تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۲۱۲۹۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قیمت هر کیلو مرغ ۲۱ هزار تومان شد
حجت گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۴ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان است.
 عظیم‌حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به ابتدای هفته نوسان چندانی نداشته است، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۴ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان است.

وی افزود: علی رغم آنکه کیفیت مرغ سایز مطلوب‌تر است، اما به دلیل افت کشتارگاهی استقبالی از سوی کشتارگاه‌ها انجام نمی‌شود که در نهایت زیان این امر به مرغدار می‌رسد.

حجت از استمرار قیمت فعلی مرغ در بازار خبر داد و گفت: با وجود گذشت ۲ ماه از افزایش قیمت مصوب نهاده دامی و کرایه حمل از بندر، اما قیمت مصوب مرغ اصلاح نشده است، درحالیکه مسئولان ستاد تنظیم بازار قول دادند بعد از گذشت ۴۰ روز نرخ جدید را اعلام کنند که هم اکنون از این تاریخ ۲۰ روز می‌گذرد و همچنان خبری نیست.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار در روز‌های اخیر قیمت مصوب تخم مرغ را اصلاح کرد که انتظار می‌رود برای مرغ گوشتی هم این کار انجام شود چرا مصرف نهاده این ۲ مجموعه با یکدیگر تفاوتی ندارد.

وی با تاکید پیرامون اعلام جدید نرخ مصوب مرغ بیان کرد: بی تفاوتی ستاد تنظیم بازار نسبت به نرخ تمام شده تولید، برای بازار مرغ بسیار خطرناک است چرا که بر مبنای هزینه واقعی ذرت، کنجاله و کرایه حمل باید قیمت جدید مرغ اعلام شود.

این مقام مسئول برنامه ریزی برای جوجه ریزی شب عید را منوط به اصلاح قیمت مصوب دانست و گفت: از ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر قیمت مصوب جدید بر مبنای هزینه تمام شده تولید را اعلام کند تا مرغداران برای تولید مرغ در ایام پایانی سال هرچه سریع‌تر برنامه ریزی کنند چرا که این امر در آرامش‌بازار تاثیر بسزایی دارد.

وی درباره آخرین جزئیات تامین نهاده دامی از طریق سامانه بازارگاه بیان کرد: در سامانه بازارگاه برای مرغ گوشتی سن ۴۰ روزه برای پرورش را در نظر گرفتند که به علت عدم استقبال مصرف کنندگان و کشتارگاه‌ها از مرغ ریز، تولیدکننده مجبور است به جای سن ۴۰ روزگی، مرغ را یک تا ۲ هفته بیشتر در سالن نگه دارد که با این وجود مرغدار مجبور است مابقی نهاده از سن ۴۰ روز به بعد را از بازار آزاد خریداری کند.

به گفته وی، دولت از طریق سامانه بازارگاه زمانی نهاده را تخصیص می‌دهد، که جوجه در سالن‌های پرورش باشد. اما موضوعی که قابل تامل است مرغ موجود زنده است که از زمان ورود جوجه تا عرضه نهاده ۲ هفته طول می‌کشد تا نهاده بدست تولیدکننده برسد، به همین خاطر پیشنهاد داده ایم که مقداری نهاده از طریق سیستم تشکل توزیع شود و درنهایت از سهمیه نهایی مرغدار کسر شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه تقاضایی برای مرغ سایز در بازار وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به تخصیص نهاده تا سن ۴۰ روزگی، مرغدار مجبور است حداقل ۳۰ درصد نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری کند که این موضوع در افزایش هزینه تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده تا سن ۴۰ روز برمبنای تامین ۱۰۰ درصدی نهاده با نرخ مصوب را ۱۶ هزار تومان و مرغ گرم ۲۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که با عرضه مرغ درشت به بازار ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت به سبب افزایش هزینه تمام شده تولید بالاتر خواهد بود.

حجت با بیان اینکه بازار نهاده‌های دامی‌نسبت به گذشته متعادل شده است، افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد ۱۰ هزار تومان و ذرت ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد.

وی درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر واردات نهاده‌های دامی اظهار کرد: علی رغم واردات صد درصد نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، اما بنابر محاسبه دیوان عدالت و دولت ۵۵ درصد نهاده در بازارگاه عرضه شده است که این امر نشان می‌دهد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت هدفمند به تولیدکننده نرسیده است.

حجت ادامه داد: گرچه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کوتاه مدت منجر به افزایش قیمت می‌شود، اما در بلندمدت منجر به ثبات قیمت می‌شود که برای تولیدکننده و مصرف کننده مفید است.

وی با اشاره به اینکه واقعی شدن قیمت محصولات پروتئینی کمک شایانی به بخش کشاورزی می‌کند، بیان کرد: با واقعی شدن قیمت محصولات پروتئینی در بازار، مصرف اب در بخش کشاورزی به جای تولید محصولات آب بر به کالا‌های اساسی مثل گندم، جو و ذرت سوق داده می‌شود و درنهایت وابستگی به واردات نهاده‌های دامی کاهش می‌یابد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان جوجه ریزی شب عید را منوط به تصمیمات ستاد تنظیم بازار دانست و گفت: اگر هر چه سریع‌تر قیمت مصوب مرغ اعلام نشود، مرغداران دچار سردرگمی می‌شوند که بدین ترتیب هر چه سریع‌تر باید نرخ مصوب اصلاح شود.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار