تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۲۱۱۱۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۸۲ طرح پژوهشی در دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر در حال اجرا است
رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: ۸۲ طرح پژوهشی در بخش‌های مختلف با انعقاد تفاهمنامه با سازمان‌ها و ادارات گوناگون در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در حال اجرا است.

منصور زراء‌نژاد اظهار داشت: طرح امکان سنجی افزایش مقاومت به سایش تیغه‌های چاقویی برش با استفاده از فناوری نانو، طرح بررسی و شناسایی ظرفیت‌های توسعه گردشگری ساحلی و دریایی در بنادر منتخب استان خوزستان، طرح امکان سنجی استفاده از نانو تثبیت کننده بر پایه نانو سیلیس برای تثبیت خاک و طرح شناسایی و انتخاب دانش فنی و فناوری‌های مورد نیاز چالش‌های شرکت بهره‌بردار از شبکه‌های آبیاری کرخه و شاوور نمونه‌ای از مهمترین طرح‌های پژوهشی این دانشگاه است.

وی افزود: در این راستا بعضی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه منجر به تولید محصولات دانش بنیان از جمله طرح آنالیز و شناسایی مواد کمک منعقدکننده پریستول و مگنوفلاک ، طرح تهیه اطلاعات مکانی، توصیفی خطوط انتقال آب و امکان سنجی ایجاد بانک‌های اطلاعاتی با استفاده از GIS و طرح امکان سنجی استفاده از نانو برای تثبیت خاک از طرح‌های مؤثر منجر به محصولات دانش بنیان شده است.

زراءنژاد گفت: نانو مالچ طبیعی برای تثبیت خاک کانون ریزگردها، نانو پوشش نوین سبز برای حذف و کاهش خوراک صنعتی، نانو ذرات دریایی اکسید فلزی بر پایه منیزیم جهت درمان سرطان ریه، نانو سیالات طبیعی در بهبود عملکرد مبدل‌های حرارتی نیروگاه‌ها و سدها و عایق‌های پایه نانو در شناورها و کشتی‌های تجاری پنج محصول نانو تولید شده برای کاربرد صنعتی است که با همت هیات علمی این دانشگاه به سرانجام رسیدند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تفاهمنامه‌هایی با سازمان‌ بنادر و دریانوردی، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خوزستان، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، توسعه نیشکر خوزستان، اتاق صنایع، معادن و کشاورزی آبادان، اداره استاندارد و اداره کل شیلات و شرکت آب و برق خوزستان در زمینه طرح‌های پژوهشی منعقد کرده است.

رشته دکترای شیلات در دانشگاه علوم دریایی خرمشهر راه‌اندازی شد

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: در سال تحصیلی جاری رشته شیلات با گرایش تغذیه آبزیان در مقطع دکترا برای نخستین بار در کشور به رشته های تحصیلی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر اضافه شد.

وی اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری ۶۳۲ دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ۴۱ رشته تحصیلی در این دانشگاه پذیرش شدند که نسبت به سال تحصیلی گذشته رشد بین ۸۰ تا ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در مقطع کارشناسی ۴۵۰ دانشجو در ۱۳ رشته همچنین ۱۵۱ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در ۲۲ رشته تحصیلی پذیرش شد که نسبت به سال تحصیلی گذشته دارای رشد ۸۰ و ۲۱ درصدی است.

زراء‌نژاد تصریح کرد: از این تعداد ۳۱ نفر دانشجوی دکترا در ۶ رشته به دانشگاه اضافه شد که در مقایسه با سال تحصیلی قبل ۱۵۰ درصد رشد پذیرش دانشجو در این رشته داشته‌ایم.

وی در ادامه گفت: در برخی از رشته‌ها که به طور طبیعی در کشور به خاطر شرایط بحرانی کرونا ورودی دانشجو و داوطلبان کنکور سراسری شرکت کننده نسبت به سالهای قبل کمتر بوده است شاهد رشد هستیم تا کمبود برخی از رشته‌ها با استفاده از ظرفیت تکمیلی جبران شود.

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در ادامه افزود: دانشجویانی که پایان‌نامه و یا کار تحقیقاتی دارند به صورت هدایت شده و محدود با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به دانشگاه مراجعه کرده و کار و آزمایش‌های مورد نظر خود را انجام می‌دهند به طوریکه ضمن برگزاری کلاس‌های مجازی بستر تحقیقات نیز در این دانشگاه فراهم است.

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در ادامه روز دانشجو را تبریک گفت و افزود: دانشجو نماد و نمود صداقت، شجاعت، بیداری، آرمان خواهی و سرآغاز پیشرفت و منشا دگرگونی و تحول جوامع است.

وی با بیان اینکه دانشجو در هر جامعه، عامل استقلال، آزادی و خودکفایی است گفت: یقیناً اراده و عزم راسخ دانشجو همراه با شور و شعور، زمینه ساز توسعه و تعالی علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

۲ هزار و ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر مشغول به تحصیل هستند.

روز ۱۶ آذر به مناسبت شهادت سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران به دست مزدوران رژیم شاه، روز دانشجو نامیده شده است. دانشجویان در آن روز، در اعتراض به ورود «نیکسون» (معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا) و برقراری مجدد ارتباط دولت ایران با انگلیس پس از کودتای ۲۸ مرداد دست به تظاهرات زده بودند که به وسیله مأموران شاه درون دانشکده فنی به شهادت رسیدند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار