تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۱۳۸۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مخالفت صریح شیوخ عرب خوزستان با تیراندازی در مجالس
 برخی شیوخ و بزرگان طوایف عرب خوزستان در میزگردی خبری  ایرنا با بررسی تحلیلی دلایل سنت غلط تیراندازی در مراسم عزا و شادی راهکارهای موثر برای برچیدن این رسم غلط و نادرست ارایه دادند و در کنار آن حمایت دولت از شیوخ را از جمله عوامل مهم در این امر دانستند.

 تیراندازی های هوایی در خوزستان در مراسم عزاداری و شادی چند سالی است که به یکی از دغدغه‌های اساسی برای دولتمردان ، مسئولان  و آحاد مختلف مردمی تبدیل شده است چرا که این تیراندازیها همواره زیانهای مالی و جانی فراوانی برای شهروندان خوزستانی به همراه داشته است.

تیراندازی‌های بی هدف و هوائی در مراسم مختلف خوزستان بخشی از رسم و رسوم  مردم عرب و بختیاری به عنوان یکی از سنت‌های دیرینه بوده که بیشتر با هدف  ابراز هیجانات ، نشاط جوانان و نیز بیان قدرت طوایف انجام می شود غافل از اینکه این سنت غلط  خسارات جبران ناپذیری تا کنون برای مردم این استان به بار آورده است.

با توجه به تعداد کشته‌شدن یا مجروح شدن تعداد زیادی از شهروندان در سالهی گذشته تا کنون در این تیراندازیها  کارشناسان و متخصصان را بر آن داشته تا با آسیب شناسی و ارائه راهکارها  خطرات بیش از پیش آن را به مردم و به خصوص جوانان یاد آور شوند.شیوخ  و بزرگان طوایف در استان خوزستان طی سالهای  اخیر تلاشهای زیادی کرده اند تا مردم و به خصوص جوانان به این سنت غلط پایان دهند ولی عوامل متعددی باعث شده است تا کنون این سنت در خوزستان برچیده نشود.

 ایرنا در همین زمینه با برگزاری میزگردی با عنوان  "آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای مقابله با رسم نادرست تیراندازی در استان " با حضور شیوخ و بزرگان به بررسی چگونگی ریشه‌کنی تیراندازی‌ها پرداخته است.


فرهنگسازی لازمه برچیدن تیراندازی

سرهنگ حکیم عبدالهی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان در این میزگرد با تشریح وضعیت این رسم غلط در خوزستان اظهار داشت: به طور معمول  ۲ نوع تیراندازی وجود دارد که نوع اول تیراندازی‌ها مربوط به مراسم‌های عروسی، جشن و ترحیم و نوع دوم تیراندازی به عنف با قصد و نیت قبلی است که هر ۲ مورد این تیراندازی‌ها ممکن است منجر به قتل و خسارات مالی شود.

وی گفت: فرهنگسازی  از جمله موارد ضروری برای برچیده شدن تیراندازی‌ها است و با وجود این که اقوام خوزستانی از پشتوانه فرهنگی قوی برخوردار هستند اما رسم و سنت غلط تیراندازی با تغییر و تحولات امروزی در برخی مناطق صورت می‌گیرد هرچند شیوخ و بزرگان اقوام با این رسم موافق نیستند و آن را رد می‌کنند اما همچنان در برخی آیین‌ها انجام می‌شود که باعث نگرانی بسیاری از افراد شده است.


وی تصریح کرد: در زمینه برچیدن رسم غلط تیراندازی راهکارهای خوب و مختلفی اندیشیده شده است که با اجرای این راهکارهای در سال‌های اخیر شاهد کاهش تیراندازی‌ها  در خوزستان بوده‌ایم اما همین تعداد تیراندازی‌ها که وجود دارد هنوز مورد نگرانی است.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان تصریح کرد: در زمینه برچیدن این رسم غلط دغدغه‌مندی خاصی در نیروی انتظامی وجود دارد و در این مسیر نیز معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به منظور آسیب شناسی این مساله چند کار پژوهشی و علمی با همکاری اساتید جامعه‌شناسی دانشگاه‌های استان به سرانجام رسانده است.
وی توضیح داد: یکی از موضوعات مهم در برچیدن رسم تیراندازی همکاری مردم و عزم جدی آنان است. شیوخ در واقع پلی میان مردم و نیروی انتظامی هستند و ما به کمک آنان برای رفع این مساله نیاز داریم.

ضرورت حمایت دولت از شیوخ

سید عاشور موسوی از عشیره سادات آل مهدی گفت: عرب‌ها و بختیاری‌های خوزستان آداب مشترکی دارند که اغلب آداب آنان قابل احترام است ولی متاسفانه رسم غلط تیراندازی یکی از ضعف‌هایی است که باید در جهت حذف آن بکوشیم، شیوخ و بزرگان عشایر برای رفع این مساله کارهای خوبی را انجام داده‌اند، نسبت به این مساله بی تفاوت نمانده‌اند و تیراندازی را نسبت به قبل کمتر کردند، کاهش تیراندازی ها در ۲ سال اخیر در خوزستان ملموس بوده و در عروسی‌ها و ترحیم‌ها اقدامات خوبی برای انجام نشدن تیراندازی صورت گرفته است.
وی افزود: اقدامات فرهنگی، نشست‌های مشترک و هم‌اندیشی‌های صورت گرفته پیرامون انجام نشدن تیراندازیها تاکنون خوب بوده و تاثیر خوبی نیز در پی داشته است اما اخیرا باز هم این مساله پررنگ‌تر شد و تیراندازی‌هایی در ترحیم‌ها مشاهده شد که خسارت‌هایی را نیز به دنبال داشته است.
موسوی با تاکید بر استمرار اقدامات فرهنگی در این زمینه بیان کرد: شیوخ که در راس این اقدامات قرار دارند نیاز به حمایت از طرف دولت دارند.


وی تصریح کرد: عشایر ما آداب و رسوم خوبی دارند، مردمی دیندار، ولایت مدار، وطن دوست هستند و همبستگی خوبی میان آن‌ها وجود دارد  و ما می‌توانیم با هم  رسم غلط تیراندازی را از بین ببریم اما لازمه این کار استمرار برگزاری نشست‌های مشترک با متولیان اصلی این حوزه است.
موسوی بیان کرد: یکی از اقداماتی که برای مقابله با تیراندازیها در خوزستان شکل گرفته این است که اگر کسی قصد برگزاری آیین ترحیم در مسجد را دارد ابتدا تعهد اخلاقی مبنی بر نبود تیراندازی از صاحب عزا گرفته می‌شود و همین امر نیز تاکنون تاثیر به سزایی در کاهش تیراندازی داشته است از سوی دیگر شیوخ به عشایر خود اعلام می‌کنند اگر کسی در مراسمی اقدام به تیراندازی کند قطعا بزرگان وشیوخ، مجلس را ترک می‌کنند که این اتفاق به نوعی تنبیه برای شخص مذکور به شمار می‌رود.
وی گفت: از نیروی انتظامی انتظار داریم وقتی بزرگ یک عشیره فوت می‌کند در آیین ترحیم او حضور یابند چراکه حضور آنان پیشگیری از اتفاق است و اهرم بازدارنده ای برای صاحب عزا محسوب می‌شود، یکی دیگر از اقداماتی که در این زمینه ما پیشنهاد داده‌ایم این است که اگر کسی در مراسم تیری شلیک کرد به ازای هر تیر موظف باشد لوازم تحریر برای دانش آموزان بی بضاعت تهیه کند که این مساله نیازمند کار فرهنگی است.

سلاح‌های غیرمجاز در دسترس مردم عادی

شیخ کریم خلف زاده سواری از قبیله سواری عرب خوزستان  با بیان این که در خوزستان سلاحهای زیادی با مجوز و بدون مجوز در اختیار برخی افراد قرار دارد گفت: سلاح‌های مجاز در یک مقطع زمانی تحت عنوان تامین امنیت در اختیار آنان قرار گرفت بنا بر آماری که مسئولان مربوطه قبلا اعلام کرده اند ۴۰۰ هزار قبضه اسلحه شکاری مجوز دار در اهواز به مردم تحویل داده شده است و  اکنون باید دید این سلاح‌ها برای چه منظوری در اختیار مردم قرار گرفته است آیا برای شکار بوده است یا تامین امنیت.
وی افزود: همان زمان ما نسبت به تحویل اسلحه به مردم اعتراض کردیم چرا که این اتفاق تبعات و خسارات زیانباری به ساختار اجتماعی ما وارد کرد و این مساله نه تنها برای ما به یک دغدغه تبدیل شد بلکه مساله‌ای حزن انگیز هم هست و به موجب این اتفاق مردم به ویژه عشایر با استرس و دلهره زندگی می‌کنند.
سواری ریشه تیراندازی در خوزستان را در مسایل فرهنگی عنوان کرد و گفت: رسم تیراندازی که در گذشته انجام می‌شده است با رسم فعلی بسیار متفاوت است در زمان گذشته نیز هنگام درگذشت شیوخ، تیری از فاصله دور شلیک می‌کردند اما اکنون به خاطر کثرت سلاح این مساله حالت هرج و مرج طلبی و آنارشیستی به خود گرفته و مصائبی را به دنبال داشته است.
وی وجود سلاح غیرمجاز در استان را موجب ناامنی و اخلال در نظم عمومی دانست و گفت: در ماده ۱۶۸ قانون مجازات اسلامی برای داشتن سلاح غیرمجاز آن ۶ ماه تا ۲ سال حبس در نظر گرفته شده است، اما تاکنون برای داشتن اسلحه کسی را حبس نکرده‌اند و فقط جریمه‌ای اندک دریافت و بلافاصله فرد را آزاد می‌کنند.
شیخ قبیله سواری ادامه داد: به طور کلی تیراندازی در مراسم و محافل موجب حوادث ناگواری شده است که باید راهکار مناسب و خردمندانه ای برای این بحران اجتماعی که دامنگیر آن هستیم ارایه شود البته راهکارهای زیادی پیشنهاد شده اما انتظار ما از نیروی انتظامی و قوه قضاییه به عنوان متولیان امنیت جامعه این است که راهکارهای اصولی پیش گیرند و افراد خاطی را به جد تحت تعقیب قرار دهند.
وی گفت: روحانیت و شیوخ در کنار دستگاه‌های متولی باید برای برچیدن این فرهنگ غلط چاره اندیشی کنند و نباید شرایطی ایجاد شود که جوانان تیراندازی را نشانه قدرت، جوانمردی و... بدانند بلکه باید قبح این مساله مشخص و روشن شود.

تیراندازی یک مساله جهانی است

شیخ حسن آلبوعفری، بزرگ  عشیره آلبوعفری گفت: اگر بخواهیم سابقه تیراندازی را کالبد شکافی کنیم متوجه می شویم این امر یک مساله جهانی است و نگرانی و ناراحتی از این مساله نیز تنها مختص عرب‌های خوزستان نیست اغلب اقوام در سطح کشور رسم تیراندازی را دارند در حوزه خلیج فارس رسم تیراندازی انجام می‌شود اما تفاوت آن‌ها با ما در این است که آن‌ها به صورت کانالیزه و برنامه‌ریزی شده این کار را انجام می‌دهند، هچنین در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا داشتن اسلحه مجاز است و اغلب خانواده‌های آمریکایی اسلحه دارند ولی این امر تابع شرایط خاص خودش است.
وی بیان کرد: اگر قرار است رسم تیراندازی را آسیب شناسی کنیم و به راهکاری مناسب برای برچیدن آن برسیم ابتدا باید ببینیم که میزان تلفات در تیراندازی مراسم در مقایسه با تیراندازی به عنف چه میزان است و چند درصد را به خودش اختصاص داده است، نشست‌ها، تحقیقات و پژوهش‌هایی که طی ۱۰ تا ۲۰ سال اخیر پیرامون مساله تیراندازی در استان صورت گرفته چه نتیجه ای داشته است، اکنون برای ریشه‌کنی این مساله چه گروهی باید وارد عمل شوند.
آلبوعفری گفت: متولیان امر باید دقیقا مشخص کنند شیوخی که به نمایندگی از عشایر برای مبارزه با رسم تیراندازی انتخاب می‌شوند به چه نکاتی باید توجه کنند و چه انتظار و تکلیفی بر عهده شیوخ است از سوی دیگر در کنار شیوخ کار نقش جامعه‌شناسان، دانشگاهیان، آموزش و پرورش باید مشخص شود.
وی استفاده از قوه قهریه را برای مقابله با تیراندازی ها مناسب ندانست و گفت: خیلی از کارها با استفاده از زور و قوه قهریه  به سرانجام نمی رسند. چند سال است که برای از بین بردن رسم تیراندازی از قوه قهریه استفاده می شود اما نتیجه دلخواهی در این زمینه کسب نکردیم لذا باید در روش‌های خود تجدید نظر کنیم.
آلبوعفری ادامه داد: شیوخ در سطح عشیره خود اقدامات مختلفی را برای حذف تیراندازی ها انجام دادند ولی به نسبت تلفاتی که در تیراندازیها صورت می‌گیرد اقدامات ما آنطور که باید و شاید کار ساز نبوده است ضرورت دارد در این زمینه همفکری صورت گیرد و راهکارهای جدید بررسی شود.
وی اقدامات انجام شده در زمینه برچیدن تیراندازی‌ها را مُسکنی خواند و گفت: برچیدن رسم تیراندازی‌ها، نیاز به اقدامات ریشه‌ای دارد و مشکل اصلی ما در این زمینه نبود فرهنگ سازی لازم است در گذشته در تمام عشیره تنها شیخ اسلحه داشت که سلاح او نیز شکاری بود و مسئولان نیز میدانستند که چه کسی اسلحه دارد نوعه اسلحه او چگونه است اما الان چند هزار اسلحه در دست مردم است.
آلبو عفری وجود اسلحه در دست مردم را خطر بالقوه دانست و توضیح داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که در مواردی مشاهده شده که جوانان به تیراندازی به عنوان امری برای نمایش قدرت یا خالی شدن هیجانات خود نگاه می کنند از این رو باید برای کنترل احساسات و هیجانات جوانان به راهکارهای مناسبی اندیشید، هزینه و سپس عمل کرد.

سلاحهای مجوز دار استان باید ساماندهی شوند

نعیم حیدری از شیوخ عشیره  استان با بیان این که بسیاری از مردم خوزستان اسلحه‌های مجاز و غیرمجاز در اختیار دارند گفت: هر دو نوع این سلاح‌ها در مراسم و همچنین در درگیری‌ها و انتقام‌جویی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که جمع آوری آنها می تواند در کاهش تیراندازیها در مراسم موثر واقع شود.
وی افزود: چند سال یکی از مسئولان دادگستری وقت استان خورستان اعلام کرد به منظور تامین امنیت قصد داریم اسلحه مجاز در اختیار مردم قرار دهیم دقیقا در همان زمان بابت این مساله اعتراض کردیم و گفتیم که برای دادن اسلحه با مجوز ابتدا باید اسلحه های بدون مجوز را جمع آوری کنید.
حیدری افزود: در همان دوره‌ای که اسلحه با مجوز به مردم داده شد بازار خرید و فروش اسلحه در خوزستان به قدری داغ شد که از کشورهای همجوار نیز اسلحه وارد کشور می‌شد و برخی حتی به نام همسرشان هم اسلحه می‌گرفتند.

وی گفت: علاوه بر جمع آوری سلاحهای غیر مجاز ضرورت دارد تا سلاحهای مجوز دار هم ساماندهی شوند و کسانی که نیاز به اسلحه ندارند مجوز آن ابطال شود.

وی اظهار داشت: در زمینه جلوگیری از تیراندازی آن چیزی که به ما مربوط می‌شود صحبت با مردم و قانع کردن آنها است که تاکنون نیز در تمامی مراسم‌ عروسی و ترحیم این امر را انجام داده‌ایم اما این کار  به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه تجربه ثابت کرده‌ است هر گاه برای انجام کاری جریمه سنگین در نظر گرفته شود کمتر کسی از آن سرباز می‌زند که نمونه این این سختگیری قانون اخیر  منع تردد خودروها در شهر پس از ساعت ۲۱ به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا است که کاملا جواب داده است.
وی ادامه داد: مساله دیگر مربوط به قانون حمل و نگهداری سلاح بدون مجوز است که سه تا هفت سال حبس به همراه داشت اما الان به سه ماه تا ۲ سال کاهش یافته است و این کاهش جریمه در ترغیب و تشویق جوانان به استفاده و حمل سلاح غیر مجاز در استان منجر شده است زیرا از زمان وضع این قانون تعداد اسلحه‌ها و تیراندازی در استان افزایش یافته است.
حیدری خاطرنشان کرد: همه ما در قبال مقابله با تیراندازی مسئول هستیم اما دستگاه‌های متولی باید در این زمینه به وظایفشان عمل کنند صدا و سیما باید در تبیین این مساله تبلیغ کند و آسیب ها و خطرات تیراندازی را به مردم اطلاع رسانی نماید سایر رسانه ها نیز در این امر همراهی کنند.
وی گفت: در کشور عراق آیت‌الله سیستاتی تیراندازی در مجالس را حرام اعلام کردند و در این زمینه فتوا دادند که برای برچیده شدن تیراندازیها در استان ما نیز باید روحانیت و مراجع تقلید به صدور احکام شرعی روی آورند.
حیدری گفت: شیوخ، قدرت اجرایی ندارند و اجرای قوانین در منطقه برعهده نیروی انتظامی، سپاه، اطلاعات و ... است برای ریشه‌کنی این امر همه باید دست به دست هم دهند بارها پیش آمده که تیراندازی رخ داده و با پلیس تماس گرفته شده اما نیامده‌اند اگر هنگام تیراندازی حداقل یک ماشین گشت حضور پیدا کند حداقل از ترس ضبط اسلحه دست از تیراندازی می‌کشند؛ انتظار داریم هر کسی به وظیفه خودعمل کند و در قانون حمل و مجازات اسلحه تجدید نظر شود.

رابطه شیوخ با دولت باید دو طرفه باشد

مصطفی کعب عمیر از شیوخ قبایل کعب عمیر بیان کرد: در خصوص تیراندازی ها تاکنون در نشست‌های مختلفی شرکت کرده ایم که نتایجی را نیز در پی داشته است، عده‌ای در مقابل جلوگیری از تیراندازی ها مقاومت کردند و راضی به حذف این رسم نبودند از این رو ما با ترک مراسم این گونه افراد سعی کردیم نارضایتی خود را نشان دهیم و این مساله را تا حدودی برطرف کنیم در حال حاضر در طایفه کعب عمیر رسم تیراندازی برچیده شده است.
وی گفت:شیوخ و بزرگان عشایر در راستای جلوگیری از تیراندازی تلاش‌های زیادی می کنند و تاکنون دولت هر چه از ما خواسته انجام داده ایم و آن را نیز وظیفه خود می دانیم اما این همکاری یک طرفه است در حالی که باید یک تعامل دو جانبه میان شیوخ و دولت برقرار شود. تاکنون امتیازی از جانب حاکمیت برای شیوخی که وقت و هزینه خود را در این مسیر قرار داده اند اختصاص داده نشده است.
کعب عمیر بیان کرد: مسئولان باید با شیوخ طوری برخورد کنند که وقتی مردم این رابطه را می بینند از شیخ خود حساب ببرند وقتی شیخ برای مسایل درون طایفه ای با نیروی انتظامی تماس گرفت حرف شیخ را زمین نیندازند تا حرمت شیخ در طایفه پا برجا بماند این در حالی است که شیخ وقتی برای کاری به نیروی انتظامی مراجعه کرده ساعت ها پشت در کلانتری و زیر آفتاب منتظر مانده است وقتی چنین صحنه ای ایجاد می شود چه انتظاری از مردم وجود دارد که حرف شیخ برای آنها اعتبار داشته باشد.
وی بیان کرد: با اقدامات و نشستهایی که شیوخ داشته اند میزان تیراندازی ها در چند سال گذشته کاهش داشته اما در ۶ ماه اخیر دوباره میزان تیراندازی ها افزایش یافته است که ضرورت دارد این موضوع دوباره کالبد شکافی شود.
کعب عمیر ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که مردم دست به اسلحه می شوند این است که برخی موارد را چند بار به نیروی انتظامی گزارش می‌دهیم اما نیروی انتظامی توجهی به این گزارش‌ها ندارد ما اشرار خودمان را بارها به نیروی انتظامی معرفی کرده ایم اما پس از ۲ هفته آنها را آزاد می کنند.

شیوخ در مراسمی که تیراندازی می شود شرکت نکنند

شیخ عادل سالمیان خنافره از شیوخ عشایر خنافر و ایل بنی کعب توضیح داد:در زمان قدیم وقتی شیخی فوت میکرد یک پرچم می‌آوردند و یک نفر نیز در فاصله ای مناسب با تفنگ شکاری اقدام به تیراندازی می‌کرد اما الان مشاهده میکنیم چندین نفر همراه با یزله در مراسم اقدام به تیراندازی می‌کنند، هفته پیش وقتی در مراسم ترحیم یکی از خویشاوندان چنین صحنه ای را دیدم وارد مسجد نشدم.
وی تاکید کرد:برای اصلاح روند رسم غلط تیراندازی باید شیخ عشیره به مراسم برود و صریحا اعلام کند هر گونه تیراندازی رخ بدهد هم در این مراسم و دیگر کارهای مربوط به انها شرکت نمی‌کند من این کار را انجام دادم و بازخورد خوبی دریافت کردم.
شیخ عادل ادامه داد: هدف ما جلوگیری از انجام تیراندازی است با حضور رییس دادگستری و نیروی انتظامی در مراسم و صحبت آنان با مردم تیراندازی انجام نمیشود و تاثیر به سزای بر روند کاهش تیراندازی ها خواهد داشت، جمع‌آوری اسلحه‌های غیرمجاز  بسیار مهم است و برای جمع آوری سلاح های غیر مجاز نیاز به کمک نیروی انتطامی و قوه قضاییه است.
وی با تاکید بر مخالفت شیوخ نسبت به تیراندازی در مجالس بیان کرد: حضور نیروی انتظامی در مراسم بسیار موثر است و جمع آوری اسلحه های غیر مجاز با حضور نیروهای سپاه پاسداران می تواند نتایج خوبی را در پی داشته باشد به نظر ما زندان و جریمه راهکار خوبی برای برچیدن تیراندازی ها نیست.


شیخ نجم عبیداوی از عشیره آلبوعبیه گفت: ما به عنوان عشایر رسم و رسوم خاصی داریم اکثر رسوم ما منطبق با دین، منطق و شریعت است. رسم تیراندازی که امروز شکل و شمایل آن نیز عوض شده است به هیچ وجه مورد پسند هیچکدام از بزرگان و شیوخ نیست اما برخی از مردم دوست دارند در مراسم تیراندازی شود و آن را نشانه اعتبار یا ابهت می‌دانند.
وی ایجاد مشوق‌ها برای برچیدن رسم غلط تیراندازی را بسیار موثر دانست و بیان کرد: همیشه تشویق از تنبیه بهتر بوده است اینکه در یک مراسم ترحیم، فرزند متوفی یا پدر متوفی را دستگیر می‌کنند کار بسیار غلط و زشتی است و همین امر حتی عقده را نیز ایجاد میکند که موجب می شود مردم بیشتر به سمت تیراندازی کشیده شوند.
عبیداوی ادامه داد: حضور یک مسئول رده بالا در مراسم ترحیم، تقدیر از خانواده‌هایی که تیراندازی انجام ندادند توسط مسئولان در میان عشیره از جمله روش های مختلف برای تشویق و منع از تیراندازی است و مورد دیگر در تیراندازی‌ها حمله و تیراندازی به در خانه شیوخ است گاها مشاهده می شود فردی به علت مشکل با یک طایفه اقدام به تیراندازی به منزل شیخ آن طایفه می‌کند در این گونه از موارد نیروی انتظامی برای حمایت از شیخ باید به شکل ویژه وارد عمل شوند و برای شیخ حرمتی قائل شوند.

کارگاههای آموزشی برای جوانان و بزرگان طوایف برگزار شود

شیخ مسعود سواری از قبیله سواری بیان کرد: تاکنون پیرامون رسم غلط تیراندازی در استان نشست‌های مختلفی برگزار شده است اکنون باید دید آیا اراده‌ای برای ریشه‌کنی چنین مساله‌ای وجود دارد یا نه  و نباید پس از برگزاری نشستها دوباره این موضوعات به فراموشی سپرده شوند تا پس از بروز فاجعه‌ای دوباره دور هم جمع شویم و حرف‌های تکراری را بزنیم.


وی گفت: سه سال پیش نخستین کارگاه آموزشی پیرامون رسم غلط تیراندازی با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان در مسجد حاج سید احمد برگزار کردیم و قررار شد این کارگاه در چندین نوبت برگزار شود اما هیچگاه پس از آن تکرار نشد.
شیخ سواری کمرنگ شدن مساله تیراندازی را منوط به همکاری بین حاکمیت، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی دانست و گفت: باید از تعامل میان دستگاه‌ها و همکاری بین بخشی و ارگان‌های آموزشی برای برچیده شدن اسن رسم ناشایست استفاده شود. استفاده از ظرفیت مساجد در برچیدن این رسم می تواند بسیار مهم باشد روحانیون باید پیرامون این مساله سخنرانی های بیشتری داشته باشند، برای موضوعی مثل بیرون گذاشتن زباله ها راس ساعت ۹ شب، از ظرفیت صدا و سیما، بنرهای سطح شهر و فضای مجازی استفاده می شود اما در زمینه تیراندازی چنین اقداماتی با این گستردگی انجام نشده است.
وی گفت: یکی از اقداماتی خوب معاونت اجتماعی دادگستری استان که چند سال پیش انجام می‌شد حضور در مراسم ترحیم کسانی بود که تیراندازی نمی‌کردند و با نصب بنر از آنها و خانواده متوفی به خاطر توجه به این موضوع قدردانی می‌شد اما این کار با وجود این که نتیجه خوبی نیز در پی داشت ادامه پیدا نکرد.
وی گفت: نکته دیگر این است که قانون برای جلوگیری از مساله تیراندازی ها کامل نیست و همپوشانی ندارد چرا که بارها مشاهده کرده‌ایم که نیروی انتظامی فرد را دستگیر می‌کند اما با یک ضمانت ساده آزاد می‌شود لذا باید قانون مربوط به این موضوع در مجلس بررسی شود.

موضوع تیراندازیها مصوبه شورای تامین شود

شیخ جواد سعیدی طرفی از طایف طرفی با بیان این که شیوخ و بزرگان اقوام همواره در مسیر آرامش و آسایش مردم حرکت می‌کنند توضیح داد: انتظار ملت از حاکمیت تامین و تدارک امنیت است که در این زمینه نیروی انتظامی و قوه قضاییه نقش اصلی را برعهده دارند.خوزستان  استانی استراتژیک است  که دارای ۲۸ شهرستان است و نزدیک به پنج میلیون جمعیت دارد از این جمعیت در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار جوان بیکار است و بیکاری نیز سرمنشا تمام فسادها است.
وی با بیان اینکه همسایگان کشور ایران، امن نیستند و از نظر معیشتی از ایران پایین‌ترند گفت: در زمان هشت سال دفاع مقدس دریچه‌هایی از سوی کشور عراق باز شد که اسلحه با تعداد بالا وارد کشور شد از سوی دیگر کیلومترها مرز خاکی با عراق، ترکیه، افغانستان و... میدان‌های بحران ایجاد ‌می‌کند.
وی ادامه داد: من‌معتقدم مساله تیراندازی‌ها در شورای تامین استان به عنوان یک مشکل اساسی و به جد باید لحاظ شود، شیوخ و بزرگان طوایف، همانند ۵۰ سال پیش قدرت و اقتدار ندارند و شیخ‌های طوایف نیز به خاطر کرامتی که خداوند به آنان اعطا کرده در طول روز بدون هیچ چشمداشتی در حال حل و فصل مشکلات مردم هستند


وی گفت: دستگاه قضایی باید با اغماض نسبت به مساله تیراندازی ها در استان برخورد نکند، پیرامون موضوع تیراندازی باید یک دادگاه ویژه و خارج از دیگر جرایم تشکیل شود، خرید و فروش اسلحه در سطح شهر مثل خرید و فروش میوه است و به راحتی انجام می شود نیروی انتطامی باید باندهای خرید و فروش اسلحه را شناسایی کند و از بین ببرد.
وی با تاکید بر این که اسلحه نباید در دست مردم قرار گیرد گفت: اگر قرار است درگیری ایجاد شود نباید اسلحه‌ای در میان باشد چراکه وقتی یک درگیری به تیراندازی می انجامد نمی توان برای آن کاری کرد، حتی کسانی که خودشان اقدام به تیراندازی می‌کنند ضرر و خسارت زیادی می‌دهند.
شیخ طرفی گفت:با تولید نمایش و کلیپ آموزشی و تببین خطرات تیراندازی باید به مردم گوشزد کرد، منشورنامه های اخلاقی و انصباطی باید میان عشایر و قبایل نوشته شود و شیخ عشیره از افراد شروری که در طایفه هستند تعهد بگیرند.اگر درسوگواری تیراندازی صورت گیرد شیخ و دیگر افراد حاضر در مراسم از آنجا خارج شوند اگر این اتفاق چند بار صورت گیرد درس عبرتی برای بقیه خواهد بود.
وی راه اندازی دوربین‌های مدار بسته در کانون‌های بحران خیز را از جمله نکات مهم در جلوگیری از تیراندازی‌ها عنوان کرد و گفت:این مساله تا حدودی صورت گرفته است و کمک می‌کند تا در نقاطی که پلیسی نیست رصد در منطقه صورت گیرد. متولیان تالارها و اماکن از صاحبان عزا و عروسی پیش از شروع مراسم تعهد بگیرند که هیچگونه تیراندازی انجام نمی‌دهند و در صورت دریافت این تعهدنامه اجازه برگزاری مراسم را بدهند.
طرفی تصریح کرد: کسانی که تیراندازی می‌کنند اغلب افرادی هستند که اهل نماز نیستند یا مورد رضایت خانواده و طایفه نیستند و به عنوان متمرد شناخته می‌شوند اگر والدین یا شیخ کاری برای آن فرد از دستشان برمی‌آمد قطعا انجام میدادند لذا این موقعیت نیاز به یک قوه قهریه دارد.
وی گفت: ما یک بافت قومی و طایفه‌ای داریم که سلوک این قومیت این است که اسلحه داشته باشد، یک فرهنگ سازی صحیح باید انجام شود از این رو در هر منطقه‌ای افراد متخصص شامل روانشناس، جامعه‌شناس، متنفذ، معلم، استاد دانشگاه و... باید با مردم به گفت‌وگو بنشیند هرچند نخستین حرفی که مردم می زنند این است که بیکاریم و این اتفاق در واقع نوعی دهان کجی است تا مسئولان متوجه حصور خودشان کنند.
وی گفت: اگر من به عنوان شیخ با جوانی که اقدام به تیراندازی می‌کند گفت و گو کنم قطعا نخستین چیزی که می پرسد این است که تو برای ما چه کرده ای، زمانی داشتن سلاح در خانه نوعی عزت بود و به آن افتخار می‌کردند ولی امروز دیگر اینگونه نیست و فکر و اندیشه اشخاص مهم است.

وساطت خانواده‌های دارای سابقه تیراندازی ممنوع

حجت الاسلام سید فاضل آلبوشوکه از سادات طایفه آلبو شوکه و عضو شورای حل اختلاف ویژه عشایر با تاکید بر استفاده از اقتدار شیوخ در جهت کاهش تیراتدازی‌ها تصریح کرد: اگر شیخ یک طایفه قدرت و اقتدار دارد باید مساله تیراندازی را برطرف کند.
وی گفت: هر چند معتقدیم که متولیان ساماندهی وضعیت موجود در وهله نخست نیروی انتظامی، نیروهای مسلح، صدا و سیما و رسانه‌ها هستند اما شیوخ باید برای وجدان، امنیت و سلامتی خودشان این اقدام را انجام دهند. اگر در خانواده‌ای که سابقه‌ تیراندازی دارد درگیری پیش آمد و شیخ بنا بود برای حل مشکل این خانواده پادرمیانی کند نباید واسطه گری خانواده‌ای را بپذیرد.

شیوخ در ریشه کنی رسم غلط تیراندازی موثر هستند

محسن بهاروند رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خوزستان با تقدیر از شیوخ حاضر در جلسه برای اهتمام آنان برای پایان دادن به رسم غلط تیراندازی گفت: مردم عرب خوزستان مردمی متدین، با فرهنگ و با اصالت هستند که توجه ویژه ای به آموزه های دینی دارند و در صورتی که از این مسیر با آنان وارد شویم می توانیم سنتهای غلط را از میان آنان ریشه کن کنیم.

وی گفت: شیوخ در بین مردم و جوانان عرب بسیار  جایگاه بالائی دارند و قطعا گفت و گوهای مکرر شیوخ با آنان منجر به حذف رسم غلط تیراندازی در مراسم شادی و عزا در استان خواهد شد. این  رسم غلط تا حالا بسیاری از خانواده های خوزستانی را داغدار کرده است و به همین دلیل ضرورت دارد تا با کارهای فرهنگی با این رسم به مقابله پردازیم.

وی گفت: تنها با تمسک و توسل به قوه قهریه نمی توان این رسم را از بین برد هر چند در مواردی استفاده از قوه قهریه نیز لازم است که دستگاههای انتظامی، قضائی و امنیتی گاهی از این ابزار هم استفاده می کنند اما کار فرهنگی مقدم بر کارهای سلبی و قهری است.

بهاروند گفت: شیوخ بایستی از ظرفیت مساجد و مراسم مختلف خود برای اقناع جوانان در استفاده نکردن از سلاح بهره ببرند و با گفت و گو و نشستهای متعدد آنان را از خطرات این تیراندازیها آگاه کنندچرا که اسلحه مانند سمی در دست افراد است و هیچ انسانی از در دست گرفتن سم لذت نمی برد.

وی گفت: قطعا برگزاری این میزگردها می تواند راهکارهائی را پیش روی شیوخ و بزرگان استان خوزستان قرار دهد تا آنان با بهره گیری از این راهکارها هر چه سریعتر به ریشه کنی رسم غلط تیراندازی در مراسم مختلف استان پایان دهند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار