تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۲۱۳۵۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مخالفت محیط زیست با مازوت سوزی در خوزستان
 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تشکیل نشست شرایط اضطرار آلودگی هوا را غیرضروری دانست و گفت: مخالفت صریح خود را با مازوت‌سوزی اعلام کرده‌ایم اما امکان تعطیلی شرکت‌ها و صنایع بزرگ آلاینده وجود ندارد.

محمدجواد اشرفی بیان کرد: از ابتدای دی امسال شاخص کیفیت هوا در اهواز بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ (شرایط ناسالم) بوده است که آنالیز این شرایط نشان می‌دهد پارامتر مربوط به گازهای آلاینده در حد استاندارد و این آلودگی ناشی از غبار با اندازه ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) است.

وی درباره تشکیل نشدن نشست شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان در ۲ هفته گذشته با توجه به تداوم شرایط ناسالم در برخی شهرهای استان، توضیح داد: این نشست در شرایط اضطرار و وقتی آلودگی هوا از میزان خاصی بالاتر رفته و تداوم داشته باشد باید تشکیل و منجر به تصمیماتی در زمینه تعطیلی مدارس و یا ادارات و یا محدودیت‌ ترافیکی شود.

اشرفی افزود: با توجه به مصوبات ستاد کرونا، هم اکنون مراکز آموزشی تعطیل بوده و ادارات نیز با حداقل نیرو و کاهش ساعت اداری فعال است، به همین دلیل بر اساس نوع آلودگی، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری این است که تعطیلی نداشته باشیم؛ از سوی دیگر با توجه به فراهم نبودن زیرساخت اجرای طرح‌های ترافیکی و زوج و فرد در خوزستان، امکان ایجاد محدودیت ترافیکی نیز وجود ندارد.

وی اضافه کرد:  بنابراین از آنجا که تشکیل نشست به تصمیم عملیاتی منتج نمی‌شد و با توجه به شرایط کرونا و لزوم کاهش نشست‌ها، سعی شده از تشکیل نشست غیرضروری خودداری شود.

اشرفی افزود: با توجه به مجموع شرایط به عنوان دبیرخانه نشست شرایط اضطرار آلودگی هوا، نبود نیاز به تشکیل این نشست را تشخیص دادیم.

وی ادامه داد: البته به عنوان دبیرخانه کارگروه وظایف عملکرد دستگاه‌ها را رصد کرده و وظایف برخی دستگاه‌های مرتبط همچون بهداشت و درمان را در شرایط اضطرار ابلاغ کرده‌ایم تا مراکز درمانی، و نیز تجهیزات خود را آماده کنند.

اشرفی با بیان اینکه بیشترین میزان آلودگی هوا در خوزستان در یکی دو روز گذشته رخ داده، گفت: نشست کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا در صورت تداوم پایداری جوی و افزایش شاخص به ۲۰۰، در هفته جاری تشکیل می‌شود.

وی درباره تشکیل نشدن جلسه در شرایط ناسالم برخلاف قانون هوای پاک، بیان کرد: حتی در تهران نیز در زمان شاخص ۱۶۰ تعطیلی اعلام نمی‌شود.

اشرفی همچنین گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، تعطیلی شرکت‌ها و صنایع بزرگ خوزستان همچون فولاد و کربن و نیروگاه‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست، به طوری که چندین نشست برای جابجایی شرکت کربن در اهواز بی‌نتیجه مانده است.

وی با اشاره به ادامه مصرف مازوت در نیروگاه رامین اهواز افزود: در این زمینه چندین شکایت علیه نیروگاه رامین مطرح شده و این پرونده پارسال منجر به رای بدوی دادگاه شد که در صورت قطعی شدن حکم، اعلام می‌شود.

اشرفی ادامه داد:مخالفت صریح خود را با استفاده از مازوت در نیروگاه‌های خوزستان به ویژه در نیروگاه رامین اعلام کرده‌ایم زیرا شهر اهواز از قسمت‌های مختلف به شدت در معرض تاثیر فلرهای نفتی است و دیگر ظرفیت تحمل آلودگی ناشی از مازوت سوزی را ندارد.

به گفته وی سازمان حفاظت محیط زیست نیز مخالف استفاده مازوت در نیروگاه‌هاست و معاون این سازمان به عنوان مخالف موضع‌گیری کرده است.

بر اساس گزارش سامانه پایش کیفی هوای کشور، روز شنبه ۲۰ دی هوای اهواز با شاخص ۱۶۰ ، سوسنگرد با شاخص ۱۵۶ و شادگان با شاخص ۱۶۲ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارند. طبق این گزارش، مهمترین آلاینده هوا غبار با اندازه ۲.۵ میکرون بوده است. شرایط ناسالم هوا در تعدادی از شهرهای خوزستان به ویژه اهواز در روزهای اخیر تداوم داشته است.

هواشناسی خوزستان اعلا کرده است: با تداوم پایداری جو، افزایش میزان آلاینده‌های هوا تا روز یکشنبه در شهرهای پرجمعیت و صنعتی خوزستان مورد انتظار است.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳) ماده (۳) قانون هوای پاک که در سال ۹۷ به تصویب رسید، کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا در مواقع (شرایط) اضطرار آلودگی هوا، یعنی مواقعی که استمرار پایداری جوی (بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور) یا افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها (بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست) در کوتاه‌مدت، سلامت انسان و محیط‌زیست را دچار مخاطره جدی کند، تشکیل می‌شود.

آ.کیو.آی(AQI) شاخصی است که برای گزارش روزانه کیفیت هوا به کار می‌رود و نشان می‌دهد که هوای اطراف چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی داشته باشد. این شاخص بر اثراتی متمرکز است که افراد ممکن است چند ساعت یا چند روز پس از تنفس در این هوا با آنها روبه رو شوند.

بر اساس این شاخص، صفر تا ۵۰  در شرایط هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط هوای سالم و کیفیت هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ شرایط بسیار ناسالم است و هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی است و با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد.

۳۰۰ تا ۵۰۰ شرایط هوای خطرناک وضعیت اضطراری هشدار بهداشتی است. همه افراد ممکن است دچار پیامدهای بهداشتی وخیم شوند.

در روزهای اخیر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها در کلان‌شهرها بالا گرفته است که یکی از عوامل تشدید آلودگی هوا بوده است. به گفته اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، با کاهش سهمیه گاز، چهار نیروگاه خوزستان استفاده از سوخت مازوت را آغاز کرده‌اند. نیروگاه رامین درشمال اهواز نیز با سوزاندن مازوت در پاییز و زمستان هر سال یکی از عوامل تشدید آلودگی هوا در شهرستان باوی و اهواز بوده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار