تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۲۱۳۸۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس علوم پزشکی آبادان:
ریه مردم خوزستان، مستعد بیماری شده است
 رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه استعداد ابتلا به عفونت‌های تنفسی در کسانی که در مناطق صنعتی زندگی می‌کنند بیشتر است، گفت: سیستم ایمنی بدن این افراد مشغول مبارزه با آلاینده‌ها می‌شود و از مبارزه با ویروس مغفول می‌ماند و این افراد بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی ویروسی هستند و در صورت ابتلا نیز به نوع شدید آن مبتلا می‌شوند.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده اظهار کرد: برخی بیماری‌ها در مناطق مختلف مشترک هستند. در این فصل بیشتر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله انواع سرماخوردگی‌ها، آنفلوآنزا و کووید - ۱۹ که عمدتاً ویروسی هستند، بروز پیدا می‌کنند و این بیماری‌ها در همه مناطق مشترک هستند.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص تفاوت بیماری‌های عفونی در جنوب‌ کشور با مناطق شمالی، عنوان کرد: در برخی موارد، بیماری‌ها خاص یک منطقه‌ هستند. به طور سنتی دو پیک بیماری‌های روده‌ای در خوزستان وجود دارد که در اوایل بهار و اوایل تابستان رخ می‌دهند. بیماری التور و وبا نیز بیماری سنتی خوزستان هستند که از طریق مصرف آب یا مواد غذایی آلوده منتقل می‌شوند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: بیماری خون‌ادراری نیز خاص خوزستان بوده است که البته در ۱۰ - ۱۵ سال گذشته مواردی از این بیماری نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه معمولا علائم بیماری‌های روده‌ای، گوارشی هستند، بیان کرد: التور یک بیماری بومی خوزستان است و بنابراین معمولاً در دو پیک بیماری، از همه افرادی که با عارضه اسهال به مراکز بهداشتی و  درمانی مراجعه می‌کنند نمونه خاص بیماری التور اخذ می‌شود. اسهال نباید دست‌کم گرفته شود و افراد به ویژه کسانی که مستعد کم‌آبی هستند باید در صورت مشاهده این علامت، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

سلمان‌زاده در خصوص خلط‌های خونی، گفت: شایع‌ترین علت خلط خونی، برونشیت است. عفونت‌های ویروسی به ویژه آنفلوآنزا و کووید - ۱۹ می‌توانند خلط خونی ایجاد کنند و اگر خلط خونی، با علائمی مانند کاهش وزن و تعریق شبانه همراه باشد یا طولانی شود، باید بررسی‌های دیگر برای این بیماران انجام شود.

وی بیان کرد: عفونت‌های پوستی مانند سالک نیز در برخی استان‌های خشک از جمله خوزستان رخ می‌دهند. این بیماری‌ها بیشتر به دلیل شرایط جوی رخ می‌دهند. جوندگان و سگ‌سانان میزبان سالک و ناقل آن نیز پشه خاکی است و در شرایط جوی خشک، موارد این بیماری بیشتر می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاه به وجود آلاینده‌های صنعتی فراوان در خوزستان افزود: آلاینده‌های صنعتی مشکلات دیگری برای مردم خوزستان ایجاد می‌کند. معمولا ریه افرادی که در شهرهای صنعتی زندگی می‌کنند، تحریک‌پذیرتر است و مستعد ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم هستند.

وی گفت: مسئولان بهداشتی با پیامدهای آلاینده‌های صنعتی یعنی با بیماری مردم روبه‌رو هستند. قطعاً کسانی که در مناطق صنعتی زندگی می‌کنند به ویژه در این روزها که پایداری هوا و افزایش آلاینده‌های هوا رخ داده، با بیماری‌های ناشی از آلاینده‌های صنعتی مواجه هستند و ریه‌های مردم مستعد بیماری شده است.

سلمان‌زاده تصریح کرد: استعداد ابتلا به عفونت‌های تنفسی در کسانی که در مناطق صنعتی زندگی می‌کنند بیشتر است؛ سیستم ایمنی بدن این افراد مشغول مبارزه با آلاینده‌ها می‌شود و از مبارزه با ویروس مغفول می‌ماند و این افراد بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی ویروسی هستند و در صورت ابتلا نیز به نوع شدید آن مبتلا می‌شوند.

وی گفت: در این روزها که شاهد وارونگی هوا و افزایش آلاینده‌ها هستیم باید مردم در منزل بمانند و مصرف سبزیجات و لبنیات را افزایش دهند تا از عوارض آلودگی هوا مصون بمانند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: بحران تنفسی پس از نخستین بارش‌های پاییزی نیز مشکل عمده‌ای است که در خوزستان رخ می‌دهد. برخی از گیاهان که در فصل پاییز گرده‌افشانی می‌کنند، در این بحران نقش دارند. درمان این بحران تنفسی، حمایتی است که قبل از این بحران توصیه می‌شود مردم در منزل بمانند و اقدامات پیشگیرانه مانند مصرف دارو را انجام دهند و در صورت بروز حملات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

سلمان‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در جنوب غرب خوزستان، عنوان کرد: خوشبختانه در یک بازه زمانی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم در جنوب غرب خوزستان بسیار خوب بود و با اجرای طرح شهید سلیمانی روند بیماری کاهش یافته و شرایط بهتر شده است. در حال حاضر روند بیماری، نزولی و وضعیت آرام است.

وی افزود: در آبادان بیمارستان آیت‌الله طالقانی سانتر بیماری کووید - ۱۹ است که در پیک بیماری ظرفیت این بیمارستان تکمیل شد و از ظرفیت بیمارستان‌های دیگر کمک گرفتیم اما در حال حاضر تنها دو بخش این بیمارستان برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: اوضاع بهتر است اما نمی‌توانیم امیدوار باشیم و همیشه باید نگران باشیم زیرا احتمال برگشت بیماری وجود دارد. تا زمانی که این ویروس در چرخش است و هنوز افراد زیادی نسبت به این بیماری ایمنی پیدا نکرده‌اند، احتمال بازگشت به پیک بیماری بسیار زیاد است و باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با شدت و قوت ادامه یابد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار