه و شهرسازی دزفول گفت: مسلماً شروع هر پروژه‌ای با مشکلاتی مواجه است که پروژه مسکن ملی دزفول نیز از این موضوع مستثنی نیست ضمن این‌که از پنج بلوک جانمایی شده چهار بلوک در ناهمواری قرار دارند و یک بلوک دیگر که مسطح است دارای خاک هوا خورده هست که نیاز به خاک‌برداری دارد.

وی با اشاره به این‌که پیمانکاران طرح مشخص شده‌اند، ادامه داد: پروژه مسکن ملی دزفول فعال است اما به دلیل خاک‌برداری و یا خاک‌ریزی برای ایجاد استحکام تغییرات و فعالیت از نظر مردم قابل ملاحظه و مشاهده نیست.

ابوذر موحد تصریح کرد: معمولاً در ساخت‌وساز ۱۰ درصد اولیه با سرعت کمتری پیش می‌رود اما به محض انجام فونداسیون سرعت کار افزایش می‌یابد.

وی در خصوص زمان تحویل واحدها بیان کرد: برنامه‌ریزی برای زمان تحویل به عهده کارگزار است اما اگر طبق برنامه و بدون مشکل پروژه پیش برود آپارتمان‌سازی معمولاً حدود یک‌سال و نیم زمانبر خواهد بود.

 

مشکلات زمین مانع پیشرفت کار شد

با استناد به اخبار منتشر شده در خصوص طرح مسکن ملی، ۱۱۵ هزار نفر تاکنون در مرحله سوم طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند و این نام‌نویسی تا ۲۵ دی‌ماه سال جاری ادامه دارد این در حالیست که واحدهای مسکونی این طرح در دزفول پیشرفت خاصی نداشتند درصورتی‌که به گفته عبادی مدیرعامل شرکت توسعه خوزستان که کارگزار این پروژه است، اگر زمین‌های مشخص‌شده مشکلی نداشتند کار تا مرحله اسکلت‌گذاری پیش می‌رفت.

پرداخت قسط 50 میلیونی با حداقل حقوق کارگری 
به اعتقاد منتقدان، در دوره‌ای که شاهد تورم بیش از حد کالا و اجناس هستیم مسکن به‌عنوان نیازی ضروری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم بخصوص جوانان به شمار می‌آید که انتظار می‌رفت دولت به‌عنوان پایه‌گذار این طرح با تدبیر بیشتری اقدام می‌کرد.

این طرح علاوه بر مشکلاتی که در اکثر شهرها برای متقاضیان پیش آورده برای یک حقوق ساده کارگری و دیگر اقشار کم‌درآمد جامعه گران محسوب می‌شود چراکه طبق اعلام دولت مبلغ تمام‌شده واحدهای ۱۰۰ متری ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده که متقاضیان تقریباً هر ۶ ماه یک‌بار باید اقساط خود را پرداخت نمایند.

بدین ترتیب یک کارگر که ماهانه با احتساب حق اولاد، حق مسکن و... طبق میزان اعلامی از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی حدود دو میلیون ۷۰۰ هزار تومن دریافت می‌کند هر ۶ ماه باید قریب به ۵۰ میلیون تومان قسط پرداخت کند.

اقساط سنگین وام طرح مسکن ملی
کارشناسان در خصوص وام این طرح معتقدند که مبالغ اقساط طرح مسکن ملی از اصلی‌ترین معایبی است که به این طرح وارد است زیرا بسیاری بر‌ این باورند که این مبالغ بسیار بالا هستند و در نتیجه بسیاری از دهک‌های جمعیتی پایین قادر به تأمین این مقدار نخواهند بود.
در طرح ملی مسکن وام‌هایی بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون یا نرخ سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت خواهد شد. با یک حساب سرانگشتی متوجه میشویم متقاضی که باید در یک بازه ۱۲ ساله باید اقساط این وام را بازپرداخت کند، در روش ساده و پلکانی باید سودی بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان به بانک عامل پرداخت کند.
در بازپرداخت به‌روش ساده متقاضی که وام دریافت می‌کند باید برای تسهیلات برابر با ۱۰۰ میلیون تومان تقریباً هر ماه یک میلیون و ۹۹۱ هزار تومان قسط پرداخت کند. کل مقدار بازپرداخت شده توسط متقاضی طرح مسکن ملی در این روش تقریباً ۲۴۵ میلیون تومان خواهد بود. متقاضی در انتهای سال دوازدهم ۱۴۵ میلیون تومان برای این وام سود پرداخت می‌کند.

همچنین در روش پلکانی وام مقدار قسط‌ها از یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان آغاز می‌شود و به ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان در سال دوازدهم افزایش می‌یابد. کل مقدار بازپرداخت شده در سال دوازدهم تقریباً بالغ بر ۲۶۰ میلیون تومان و سود آن ۱۶۰ میلیون تومان است.

 

مشکلات طرح مسکن مهر مجددا تکرار خواهند شد؟

  در پایان باید دید که با وجود نگرانی مردم از تکرار مشکلات طرح مسکن مهر چه تدابیری برای ایجاد یک اعتماد دوطرفه در طرح مسکن ملی می‌اندیشد.

همچنین باید منتظر پاسخی منطقی برای تعلل مجریان طرح ماند و دید که چرا بدون رفع مشکلات ابتدایی از سوی نهادهای ذی‌ربط نام‌نویسی و دریافت اقساط از طرف مردم آغاز شده است؟
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار