تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۲۱۳۱۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک هزار و ۷۷ راس گونه شاخص جانوری در خوزستان سرشماری شد
 معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یک هزار و ۷۷ راس چهارپای حایز اهمیت در مناطق حفاظت شده خوزستان سرشماری شد.

سید عادل مولا بیان کرد: سرشماری پاییزه حیات وحش امسال از ۱۵ تا ۲۵ آذر در هفت منطقه از ۱۲ منطقه حفاظت شده خوزستان اجرا شد.

وی افزود: امسال با توجه به خطر ناشی از کرونا، سرشماری با رعایت پروتکل‌ها و در شرایط خاصی انجام شد و سعی کردیم با تراکم نیروی کمتر آن را اجرا کنیم.

مولا اضافه کرد: در این سرشماری یک هزار و ۷۷ راس از چهارپایان حایز اهمیت شامل آهو، قوچ و میش، کل و بز و گوزن زرد در خوزستان شمارش شد.

وی ادامه داد: در این سرشماری، منطقه حفاظت شده چهل‌پا در اندیمشک دارای بیشترین تراکم، و منطقه حفاظت شده میشداغ در دشت آزادگان دارای بیشترین تنوع چهارپا بودند.

به گفته وی، بیشترین تعداد چهارپایان شامل کل و بز در منطقه حفاظت شده چهل‌پا و پس از آن آهو در منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز است.

سرشماری ۴۱ گوزن زرد ایرانی در خوزستان

مولا همچنین با اشاره به تعداد گوزن‌های زرد در پارک‌های ملی کرخه و دز، گفت: در این سرشماری بیش از ۳۰ راس گوزن زرد در پارک ملی دز و بیش از ۱۱ راس در پارک ملی کرخه شمارش شد.

وی با اشاره به افزایش آمار چهارپایان در سرشماری امسال نسبت به پارسال، افزود: یکی از دلایل این افزایش، حفاظت از زیستگاه‌ها، و عامل مهم دیگر ناشی از شرایط اقلیمی و بارندگی‌هایی بوده که باعث افزایش پوشش گیاهی در مناطق شده، به طوری که امسال کمترین مشکل را در تامین علوفه برای این چهارپایان داشتیم.

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه، محدود کردن ورود عشایر به مناطق حفاظت شده و جلوگیری از تصرف زمین‌های این مناطق را از راهکارهای حفاظت از زیستگاه‌ها و حیات وحش دانست و گفت: از ۲ سال پیش پیگیر محدود کردن ورود عشایر به مناطق حفاظت شده هستیم و سعی کردیم بر پروانه‌های چرا نظارت کنیم، به طور مثال در منطقه حفاظت شده کرایی بین شوشتر و مسجدسلیمان امسال اجازه ورود دام بیش از پروانه داده نشد.

بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، پارسال ۹۸۹ راس در ۱۲ منطقه حفاظت شده و در سال ۹۷، حدود یک هزار و ۲۰۰ راس از چهارپایان شاخص در هشت منطقه حفاظت شده خوزستان سرشماری شدند.

سرشماری سالانه حیات وحش با هدف شناسایی گونه ها و همچنین تنوع گونه و تراکم آنها انجام می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار