تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۲۱۲۸۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زراعت چوب، صنعتی که درختان را نجات می‌دهد/ راهکار کاهش رغبت متخلفین برای قطع درختان چیست؟
با زراعت چوب می‌توان مصرف مورد نیاز کارخانجات را تامین و رغبت سودجویان برای قطع درختان را از بین برد.
   زراعت چوب در اراضی پهناور خوزستان می‌تواند راهکاری مهم برای جلوگیری از قطع درختان کهنسال بلوط، دیگر گیاهان با اهمیت و جلوگیری از قاچاق چوب در زاگرس باشد.

قطع درختان بومی زاگرس به خصوص درختان بلوط همواره از سوی فعالان منابع طبیعی و محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفته است. رشد درختان بومی زاگرس صد‌ها سال طول می‌کشد و ارزش آن‌ها گاه به میلیارد‌ها دلار می‌رسد.

برخی فعالان منابع طبیعی نسبت به بی توجهی سازمان محیط زیست به آنچه «قلع و قمع ناجوانمردانه» درختان بلوط عنوان می‌کنند، معترض هستند و معتقدند باید نظارت بیشتری انجام شود و اقدامات گسترده تری برای جلوگیری از قطع درختان و قاچاق چوب صورت بپذیرد؛ همچنین افراد متخلف نیز تحت پیگرد‌های قضایی قرار بگیرند.

گرچه منابع طبیعی معتقد است در موقعیت کنونی و با توجه به شرایط معیشتی مردم ناشی از تحریم‌های بین المللی و بی کفایتی برخی مسئولان داخلی، نباید با مردم برخورد‌های خشن و سخت داشت، اما مسئله اصلی و مهم نابودی اکوسیستم منطقه بوده و می‌توان با آموزش‌های لازم میزان اهمیت و نقش این درختان برای بشریت و محیط زیست را برای عشایر کوچ رو و آحاد مردم تشریح کرد.
چرای حیوانات زیر درختان بلوطزراعت چوب

طی چند سال اخیر و با توجه به ممنوعیت بهره برداری از درختان جنگل‌های شمال ایران که به منظور حفاظت و صیانت از محیط زیست این منطقه وضع شده، نیاز شرکت‌های تولیدی وابسته به مواد اولیه چوبی بالا رفته و لازم است که این منبع از طریق دیگری تامین گردد. 

چوب همواره در زندگی بشر نقش مهمی داشته و کماکان نیز دارای اهمیت است و از مهم بودن آن نه تنها کاسته نشده، بلکه تقاضا برای آن افزایش هم یافته است. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال ۲۰۱۴ تولید چوب بین ۱ تا ۵ درصد افزایش یافته و به سطح قبل از رکود اقتصادی جهانی بازگشته است.

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور تامین مواد اولیه شرکت‌ها و برای جلوگیری از کمبود این مواد به زراعت چوب روی آورده است. زراعتی که با توجه به ظرفیت کشور ایران و وجود زمین‌های گسترده می‌تواند چوب مورد نیاز کارخانجات و شرکت‌ها را تامین کرده، دست سودجویان را از درختان زاگرس کوتاه و برای عده‌ای اشتغال ایجاد نماید.

استفاده از چوب در صنایع

پیشتر خسرو شهبازی، سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اهمیت زراعت چوب با توجه به ممنوعیت برداشت از جنگل‌های شمال اشاره کرد و گفت: نیاز کشور به چوب سالانه بین ۶ و نیم تا ۷ میلیون متر مکعب است و در صورتی که هر سال ۳۰ هزار هکتار چوب از طریق زراعت تامین شود، نیاز کشور به این ماده برطرف می‌گردد.

مزایای زراعت چوب چیست؟

امین وثوقیان، رئیس اداره جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مطابق با قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه کشور، بهره برداری از جنگل‌های شمال ممنوع شده و این موضوع صنایع تبدیلی داخلی را با کمبود نهاده جهت استفاده مواجه ساخته است، اگرچه تامین آن به شکل واردات چوب و یا تولید آن در کشور امکان پذیر است.

او افزود: با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و مسئولین کشوری تولید در داخل بسیار با اهمیت و جزو اهداف نظام جمهوری اسلامی است و بر این اساس، امسال طرح توسعه کاشت درختان چوبده در اولویت اجرا از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و به تبع آن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان قرار گرفته است.

وثوقیان با بیان اینکه این طرح در اراضی ملی و مستثنیات است، بیان داشت: این اقدام با تهیه طرح مطالعاتی و با همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها امکان پذیر است که در این زمینه تسهیلات بانکی نیز در نظر گرفته شده است و از مزایای مهم طرح زراعت چوب می‌توان به تولید چوب در داخل استان و کشور، جلوگیری از قطع درختان جنگلی طبیعی، به حرکت در آمدن چرخ صنایع تبدیلی و صنعتی چوب، اشتغالزایی، افزایش سرانه جنگل استان، مقابله با گرد و غبار، تولید اکسیژن و غیره اشاره نمود.

چگونه رغبت متخلفین برای قطع درختان از بین می‌رود؟

عبدالصاحب عبودی، فعال محیط زیست در بهبهان با اشاره به قطع بی رویه و فاجعه آمیز درختان بلوط در ارتفاعات منطقه کوه حاتم، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این درختان تنومند پس از قطع شدن به کوره‌های ذغال فعال منتقل می‌شوند، سپس به این کالای سیاه تبدیل و به بازار‌های خوزستان سرازیر می‌شود که با توجه به مسلح بودن متجاوزین به طبیعت، اداره منابع طبیعی بهبهان قادر به مبارزه و برخورد با این افراد نیستند.

او آثار و نشانه‌های فعالیت کوره‌های ذغال در روستای‌های اطراف منطقه تشان را خالی بودن قلل و ارتفاعات از درخت در همین ناحیه عنوان کرد و افزود: امید است که هرچه زودتر ادارات منابع طبیعی در استان‌های زاگرس نشین با ترویج زراعت چوب، موجبات نجات درختان بلوط باقیمانده را فراهم آورند و یا با توزیع زغال‌های صنعتی بین عشایر و تشویق آن‌ها به استفاده از انرژی‌های نو خورشیدی و بادی عملا رغبت متخلفین قطع درختان را از بین ببرند.

استفاده از انرژی خورشیدی روی پشت بام خانه های روستایی

عبودی بیان داشت: عمر زیادی باید صرف شود تا یک درخت بلوط رشد کند که حداقل با گذشت ۵۰ سال این گیاه بالغ شده و به گُل دهی می‌رسد و اگر چه مدت زمان زیادی است، اما هر درخت بالغ، اکسیژن مورد نیاز ۳ نفر انسان را تامین می‌کند که قطع هر درخت مانند «قتل» ۳ نفس است و چه «جنایت وحشتناک و غیر قابل گذشتی» است و اگر خدماتی که به سایر زیستمندان می‌رساند را ذکر نماییم، اعماق «جنایت» روشن‌تر می‌شود.

زراعت چوب یک صنعت است که افزون بر درآمد زایی می‌تواند در حفظ و نگهداری از جنگل‌ها نیز موثر باشد. کاشت این درختان در زمین‌های بایر خوزستان یک تیر و چند نشان است. استفاده از اراضی پهناور که بدون استفاده بوده و در برخی از مواقع سال موجب ایجاد گرد و غبار می‌شود، گسترش جنگل‌ها و مناطق سرسبز که تعدیل آب و هوا را در پی دارد و همچنین ایجاد شغل برای جوانان، بی نیازی کارخانجات و مردم برای استفاده از چوب قاچاق و هزاران نشان دیگر که با این تیر اثر گذار می‌توان از آن استفاده کرد.

کافی است تسهیلات لازم به افراد مستعد این اقدام پرداخت شود و سازمان‌های مربوطه زمینه را برای گسترش این صنعت فراهم آورند تا صیانت و حفاظت از جنگل‌ها و محیط زیست که یک وظیفه ملی است، انجام شود.

جنگلی پر از درختان

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار