تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۱۳۵۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وام ودیعه مسکن کماکان پرداخت می شود؟
قرار بود پرداخت وام اجاره مسکن در شهریور ماه گره گشای مستاجران باشد، اما همکاری نکردن بانک‌ها در ماه‌های ابتدایی و تکمیل نکردن مدارک توسط متقاضیان باعث طولانی و کند شدن پرداخت این وام شد.
  این روز‌ها دوباره دولت به فکر تمدید تسهیلات وام ودیعه مسکن افتاده، اما این در حالی است که هنوز بخش عمده‌ای از متقاضیان این وام را دریافت نکرده اند.

وام ودیعه مسکن مستأجران از تصمیم‌های تازه برای کمک به قشر عظیم مستأجران است تا این قشر از جامعه بتوانند در شرایط تورمی و کرونایی، از عهده مخارج محل زندگی خود تا حدودی بر بیایند.

حدود ۶.۶ میلیون نفر خانوار اجاره‌نشین در کشور وجود دارد که همه‌ی آن‌ها مشکل پرداخت اجاره ندارند و بررسی‌های وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که ۲.۲ میلیون خانوار نیازمند کمک‌های دولت برای وام اجاره مسکن هستند.

 تا پایان آذرماه از مجموع ۳۰۲ هزار و ۳۳۴متقاضی دریافت وام ودیعه تا کنون ۱۴۸هزار و ۲۱۵ نفر نزدیک به ۵۰درصد توانسته‌اند این تسهیلات را دریافت کنند.

 متقاضیان وام اجاره هرچه سریعتر مدارک خود را تکمیل کنند

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با تمدید مهلت تکمیل مدارک امیدواریم تمامی متقاضیان تایید شده و واجد شرایط تسهیلات خود را دریافت کنند.

او در پاسخ به این سوال که هنوز بخش عمده‌ای از متقاضیان وام خود را دریافت نکرده اند، گفت: بخش عمده‌ای از متقاضیان به دلیل آنکه موجر حاضر به تمدید قراداد و دریافت کد رهگیری نبودند با مشکل رو به رو شدند که این مشکل با مصوبه جدید برطرف شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی کرونا در جلسه سی و پنجم خود که روز چهارشنبه ۱۰ دی برگزار شد موافقت کرد متقاضیانی که پیش از این مراحل ثبت نام خود را در سامانه کارا تکمیل کرده‌اند، تا پایان بهمن ماه وام ودیعه مسکن را دریافت خواهند کرد.

او اظهار کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد، برای متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن که اجاره آن‌ها به صورت دستی و بدون حضور در بنگاه مبادله شده، مشاوران املاک موظف هستند با دریافت حداکثر ۲۵۰ هزار تومان بدون نیاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده و با حضور موجر و مستأجر نسبت به ثبت اجاره نامه و اخذ کد رهگیری اقدام کنند.

معاون وزیر راه وشهرسازی اضافه کرد:این مبلغ برای اجاره نامه‌هایی که در بنگاه ثبت شده، اما کد رهگیری ندارند هزینه ثابت و معادل ۱۰۰ هزار تومان است و الزامی برای حضور موجر در بنگاه وجود ندارد.

محمود زاده تاکید کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تا پایان دی ماه تمدید شده است و خوشبختانه سرعت انجام اقدامات در رابطه با تسهیلات ودیعه مسکن افزایش یافته و همکاری بانک‌ها در این زمینه موثر بوده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته در طرح وام ودیعه مسکن تاکنون ۴۰۰ هزار نفر مدارک خود را تکمیل کرده اند،گفت: بسیاری از متقاضیان هنوز مدارک خود را تکمیل نکرده و برخی از آن‌ها هنوز در مرحله انتخاب بانک‌ها باقی مانده اند،  بنابراین سعی کرده ایم برای تکمیل این اقدامات توسط متقاضیان یک ماه دیگر مهلت پرداخت را تمدید کنیم.

او با اشاره به اینکه برخی از متقاضیان برای دریافت کد رهگیری با مشکلات بسیار زیادی مواجه بودند، گفت: بنابراین با دریافت این مصوبه با همکاری بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام دادیم.

پیشنهاد به نمایندگان برای تخصیص بودجه به وام اجاره مسکن

حسام عقبائی نایب رئیس اول اتحادیه املاک مشاوران املاک استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هم اکنون بازار اجاره در شرایط رکود تورمی شدید به سر می‌برد، گفت: تعداد قرارداد‌ها اجاره مسکن در زمستان ۹۹ نسبت به نیمه اول سال بسیار کاهش یافته و طبق بررسی‌های صورت گرفته هم شاهد آن هستیم که در قرارداد‌های اجاره نرخ‌ها نزولی دارد.

او گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۹۹  و همچنین تا فروردین ۱۴۰۰ بازار اجاره مسکن با شرایط رکود تورمی مواجه باشد.

عقبائی درباره وام ودیعه مسکن گفت: در مجموع پرداخت وام ودیعه مسکن برای مستاجران یک ایده بسیار مناسبی بود و ما حتی پیشنهاد دادیم که نمایندگان در بودجه سال ۱۴۰۰ بودجه برای وام ودیعه مسکن در نظر بگیرند که امیدواریم در این زمینه اقدامات لازم صورت بگیرد.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: پرداخت این تسهیلات برای بازار اجاره مسکن بسیار خوب و مثبت بود، اما متاسفانه بروکراسی‌های اداری در اجرای این طرح باعث شده که بسیاری از متقاضیان از دریافت آن انصراف دهند.

عقبائی تصریح کرد: تاثیر پرداخت این تسهیلات در نیمه اول سال می‌تواند بسیار موثر باشد، اما متاسفانه روند طولانی پرداخت تسهیلات و کم کاری بانک‌ها باعث شده که بسیاری از مستاجران از دریافت آن انصراف دهند.

او تاکید کرد: اثر بخشی این تسهیلات در نیمه اول سال بسیار موثرتر از نیمه دوم سال بود چرا که با تغییر فصل اجاره و تغییر شرایط اقتصادی اثر پذیری این تسهیلات برای متقاضیان کاهش می‌یابد.

وام اجاره گره گشای کار بسیاری از مستاجران بود

خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه روند بازار تابع روند بازار خرید مسکن است، گفت: در زمانی که ما شاهد رکود در بازار خرید و فروش مسکن و همچنین کاهش قیمت‌ها هستیم بعید است که بازار اجاره هم با افزایش نرخ‌ روبرو شود.

او یادآور شد: پرداخت وام مسکن توسط دولت نقش بسیار موثری در کنترل و کمک به مستاجرا ن دارد.

براساس این گزارش؛ تاکنون ۲۰ هزار نفر تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند و هیچ تسهیلاتی به متقاضیانی که صاحب ملک بوده‌اند یا فرم جیم آن‌ها قرمز بوده پرداخت نشده و نمی‌شود.

واریز وام ودیعه مسکن از سوم شهریور آغاز شده و به طور تقریبی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خانوار مشمول دریافت این وام هستند.

وام ودیعه مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهر‌های بالای یک میلیون نفر جمیعت از جمله مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۳۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان است.

پیش از این حدود ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر با پیامک برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کردند که از این تعداد حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کد ملی معتبر و قابل پیگیری ارسال کردند  و مکانیزم پالایش ثبت‌نام به صورت کامل انجام شده است.

افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی، زنان سرپرست خانوار، کارگران، زوج‌های سال ۹۹، خانوار دارای سه فرزند و بیشتر انجام و در نتیجه حدود ۹۰ هزار تقاضا رد شده است، اعطای وام به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خانوار است با توجه به محدودیت منابع است در ضمن بیشترین تقاضا برای دریافت این وام از تهران بوده است.

شاید تمدید پرداخت این تسهیلات به مدت یک ماه آخرین مهلت برای مستاجران باشد چراکه این سومین بار است که دولت و ستاد مقابله با کرونا این تسهیلات را تمدید کرده تا متقاضیان و بانک‌ها در تکمیل مدارک و پرداخت آن همکاری‌های لازم را انجام دهند تا شاید در ماه‌های پایانی سال این تسهیلات ۵۰ میلیون، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومانی کمک و راهگشایی برای مستاجران باشد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار