تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۷
کد خبر: ۲۱۱۸۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بی نیازی کشور از واردات گوشت قرمز در گرو خرید حمایتی دام سنگین
رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: تداوم خرید حمایتی دام سنگین از سوی شرکت دولتی پشتیبانی امور دام، کشور را از واردات گوشت منجمد خارجی بی‌نیاز کرد.
  منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: تداوم خرید حمایتی دام سنگین از سوی شرکت دولتی پشتیبانی امور دام، کشور را از واردات گوشت منجمد خارجی بی‌نیاز و دست دلالان را برای افزایش دوباره گوشت قرمز کوتاه کرد.

او با بیان اینکه گوشت گوساله منجمد با کیفیت داخلی به قیمت ۹۰۰ هزار ریال عرضه می‌شود و وفور عرضه آن از افزایش گوشت قرمز تا حدود زیادی جلوگیری کرده است، افزود: ضرورت دارد دولت در دوره‌هایی که دام مازاد وجود دارد خرید حمایتی داشته و نسبت به ذخیره سازی آن و عرضه آن به بازار در زمان پیک مصرف اقدام کند چیزی که امسال در خرید حمایتی دام سنگین اتفاق افتاد.

پویان بیان داشت: در بخش عمده فروشی گوشت شاهد کاهش نسبی هستیم، ولی دربخش خرده‌فروشی (قصابی‌ها) شاهد بالا بودن قیمت گوشت گوسفندی و گوساله هستیم و حتی عرضه قطعات مختلف دام (سبک) با قیمت بالا توسط قصابی‌ها انجام می‌شود که این غیرمنصفانه است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور  ادامه داد: بالا بودن قیمت خرده فروشی و بسته بندی گوشت قرمز غیرمنطقی است و  بالا نگه داشتن قیمت گوشت قرمز به ضرر مصرف کنندگان و حتی واحد‌های خرده فروشی گوشت قرمز است و  قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم لاشه دام سنگین را ۷۰۰ هزار ریال و گوسفندی را ۹۵۰هزار ریال است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم گوشت گوساله در بیشتر کلانشهر‌ها بیش از ۱.۱ میلیون ریال و گوسفند ۱.۲ میلیون ریال به بالا است، تصریح کرد: فروش خرده فروشی قضابی‌ها به دلیل عرضه گران گوشت کاهش چشمگیری داشته و در برخی مناطق کشور که گوشت تازه با قیمت پایین تری در مراکز خرده فروشی عرضه می‌شود استقبال مردم بیشتر بوده و به این سود قضابی‌ها و واحد‌های بسته بندی بوده است.

او گفت: دولت باید چاره‌ای بیندیشد که گوشت قرمز گوسفندی را بدون واسطه به مردم عرضه کند و اجازه جولان بیشتر دلالان که تمایل دارند قیمت‌ها همچنان بالا نگه داشته شوند ندهد و هم اکنون کمبودی در بازار گوشت قرمز نداریم، ولی آنچه آزاردهنده و غیرمنطقی است قیمت بالای گوشت است که سبب کاهش توان خرید آن شده است.

پوبان اظهار داشت:   ۳.۵میلیون راس دام سبک مازاد و آماده عرضه به بازار وجود دارد که چنانچه دولت نیز بتواند بخشی از این حجم دام مازاد را به صورت حمایتی خریداری کند به سود تولیدکننده دام خواهد بود و  عرضه دام بر تقاضا پیشی دارد از این رو پیش بینی ما این است که قیمت گوشت قرمز نه تنها از میزان فعلی بالاتر نخواهد رفت بلکه با کاهش نسبی قیمت‌ها حتی در هفته‌های پایانی امسال رو به رو خواهیم بود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار