تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۲۱۳۰۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همه آن چیزی که باید درباره ویندوز ۱۰ ایکس بدانید
در ادامه همه آن چیزی که باید درباره ویندوز ۱۰ ایکس بدانید و اینکه در سال ۲۰۲۱ روی چه دستگاه‌هایی عرضه می‌شود را مرور می‌کنیم.
 نسخه کاملا جدیدی از سیستم‌عامل ویندوز در راه است و می‌خواهد نحوه تعامل ما با رایانه‌های شخصی را تغییر دهد و حتی شاید ایده‌های ما درباره اینکه کامپیوتر‌ها چه دستگاه‌هایی هستند را هم عوض کند.

در ادامه همه آن چیزی که باید درباره ویندوز ۱۰ ایکس بدانید و اینکه در سال ۲۰۲۱ روی چه دستگاه‌هایی عرضه می‌شود را مرور می‌کنیم.

نسخه ویژه‌ای از ویندوز ۱۰

برای شروع، واضح است که Windows ۱۰X چیست. یک نسخه به‌روزرسانی شده از ویندوز ۱۰ یا نسخه بعدی این سیستم‌عامل نیست؛ بلکه نسخه‌ای است که به طور ویژه برای دستگاه‌های دارای دو صفحه‌نمایش، سبک وزن و کم هزینه طراحی شده است. در ابتدا، قرار بود همراه با دستگاه Surface Neo عرضه شود، ولی فعلا این دستگاه با تاخیر روبرو شده است و مایکروسافت می‌خواهد آن را روی دستگاه‌های ارزان‌تر و معمولی‌تری منتقل و بعد پشتیبانی از دو صفحه‌نمایش را اضافه کند.

عرضه سیستم‌عاملی که قرار بود از دو صفحه‌نمایش پشتیبانی کند؛ روی دستگاه‌هایی با یک صفحه‌نمایش، کار را پیچیده‌تر از آن چیزی می‌کند که تصور می‌کنید. کاربر ممکن است بخواهد دو پنجره را همزمان در یک صفحه باز کند و با آن‌ها تعامل داشته باشد یا یک برنامه در نیمه بالای صفحه‌نمایش باشد و نیمه پایین یک صفحه‌کلید مجازی قرار بگیرد. از طرف دیگر شاید کاربر بخواهد از یک دستگاه تاشو به صورت تک صفحه‌نمایش برای مشاهده فیلم استفاده کند.

همه آن چیزی که باید درباره ویندوز ۱۰ ایکس بدانید

پشتیبانی از دو صفحه‌نمایش در ویندوز ۱۰ ایکس

با همه این پیچیدگی‌ها، ویندوز ۱۰ X به راحتی از یک یا دو صفحه‌نمایش پشتیبانی می‌کند و مزایایی که ترسیم می‌کند را به همراه دارد. همان‌طور که اشاره کردیم؛ به نظر می‌رسد مایکروسافت می‌خواهد پیش از ورود به پروژه‌های بلندپروازانه‌ای با دو صفحه‌نمایش، از این سیستم‌عامل در لپ‌تاپی سنتی و دستگاه‌های معمولی رایج بهره ببرد.

چیزی فراتر از یک لایه نرم‌افزاری

ویندوز ۱۰ ایکس چیزی فراتر از یک لایه بالایی برای نرم‌افزار‌های موجود مایکروسافت است. در واقع، براساس یک ایده و ابتکار کاملا جدید دیگری به نام Windows Core OS ساخته شده است که یک نسخه سبک و اصلی از ویندوز ۱۰ است و به همین دلیل هم Core گفته می‌شد. این نسخه می‌تواند به راحتی برای انواع مختلف دستگاه‌ها و فرم فاکتور‌ها در بازار طراحی و اجرا شود.

Windows Core OS باعث می‌شود ویندوز ۱۰ بیشتر از گذشته ماژولار و انعطاف‌پذیر باشد. برای دستیابی به این منظور، برخی از ویژگی‌های قدیمی ویندوز که در نسخه‌های دهه‌های پیشین شاهد بودیم، در این نسخه جاسازی شده است تا در نهایت بتواند از هر سخت‌افزار و دستگاهی پشتیبانی کند که البته کمی زمان‌بر است.

همه آن چیزی که باید درباره ویندوز ۱۰ ایکس بدانید

نمایش مفهومی ویندوز ۱۰ ایکس

در حال حاضر، این سیستم‌عامل تحت نام Windows ۱۰X روی سخت‌افزار‌هایی مانند Xbox Series X و Series S به همراه HoloLens ۲ نصب شده است.

توسعه ویندوز Core OS به این معنی است که ویندوز ۱۰ X نمی‌تواند اپلیکیشن‌های دسکتاپ قدیمی Win۳۲ را برای شروع در سال ۲۰۲۱ اجرا کند. به زبان دیگر، در شروع برنامه‌هایی مانند فتوشاپ و مرورگر کروم در دسترس نخواهند بود. آن چیزی که شما می‌توانید اجرا کنید؛ اپلیکیشن‌های اصلی مایکروسافت مانند مرورگر اج و برنامه‌های تحت وب است.

تغییرات اساسی در ویژگی‌های جدید و قدیمی ویندوز

در نهایت، پشتیبانی از Win۳۲ به این سیستم‌عامل افزوده خواهد شد. هرچند این برنامه‌ها به دلایل امنیتی و عملکردی در یک محیط بسته و حفاظت شده اجرا خواهند شد. وقتی این برنامه‌ها بسته می‌شوند؛ دیگر نمی‌توانند روی سیستم دخالت کرده یا روی عمر باتری دستگاه تاثیرگذار باشند. به لحظا تئوری، ویندوز ۱۰ ایکس نباید دچار کندی تدریجی شود و روی سخت‌افزار‌های ضعیف‌تر، سریع‌تر خواهد بود.

اجزای قدیمی ویندوز مانند Control Panel و Device Manager در ویندوز ۱۰ ایکس از بین می‌روند. منوی استارت تمیزتر و ساده‌تر می‌شود؛ نوار وظیفه به جای اینکه ابزار‌ها و آیکون‌های اساسی را از چپ به راست مرتب‌سازی کند؛ در وسط قرار داده و بخش Action Center نیز کاملا بازطراحی شده است.

همه آن چیزی که باید درباره ویندوز ۱۰ ایکس بدانید

اولین نمایش Surface Neo در سال ۲۰۱۹

مانند اکثر نسخه‌های ویندوز ۱۰ ایکس، File Explorer بیشتر روی وب متمرکز و با OneDrive بهتر و محکم‌تر از ویندوز ۱۰ ادغام شده است. این ویندوز از برخی جهات شبیه به ChromeOS خواهد بود و از برخی جهات دیگر شبیه به اندروید می‌شود. عمدتا از روی وب و به طور مهندسی شده برای تطبیق‌پذیری بیشتر با دستگاه‌ها دارای چندین صفحه‌نمایش و بحث رسپانسیو بودن اجرا می‌شود.

امنیت کاربر نیز با تغییراتی که روی هسته ویندوز ۱۰ ایکس داده شده است؛ بهبود یافته است. به طور مثال، به نحوه اجرای برنامه‌های قدیمی Win۳۲ اشاره کردیم که در یک جعبه کوچک مجازی اجرا می‌شوند. در سایر بخش‌های این سیستم‌عامل هم ویروس‌ها و بدافزار‌ها نمی‌توانند به تنظیمات رجیستری یا سیستم دسترسی داشته باشند.

پشتیبانی از دو صفحه‌نمایش

یکی از مزایای بزرگ ویندوز ۱۰ ایکس، پشتیبانی از دو صفحه‌نمایش موبایل مشابه زمانی است که شما یک مانیتور دوم به پی‌سی یا لپ‌تاپ وصل کردید. فضای بیشتری برای انجام کار‌ها در اختیار دارید و استفاده از برنامه‌ها در کنار هم و به طور همزمان راحت‌تر می‌شود. روند جابه‌جایی فایل‌ها و پوشه‌ها ساده‌تر شده و فقط با کشیدن و رها کردن می‌توانید آن‌ها را به نقطه دیگری منتقل کنید.

همه آن چیزی که باید درباره ویندوز ۱۰ ایکس بدانید
ویندوز ۱۰ ایکس ابتدا برای دستگاه‌های تک صفحه‌نمایشی عرضه می‌شود و بعد دو نمایشگر!

مایکروسافت از اواخر سال ۲۰۱۹ نوید عرضه ویندوز ۱۰ ایکس را داده است، ولی با تاخیر در عرضه دستگاه Surface Neo، دیرتر از انچه گفته شده بود؛ در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. البته، مطمئن هستیم برخی از محصولات مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ را با این ویندوز خواهیم دید. محصولاتی که برای مصارف آموزشی، دانش‌آموزی و یادگیری آنلاین مناسب‌تر هستند و اولویت بالاتری دارند. سپس، شاهد عرضه دستگاه‌های مصرف‌کننده نهایی خواهیم بود.

مایکروسافت Surface Duo را قبلا با اندروید عرضه کرد و کاربران زیادی امیدوار هستند که Surface Neo حتما با ویندوز ۱۰ ایکس منتشر شود. در حالی‌که خبر‌های رسمی بسیار کمی درباره ویندوز ۱۰ ایکس مایکروسافت داریم، ولی امیدواریم در چند ماه آینده شاهد خبر‌های جدی بیشتری باشیم یا اولین دستگاه رسمی با این ویندوز عرضه شود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار