تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۲۱۳۱۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقال آب تاثیرات منفی بر محیط زیست، صنعت و تولید در خوزستان دارد
حسونی زاده گفت: نباید از تاثیرات منفی انتقال آب بر محیط زیست، تولید و صنعت در استان خوزستان غافل بود.
 هوشنگ حسونی زاده کارشناس امور آب و مدرس دانشگاه  گفت: استان خوزستان از حیث زمین و مرغوبیت خاک و حاصلخیزی، یکی از مهمترین جلگه‌های ایران است که به دلیل ویژگی‌های آب و هوایی می‌توان ۲ تا ۳ بار در سال در آن به تولید محصول پرداخت.

او با بیان اینکه جریان آب به صورت طبیعی، وسعت و حاصلخیزی خاک و تنوع اقلیمی، این استان را به جلگه‌ای زرخیز و پر برکت تبدیل کرده است، افزود: براساس مستندات موجود، در صورت استفاده صحیح و برنامه ریزی‌های کشاورزی مکانیزه، خوزستان به تنهایی می‌تواند کشور را به لحاظ فرآورده‌های کشاورزی تأمین کند.

حسونی زاده بیان کرد: البته طرح‌های انتقال آب از سر شاخه رودخانه‌های کارون و دز به طور مستقیم علاوه بر اثرات اجتماعی و زیست محیطی روی شرایط آبدهی و کیفیت آب پایین دست، تولید انرژی برق آبی، تولید محصولات زراعی، کاهش عملکرد محصول، سلامت سازه‌های آبی -تاریخی و ... در استان اثر می‌گذارد.

این کارشناس امور آب تقاضا‌های انتقال آب را نگران کننده توصیف کرد و اظهار داشت: آنچه اکنون باعث نگرانی می‌شود، تقاضا‌های روز افزون متقاضیان طرح‌های انتقال به خارج از حوضه است که با توجه به پدیده تغییر اقلیم جهانی و شدیدتر شدن اثر پدیده‌های طبیعی خشکسالی در حوضه‌های مبدا منجر به صدمه شدید به بخش کشاورزی، کیفیت آب و... خواهد شد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه خوزستان در انتهای حوضه‌های آبریز قرار دارد، مشکلات کیفی و زیست محیطی ناشی از مصارف و کاهش جریان آب به صورت تجمعی به استان منتقل می‌شود، ضمن اینکه کیفیت منابع آب سطحی به شدت تقلیل یافته، به نحوی که ارزش کیفی آب تأمین شده از سرشاخه‌ها حدود ۲۵۰ درصد بیشتر از آب رودخانه کارون بزرگ در اهواز است.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار