تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۱۳۳۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقال آب از کارون در پایین دست حوضه آبریز فاجعه به بار می‌آورد
حسونی زاده گفت: در مطالعات غیرکارشناسی انتقال آب از کارون به مشکلات پس از آن در سال‌های خشکسالی توجهی نشده است.
 هوشنگ حسونی زاده کارشناس امور آب در خوزستان و مدرس دانشگاه گفت: در مطالعات طرح‌های انتقال آب به توجیه نادرست وجود آب مازاد در حوضه مبدا اشاره می‌کنند و مطالعات با این فرض نادرست پیش می‌رود.

او افزود: تجارب مربوط به خشکسالی دهه‌های اخیر (۹۷ -۱۳۹۶) نشان می‌دهد که انتقال آب از رودخانه کارون در سال‌های خشک می‌تواند منجر به نتایج فاجعه باری در پایین دست حوضه شود که این خشکسالی‌ها در مطالعات و توجیه طرح انتقال نادیده گرفته شده اند.

حسونی زاده بیان داشت: در استان خوزستان علاوه بر مصارف متعارف شرب، صنعت، آبزی پروری و کشاورزی مصارفی همچون کنترل شوری و پایداری رودخانه ها، نیاز زیست محیطی تالاب ها، تأمین رطوبت کانون‌های گرد و غبار و نیاز‌های تولید انرژی برق آبی خارج از الگو نیز مطرح است و نقد‌های کارشناسی به طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های حوضه کارون و دز به ویژه طرح سرد، تونل کوهرنگ ۳ و طرح بهشت آباد مورد انتقاد شدید کارشناسان قرار دارد و اعتقاد به رد آن‌ها به لحاظ زیست محیطی و اجتماعی دارند.

این کارشناس امور آب در خوزستان تصریح کرد: برآورد آب مازاد در حوضه مبدا یعنی رودخانه‌های کارون و دز نادرست و بیش از حد مبالغه آمیز بوده و در استان خوزستان نه تنها آب مازاد وجود ندارد، بلکه این استان با تنش آبی "شدید" مواجه است. ضمن اینکه بی توجهی به هزینه و فرصت از دست رفته در اثر انتقال آب از حوضه مبدا در توجیه این طرح نقش سراسری دارد.

حسونی زاده اظهار داشت: منظور نمودن منافع از دست رفته در حوضه مبدا شامل؛ تولید انرژی برق، کشاورزی، صنعت، سرمایه گذاری طرح‌های توسعه منابع آب و هزینه لطمه زیست محیطی، اجتماعی و امنیتی وارد بر حوضه مبداء در هزینه‌های انتقال آب بین حوض‌های لحاظ نشده است.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار