تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۲۱۲۵۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نقش کمرنگ گوشت و مرغ در سفره خانوار/ ارزانی به بازار اقلام اساسی باز می‌گردد؟
از ابتدای سال قیمت اقلام مصرفی سبد خانوار تحت تاثیر عوامل متعدد گران شده که با کاهش نرخ ارز مردم انتظار افت قیمت‌ها را دارند.
  امسال قیمت اقلام سبد مصرفی خانوار تحت تاثیر عوامل مختلف نظیر نوسان نرخ ارز، تورم، افزایش هزینه های تولید، حمل و نقل و ... جهش چندبرابری را در بازار تجربه کرد که  قشر حقوق بگیر و کارمند را بیش از پیش در تامین‌مایحتاج خود دست به عصا کرده است.

بررسی ها از سطح  بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۲۸ تا ۳۵ هزار تومان، برنج هندی ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۵ هزار تومان،  چای ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تومان، روغن حلب ۵ کیلویی با نرخ دولتی ۶۵ هزار تومان و نرخ آزاد ۱۳۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۴۰ هزار تومان، عدس ۳۸ هزار تومان، لوبیا قرمز ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان، نخود ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان و لپه باقالی ۴۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلو مرغ با نرخ دولتی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و نرخ آزاد ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان، سینه با کتف ۴۲ هزار تومان، سینه بدون کتف ۴۴ هزار تومان ، فیله مرغ ۴۵ هزار تومان، شقه گوسفندی ۱۲۰ هزار تومان، راسته گوسفندی ۱۴۰ هزار تومان، شقه گوساله ۱۱۰ هزار تومان ،راسته گوساله ۱۳۰ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ با نرخ آزاد ۴۵ هزار تومان است که با یک حساب سرانگشتی در می یابیم که حقوق کارگران هیچ گونه سنخیتی با سبد معیشت خانوار ندارد چرا که این افراد هزینه های دیگری همچون کرایه منزل و سایر اقلام سبد مصرفی هم دارند.

بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که با افزایش نرخ ارز، قیمت اقلام بلافاصله افزایش می یابد اما با کاهش قیمت ارز بسیاری از مغازه داران حاضر به اعمال آن بر قیمت کالاهای خود نیستند که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است چرا که با کاهش نرخ ارز انتظار می رود حداقل ۵ تا ۱۰ درصد قیمت اقلام سبد مصرفی خانوار کاهش یابد که متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد گرانفروشی کالا و عرضه با نرخ های بالاتر هستیم که ساماندهی بازار در شرایط فعلی اقتصاد که بسیاری از خانوارها را در تامین‌مایحتاج خود نگران کرده است، یک ضرورت به شمار می رود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات بازار اقلام مصرفی سبد خانوار و دلایل پافشاری مسئولان بر عرضه کالا با نرخ های قبلی بدون اعمال تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت اقلام با خبر شویم:

عرضه و تقاضا تعیین کننده اصلی قیمت گوشت در بازار

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا در تعیین قیمت گوشت نقش مهمی دارد، اظهار کرد: با توجه به کاهش تقاضا در برابر عرضه، بازار گوشت در رکود به سر می برد.

وی از کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت گوشت نسبت به هفته های اخیر در بازار خبر داد و گفت:  هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۱۱۰ تا ۱۱۲ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود‌.

ملکی ادامه داد: با کاهش قدرت خرید خانوار بعد از شب یلدا، تقاضا برای خرید گوشت افت کرده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره آینده بازار گوشت بیان کرد: طبق روال همه ساله آغاز فصل سرما و افزایش مصرف محصولات پروتئینی ممکن است باعث نوسانات جزئی در قیمت گوشت شود.

ملکی از کنترل نسبی قاچاق دام خبر داد و گفت: در کنار تلاش های مستمر مرزبانان، در مناطقی از آذربایجان غربی که مرز با کشور عراق است، به علت بارش برف سنگین امکان خروج دام وجود ندارد.

عرضه مرغ دولتی بازار مرغ را به آرامش رساند

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان ، از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۱ هزار تومان است.

وی افزود:  با عرضه مرغ گرم و منجمد دولتی نه تنها از افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها جلوگیری شد، بلکه فاصله قیمت مصوب با بازار آزاد به حداقل رسیده است.

کمالی سروستانی ادامه داد: با تامین ۱۰۰ درصد نهاده دامی مورد نیاز مرغدار، قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده حدود ۱۶ هزار تومان و مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تا ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، بیان کرد: اگر روند توزیع نهاده دامی مناسب باشد به علت کاهش قدرت خرید خانوار، نوسانی در بازار نخواهیم داشت.

کاهش ۱۰ درصدی اقلام سبد خانوار در راه است/ نرخ ۱۲۰ هزار تومانی چای قابل قبول نیست

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی در رکود و سکوت به سر می برد، اظهار کرد: امسال افزایش چندباره قیمت از سوی تولیدکنندگان، بی انصافی فروشندگان و گرانفروشی کالا بی سابقه بوده است.

وی با اشاره اینکه تقاضای چندانی برای خرید کالا در بازار وجود ندارد، افزود: با وجود آنکه گرانی کالاها به اوج خود رسیده، از این رو به سبب نبود تقاضا ، بازار کششی برای افزایش مجدد قیمت ها را ندارد.

حسنی درباره آینده بازار اقلام اساسی بیان کرد: با توجه به کاهش نرخ ارز انتظار می رود که افت قیمت حداقل ۵ تا ۱۰ درصدی در بازار اتفاق بیفتد چرا که طی ماه های اخیر، قیمت کالاها افسار گسیخته بالا رفته است.

دبیرکل بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه کالا نداریم، بیان کرد: در حال حاضر جز بحران تنش قیمت، مشکل خاص دیگری وجود ندارد.

او با بیان اینکه از ابتدای آذر به بعد نوسان خاصی در بازار عمده فروشی نداشتیم، گفت: در بازار خرده فروشی هراز گاهی به بهانه های مختلف، قیمت کالاها دچار نوسان می شود.

به گفته حسنی، قیمت هر بسته چای ۵۰۰ گرمی با افزایش ۳۵ تا ۴۲ درصدی به بالای ۱۲۰ هزار تومان رسید که این نرخ به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

دبیرکل بنکداران اتحادیه مواد غذایی ادامه داد: با توجه به انتظارهایی که از مردم مبنی بر خریدهای معقول داریم، دولت هم باید از اقشار آسیب پذیر حمایت کند تا مشکلی در مایحتاج خانوار پیش نیاید.

قیمت موز قابل قبول نیست

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بافروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، اظهار کرد: با توجه به فراوانی تولید مرکبات، کیوی، سیب و سایر اقلام میوه کمبودی در عرضه نداریم.

او با اشاره به اینکه نرخ کنونی موز در بازار قابل قبول نیست، افزود: با توجه به آنکه جلوی ثبت سفارش موز را گرفتند، قیمت هر کیلو موز در میدان مرکزی به ۳۰ هزار تومان رسیده است که با آزاد شدن ثبت سفارش، قیمت موز به نرخ منطقی خود می رسد.

این مقام مسئول ادامه داد: از ماه‌ها قبل اعلام کردیم که استمرار جلوگیری از ثبت سفارش موز و واردات انحصاری موجب شده است قیمت موز بالا برود، به همین خاطر در حال رایزنی هستیم که ثبت سفارش موز باز شود.

بازار میوه در آرامش به سر می برد

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان ،از آرامش حاکم بر بازار میوه خبر داد و گفت: با توجه به کاهش تقاضا پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۵ اسفند، قیمت میوه در بازار تغییر چندانی نداشته باشد.

وی افزود: طبق روال همه ساله، تقاضا در بازار میوه بعد از شب یلدا تا ۲۸ و ۲۹ اسفند تعریفی ندارد و به طور کلی هر چه به سمت ایام پایانی سال می‌رویم، مردم به سمت خرید‌های دیگر می‌روند.

کارگر با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه شب عید نداریم، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و تولید محصولات باغی پیش بینی می شود که بازار میوه شب عید نوسانی نداشته باشد.

مشکلات توزیع علت اصلی گرانی تخم مرغ

‌رضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، اشکالات شبکه توزیع را مشکل اساسی پیش روی بازار تخم مرغ اعلام کرد و گفت: افزایش یا کاهش قیمت هر کالایی تحت تاثیر سه عامل تامین، توزیع و نظارت است که خوشبختانه در بحث تامین  تخم مرغ مشکلی نداریم و مشکلات به توزیع و نظارت باز می‌گردد.

وی تولید سالیانه تخم مرغ را بیش از یک میلیون تن اعلام کرد و گفت: در شرایط پیک مصرف سالیانه ۹۴۰ تا ۹۵۰ هزار تن تخم مرغ در داخل استفاده می‌شود که با این وجود ۵۰ هزار تن مازاد بر نیاز کشور است.

سالمی قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۲ هزار تومان معادل شانه‌ای ۲۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو تخم مرغ  برای مصرف کننده ۱۴ هزار و ۵۰۰ معادل هر شانه ۲۹ هزار تومان باید باشد که متاسفانه به دلیل تعدد زنجیره‌ها بالاتر از این قیمت است و انتظار می رود با تدابیراندیشیده شده طی چند روز آینده بازار به تعادل برسد.

این مقام مسئول با تاکید بر مدیریت خرید تخم مرغ از سوی خانوارها بیان کرد: از خانوار‌ها در بحث تخم مرغ تقاضا داریم که همانند مرغ به میزان نیاز و در صورت لزوم اقدام به خرید شانه‌ای تخم مرغ کنند تا بازار متعادل شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب در بازار رسیده است، گفت: با  ازدیاد عرضه در برابر تقاضا قیمت هر کیلو مرغ در سطح شهر ۱۹ هزار و ۹۰۰ تا ۲۰ هزار تومان است.

سالمی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه قیمت کنونی مرغ به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار رسیده، نیازی به عرضه پشتیبانی امور دام است، هرچند پشتیبانی امور دام کماکان در حاشیه بازار است تا در صورت لزوم اقدام به توزیع کند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: گوشت ، مرغ ، خوزستان ، اهواز
:
:
:
آخرین اخبار