تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۲۱۳۷۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جولان سگ‌های ولگرد در خرمشهر و ضرورت شتاب بخشی روند ساماندهی آنها
 افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در کوچه پس کوچه‌های خرمشهر علاوه بر ترس و نگرانی شهروندان بابت حمله آنها به افراد به ویژه کودکان، به تهدیدی جدی برای بهداشت و سلامت مردم خرمشهر تبدیل شده‌اند.

 جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و معابر خرمشهر این روزها در حالی به رویدادی عادی در این شهر تبدیل شده است که روند کند ساماندهی آنها با تصویب طرح های مختلف از سوی دستگاه های متولی تاکنون مطالبه مردم خرمشهر را محقق نکرده است.

از سویی انتقال بیماری‌هایی همچون هاری، کیست، سالک و توکسوکارا از مهم‌ترین دلایلی است که مجموعه سلامت را نگران افزایش بی‌رویه تعداد سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در خرمشهر کرده است. 

حمله سگ های ولگرد به دختر بچه خرمشهری در نهر ۶ محرزی و مجروح شدن وی از ناحیه گوش، بینی و گردن و تکرار این حادثه در هفته گذشته برای دختر بچه‌ای دیگر در یکی از خیابان های خرمشهر و نجات وی با کمک شهروندان این سئوال را برای شهروندان خرمشهری موجب شده است که چرا هیچ نهادی در این شهرستان پیگیر این معضل نیست.

شهروندان خرمشهری با ابراز نگرانی‌ از جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و محلات شهری از مسوولان به ویژه شهرداری، مرکز بهداشت و منطقه آزاد اروند انتظار دارند تا نسبت به ساماندهی و جمع آوری این حیوانات از سطح معابر و خیابان های شهر همت کنند.

یک شهروند خرمشهری ضمن گلایه از حضور سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف خرمشهر آنهم به صورت گله ای گفت: شهرداری و سایر ارگان‌ها باید این حیوانات را که حضورشان علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، عامل آلودگی نیز است از سطح معابر جمع‌آوری کنند.

عارف بحرکان‌پور افزود: هیچ کس موافق کشتن حیوانات از جمله سگ‌ها نیست اما با توجه به زیاد شدن تعداد سگ‌های ولگرد که احتمال بیمار بودن آنها وجود دارد و بعضا به مردم نیز حمله‌ور می‌شوند از مسوولان تقاضا داریم یکی از وظایف کاری خود را به جمع‌آوری این حیوانات اختصاص دهند.

احمد ثامری دیگر شهروند خرمشهری گفت: افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در خرمشهر موجب شده تا خانواده ها همواره نگران حمله آنها به فرزندان و کودکان خود باشند.

وی  افزود: بارها ویدیوهایی در فضای مجازی از جولان سگ‌های ولگرد و حمله‌ور شدن آنها به کودکان در خرمشهر منتشر می‌شود این تاسف آور است که در محیط شهری شاهد همچون حوادث هستیم.

برخی اهالی مناطق روستایی خرمشهر همچون مینوشهر هم از افزایش شمار سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در معابر روستا و اطراف آن ابراز گله‌مندی کرده و اظهار داشتند: جمعیت سگ های لگرد در مناطقی چون مینوشهر به حدی زیاد شده که به صورت گله ای به افراد حمله می کنند.

امام جمعه خرمشهر نیز که بارها درخطبه های نماز جمعه به افزایش جمعیت سگ‌های بدون صاحب در این شهر انتقاد کرده با اظهار تاسف از انتشار ویدیویی مبنی بر حمله سگ‌های ولگرد به دختربچه خرمشهری گفت:تقاضای ما از مسوولان مربوطه این است که به این مساله ورود کنند.

حجت الاسلام محمدجواد عادل‌پور اظهار داشت: آنچه که در فضای مجازی در خصوص حمله سگ‌های ولگرد در خرمشهر منتشر شد تنها یک مورد از ده‌ها مورد است که گزارش شده است.

وی با بیان اینکه  سگ‌ها به صورت گله‌ای در مناطق مختلف خرمشهر  تردد می‌کنند گفت: حقوق انسان‌ها به‌مراتب از حقوق حیوانات بالاتر است و اتلاف سگ‌های ولگرد اولویت اول برای حل این معضل است لذا از دادستان کل کشور ، سازمان بازرسی ،مسئولان استان و شهرستان خرمشهر تقاضا دارم به این موضوع ورود کرده و نتیجه را به طور شفاف به مردم گزارش دهند.

شهردار خرمشهر با تایید افزایش جمعیت سگ های ولگرد در این شهر گفت: پس از ابلاغ ممنوعیت اتلاف سگ‌های بلاصاحب وولگرد در سال ۹۷ شاهد افزایش چشمگیر جمعیت این حیوان در سطح شهر هستیم که با مصوبه شورای تامین شهرستان و صدور مجوز موقت ، شهرداری خرمشهر در سال گذشته تعداد ۲هزار و ۴۰۰ قلاده از آنها را از سطح معابر شهری جمع‌آوری کرد.

منصور علوانی افزود: متاسفانه در سال جاری ممنوعیت اتلاف سگ‌های ولگرد مجددا اجرا و طرح زنده‌گیری، عقیم سازی و نگهداری در فضای محصور به شهرداری ابلاغ شد که هزینه این طرح برای هر قلاده سگ در حدود ۱۵ میلیون ریال برآورد شده است.

وی اظهار داشت: در این راستا و به منظور رفع معضل سگ‌های بلاصاحب نشست مشترکی با حضور شهرداری خرمشهر و مینوشهر، نماینده سازمان منطقه آزاد اروند، شرکت نفت و گاز اروندان و بندر و دریانوردی خرمشهر برگزار شد که در این نشست مقرر شد قطعه زمینی به مساحت پنج هکتار در ۱۵ کیلومتری جاده خرمشهر – اهواز حصارکشی و سگ‌های جمع‌آوری شده به این مکان منتقل شوند.

علوانی اعتبار مورد نیاز برای حصارکشی این زمین را ۱۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: متاسفانه با پی گیری انجام شده تاکنون هزینه برآورد شده از سوی دستگاه‌های متولی تامین نشده است اما شهرداری برای کمک به رفع این معضل و جلوگیری از حمله آنها به افراد همچنین جلوگیری از انتقال بیماری  ،مجوز اتلاف سگ‌های مریض را از مرکز بهداشت خرمشهر اخذ کرده است که به زودی اجرا می شود.

وی ادامه داد: همزمان قطعه زمینی در حومه شهر برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب در نظر گرفته شد و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده حصارکشی آن با هزینه‌ جاری شهرداری انجام و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرمحیط ‌زیست، بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: ارائه راهکارهای مختلف برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در محدوده منطقه آزاد اروند شامل آبادان و خرمشهر تاکنون نتیجه مثبت و اثرگذاری به دنبال نداشته است.

سیدمهدی موسوی طرح زنده‌گیری و عقیم‌سازی را تنها راهکار موثر کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در شهرهای آبادان و خرمشهر بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه سگ‌ها دارای قابلیت بالایی در تولید مثل هستند، یکی از راه‌های موثر در کنترل جمعیت این حیوانات زنده‌گیری وعقیم‌سازی است.

وی افزود: نبود زیرساخت مناسب در این رابطه و از طرفی وجود مناطق و ساختمان های مخروبه درکنار زاد و ولد زیاد این حیوان موجب شده تا جمعیت سگ های ولگرد روز به روز در منطقه آزاد اروند در حال افزایش باشد.

موسوی گفت:به تازگی جلسه‌ای با حضور شهرداری‌های آبادان، خرمشهر و مینوشهر برگزار شد و در این نشست مقرر شد مکانی برای نگهداری سگ‌های ولگرد در خرمشهر محصورسازی شود و هزینه این طرح نیز با مشارکت پالایشگاه آبادان، بندرودریانوردی خرمشهر، شرکت نفت‌وگاز اروندان و منطقه آزاد اروند تامین شود.

وی در ادامه افزود: پس از اجرا و بهره‌برداری این طرح ،مکان نگهداری سگ‌های ولگرد به مدیریت پسماند آبادان و خرمشهر تحویل داده می‌شود.

۱۶ دی ماه امسال حمله سگ های ولگرد به دختر بچه‌ای که در حال عبور از خیابانی در خرمشهر بود بیش از پیش مردم این شهر را نگران کرد.

این کودک خردسال البته با حضور معجزه آسای یک شهروند و راندن سگ‌ها نجات یافت اما انتشار فیلم آن در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار