تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۲۱۳۴۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صید روغن از آب گل‌آلود بازار بی‌سر و سامان / بهبهانی‌ها از وضعیت توزیع روغن گلایه‌مندند
  سر درگمی و کمبود روغن از یک سو و بی سر و سامانی بازار شهر بهبهان از سویی دیگر مردم را با دشواری زیادی روبه‌رو ساخته است.

 همواره افزایش یا کاهش قیمت کالایی در بازار به عوامل متعددی از جله رابطه معکوس عرضه و تقاضا بستگی داشته که کالای را در سفره مصرف کننده کمیاب  یا فراوان کرده است.

مهر و آبان 99 سال جاری با کمبود شدید روغن نباتی و مایع در کشور به وضوح دیده می‌شد تا جایی که هم خریدار و هم فروشنده را نگران کرده و دوباره مردم را برای تهیه آن به تاب و تاب انداخته و پای صفوف طولانی کشاند.

بهبهان نیز که پیش از این‌ها هر از چندگاهی از گوشه و کنار ندای کمیاب شدن روغن به گوش می‌خورد هم پای شهرهای بزرگ پا به عرصه نایابی این کالا گذاشته و شهروندان را دچار استیصال کرده هر چند متولیان امر جلسات تنظیم بازار را برگزار کردند!

بازار پر سود روغن در این ایام سال

یکی از اساتید اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بازار روغن یکی از بازارهای پرنوسان است و دو ضلع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با چالش‌های خاص خود مواجه هستند البته از طرف دیگر واردات مواد اولیه تهیه و تولید روغن هم با کندی مواجه است.

وی افزود: متاسفانه افزایش نرخ دانه‌های روغنی موجب شد تا بازار روغن با نوسانی عجیبی روبرو شده و قیمت آن را از 2 برابر تا 7 برابر افزایش دهد تا جایی که دهک پایین جامعه قدرت خرید آن را نداشته باشند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که افزایش میزان تقاضا و اعمال افزایش قیمت دانه‌های روغنیبخشی از پازل دلیل افزایش قیمت هستند بیان کرد: انتظار است مسئولان مربوطه دور از برگزاری جلسات و با حساب سر انگشتی در مورد داشته‌های فعلی خود سعی در کنترل نسبی بازار داشته باشند.

رب+ حبوبات+ قند+ آبمیوه= روغن

یکی از شهروندان بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با ابراز گلایه درباره نحوه توزیع روغن توسط عاملین گفت: متاسفانه هیچ ساز و گار مشخصی برای این کار وجود ندارد و هر توزیع کننده‌ای بنا به انصاف خود چند قلم را مشخص کرده که باید در سبد خرید روغن گنجانده شود.

وی با بیان این که اگر اقلام فرعی خریده نشود خبری از فروش روغن نیست تصریح کرد: از چند ماه پیش متاسفانه بحث گران شدن روغن پیش کشیده شد و حالا هم برخی عوامل توزیع کننده برخی اجناس که سخت به فروش می‌رفته را به بهانه روغن، قالب خریدار می‌کنند.

احمدی ادامه داد: صف‌های طلانی نیز بلای جان ما شده است زیرا هر جا که مراجعه می‌کنیم بیشتر از یک ساعت باید در صف باشیم تا بتوانیم خرید کنیم که هیچ فکری از سوی ستاد تنظیم بازار برای آن نشده است و مردم را در این فصل سرد سال دچار ناراحتی کرده است.

ما هم مجبوریم/ از محتکران چه خبر!

جمشید یکی از عمده فروشانی است که این روزها برای عرضه روغن تحت فشار قرار گرفته و ترجیح داده بدلیل نوسان بازار اقدامی برای این کار نکند. وی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم تصریح کرد: رفتار فعلی عرضه کنندگان روغن متاثر از برخورد تولیدکننده یا عمده فروش پایتخت نشین است.

وی افزود: متاسفانه بعضی از همکاران ما گلایه دارند که پایتخت نشین‌ها یا هر کسی که روغن را تامین می‌کند مجبورشان کرده جنس فرعی خرید کنند و همین امر هم موجب شده تا مغازه دار خرده فروش چنین اخلاقی از خود بروز داده که دور از کسب اسلامی است.

این شهروند بهبهانی بیان کرد: برای التیام و رونق بخشیدن به بازار حتما باید تعزیرات حکومتی نسبت به برخورد با کسبه‌ای که رفتار غیر متعارف دارند و یا دست به احتکار زده را شناسایی کرده و ضمن اعلام عمومی مجازات سختی را برایشان در نظر بگیرند.

روغن داریم!

یوسف زمانی اصل در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: مصرف روغن در روزهای عادی 70 تن بوده  که با توجه به وضعیت اخیر و شیوع شایعات اخیر به 190 تن طی 50 روز رسیده است البته ما در 20 تن در ماه گذشته و در هفته پیش رو نیز 20 تن دیگر وارد می‌کنیم.

فرماندار بهبهان افزود: 60 مغازه به صورت روزانه روغن را توزیع می‌کنند اما آنچه باید مد نظر مردم قرار بگیرد بحث روانی موضوع است زیرا درج شایعات مختلف می‌تواند بر تذافیک صف‌ها بیافزاید اما ما نه کمبود روغن در شهرستان داریم و نه مشکلی برای بحث توزیع آن و انمتظار داریم شهروندان گرامی بر اساس نیاز و مصرف روزانه این کالا را خریداری کنند.

صمت در این وسط چه کرده است؟

اداره صمت بهبهان نیز در برهه‌های مختلف طی هفته‌های گذشته اقدام به مشخص کردن تعدادی کسبه کرده و اختیار توزیع روغن را به آن‌ها سپرده است تا شاید تب این بازار به مرور زمان بخوابد.

متاسفانه این مشکل یک شبه و با تصمیمات جزئی لاینحل است و نیازمند پروژه مند کردن موضوع و تلاش در جهت افزایش سرانه توزیع کالای مصرفی در بازار را می‌طلبد که حتما باید مدنظر قرار بگیرد.

روغن و نابسامانی‌هایش!

تخصیص 900 میلیون دلاری ارز برای واردات روغن و دانه‌های روغنی رقم کمی نیست اما افزایش 100 دلاری در هر تن روغن قصه را جور دیگری رقم می‌زند که باید کنشگران اقتصادی به بررسی و واکاوی موضوع بپردازند.

نابسامانی فصلی در بازار به موضوعی تبدیل شده است که گویی هر فصل باید مردم خود را مهیای صف‌های طولانی کرده و به هر قیمت شده کالای گران شده را از بازارهای سیاه و سفید خریداری کنند.

تشکیل تیم اقتصادی و قضایی قوی برای بررسی چالش‌های بازار امری الزامی است که باید حتما در قانون دیده شود و اعضا آن از دل صاحبان فکر انتخاب شوند و از گزینش افراد ثابت در جلسات همیشگی پرهیز شود.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار