تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۲۱۲۸۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چوب‌شور بخر روغن ببر / مردم سرگردان؛ روغن‌ها در انبارها
این روزها مردم خوزستان سرگردان تأمین و تهیه روغن خوراکی برای پخت‌وپز هستند در حالی که روغن‌ها در انبارها احتکار شده است.
 خوزستانی‌ها هر روز صبح را با یک بحران آغاز می‌کنند و به گفته سید کریم حسینی نماینده مردم اهوازدر مجلس «در خوزستان، خلق بحران داریم». ریشه همه این بحران‌ها هم در سو مدیریت است. در حالی که اکنون اغلب استان‌های کشور مشکل نبود و کمبود روغن را حل کرده‌اند، مردم خوزستان با تنگنای پیچیده‌ای برای خرید و تأمین روغن خود مواجه شده‌اند.

صادق  یکی از شهروندان خوزستان حکایت عجیبی نقل می‌کند. او برای خرید روغن همه مغازه‌های کوچک و بزرگ را گشته است ولی روغن خوراکی پیدا نکرده است اما چند مغازه بوده‌اند که گفته‌اند اگر ۵۰ هزار تومان از ما خرید کنید آن هم اجناسی که ما می‌گوئیم، می‌توانیم به شما یک روغن خوراکی ۶۵۰ گرمی بدهیم.

صادق ادامه می‌دهد: مثلاً یک مغازه دار گفت باید ۵۰ هزار تومان از من چوب‌شور و رب گوجه بخری تا به شما یک روغن مایع ۶۵۰ گرمی بدهم آن هم با یک برند عجیب‌وغریب که تا حالا اسمش را نشنیده‌ام.

وی عنوان می‌کند: واقعاً برای ما ممکن نیست در این شرایط سخت اقتصادی که همه را درگیر خود کرده است، برای تهیه روغن ۵۰ هزار تومان خرید مازاد داشته باشیم. آن هم روغنی که مصرف دو تا سه روز ماست.

بررسی‌های میدانی  هم به خوبی گفته‌های صادق  را تائید می‌کند، برخی مغازه‌دارها اجناسی که روی دستشان مانده را در این شرایط به اجبار به مشتریان می‌فروشند و مشتری در این شرایط مجبور است. به عبارتی بازار سوءاستفاده مهیاست و وقتی انصاف نباشد هر اتفاقی ممکن است در این بازار رخ دهد.

کاسب هم گله‌مند است

رضا علوی یک مغازه‌دار اهوازی است که اتفاقاً برای خرید یک بطری روغن مایع ۶۵۰ گرمی با یک برند عجیب باید ۵۰ هزار تومان اجناسی مثل ماکارونی، کیک و رب گوجه از وی خریداری کنید. برخی مردم هم مجبور به خرید هستند و برخی دیگر توان خرید آن را ندارند.

رضا در همین زمینه می‌گوید: باور کنید ما هم از این شرایط خوشحال نیستیم ولی وقتی توزیع‌کننده هم این بلا را سر ما می‌آورد ما مجبور هستیم این شرایط را برای مشتریان بگذاریم و گرنه می‌دانیم در این شرایط سخت اقتصادی این قبیل کارها، اوج بی‌انصافی است.

وی می‌گوید: من هم برای خرید روغن از توزیع‌کننده‌ای که همیشه اجناسم را از آن می‌خریدم مجبور به خرید اجناس به صورت اجباری هستم و مجبور می‌شوم این شرایط را برای مردم ایجاد کنم. متأسفانه نظارت در بازار نیست و گرنه چرا باید این‌گونه شرایط برای کاسب و مشتری ایجاد شود. چرا بازار نباید حالت عادی داشته باشد که همه ما با خیال راحت از آن خرید کنیم.

شرایط ایجاد شده نشان می‌دهد نوعی عدم نظارت و سو مدیریت در بازار خوزستان وجود دارد که اگر نبود چرا باید این شرایط برای مشتری و فروشنده ایجاد شود. این در حالی است که در همین هفته بیش از ۲۰ انبار احتکار روغن در خوزستان کشف شده است. کجای کار می‌لنگد که خوزستانی‌ها باید سرگردان خرید روغن خوراکی باشند؟

کشف ۲۰ انبار

این در حالی است که معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان می‌گوید: برخی افراد با سوءاستفاده از مشکلاتی که در خصوص تهیه و توزیع روغن در استان به وجود آمد، اقدام به احتکار روغن در انبارها کردند.

رحمان ناصریان می‌افزاید: با استفاده از تولیدات کارخانه‌های استانی و سایر استان‌ها، روغن مصرف استان تهیه و هم‌اکنون در حال توزیع است.

وی ادامه می‌دهد: در این هفته بیش از ۲۰ انبار روغن احتکار شده در استان کشف شد.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان بیان می‌کند: مصرف روغن استان در یک ماه هشت هزار تن است که از تاریخ ۱۰ مهرماه تا سوم دی‌ماه ۱۴ هزار تن از کارخانه‌های استان و بیش از ۱۸ هزار تن از کارخانه‌های سایر استان‌ها روغن جذب کردیم؛ یعنی مصرف پنج ماه در مدت سه ماه انجام که این خود موجب سوءاستفاده برخی افراد شده است.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان می‌گوید: خرید اجباری تخلف است و با فروشندگانی که به اجبار کالاهای دیگر به همراه روغن می‌فروشند، برخورد می‌شود.

معضل جدی

در عین حال نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی فوری مسئولان به وضعیت کمبود روغن خوراکی در شهرهای مختلف استان خوزستان شد.

جلیل مختار اظهار می‌کند: وزارت صمت باید به وضعیت تأسف‌انگیز کمبود روغن خوراکی موردنیاز مردم رسیدگی کند و پاسخگوی وضعیت فعلی باشد.

وی می‌افزاید: کمبود روغن به یک معضل جدی برای مردم خوزستان تبدیل شده و باعث شکل‌گیری صف‌های طولانی و به خطر افتادن سلامت مردم در این شرایط خاص کرونایی شده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی گزارش‌های مردمی در خصوص الزام کردن مردم به خرید اقلامی در کنار روغن، تأکید می‌کند: طبق ماده ۶۴ قانون نظام صنفی، فروش اجباری جرم است و تعزیرات حکومتی بایستی در این زمینه قاطعانه برخورد کند.

مختار تصریح می‌کند: انتظار جدی داریم استانداری خوزستان و مسئولان مربوطه هر چه سریع‌تر موضوع کمبود روغن موردنیاز مردم در بازار و شبکه توزیع را رسیدگی و با عاملان شرایط پیش‌آمده برخورد کنند.

  بعد از فروکش کردن بحران آب و فاضلاب، اکنون مردم خوزستان باید برای خرید مایحتاج اساسی زندگی خود نیز دچار اضطراب و نگرانی و عذاب باشند موضوعی که سال‌هاست مردم و نمایندگان و روحانیون استان فریاد می‌زنند که این استان از سو مدیریت رنج می‌برد ولی دولت حاضر نیست اهمیتی به این صداهای صادقانه بدهد و تغییری در مدیریت استان ایجاد کند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار