تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۲۱۱۱۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون پژوهشی دانشگاه چمران اهواز مطرح کرد
یک دلیلِ برقرار نشدن ارتباط صنعت با دانشگاه‌
 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به یکی از دلایل اصلی برقرار نشدن ارتباط دستگاه‌ها با دانشگاه‌ها، گفت: بیشتر صنایع کشور دولتی هستند و از طرفی دانشگاه‌ها نیز دولتی‌اند، بنابراین این دو نهاد از یک منبع، اعتبارات خود را دریافت می‌کنند بدون اینکه احساس کنند به یکدیگر نیازمند هستند اما در کشورهای دیگر بخش قابل توجهی از دانشگاه‌ها و صنعت، خصوصی هستند، بنابراین ارتباط بین این دو، مهم است و به یکدیگر نیازمند هستند.

علی حقیقی اظهار کرد: شاید حدود ۲۰ سال است که هفته آخر آذرماه هر سال به عنوان هفته پژوهش در نظر گرفته می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت پرداختن به پژوهش در کشور است. در طول این ۲۰ سال به اندازه کافی بر پژوهش و فناوری تاکید شده است و حداقل در دانشگاه‌ها سهم قابل توجهی از فعالیت اعضای هیات علمی، دانشجویان و بودجه دانشگاه معطوف به پژوهش و فناوری شده است.

وی افزود: تلاشی که در سال‌های گذشته برای مشخص کردن جایگاه پژوهش صورت گرفت، اکنون نتیجه داده و ما نگران این نیستیم که پژوهش تنها به یک هفته در سال محدود شده است، بلکه در کل سال سهم قابل توجهی از فعالیت‌های دانشگاه‌ها به پژوهش اختصاص داده می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا، امسال سمینارها و برنامه‌های هفته پژوهش کاملا مجازی برگزار می‌شود، گفت: اکنون شاهد این هستیم که مقالات و پژوهش‌ها در طول سال چاپ می‌شوند و تنها به هفته پژوهش محدود نشده است. خوشبختانه همه دانشگاه‌ها در کشور رنگ و بوی پژوهشی پیدا کرده‌اند. در نظر گرفتن بخشی از پژوهش در آیین‌نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی، باعث شده که به پژوهش بیشتر پرداخته شود.

حقیقی با اشاره به اهمیت پژوهش در حل مشکلات کشور، افزود: ما در کشور با مشکلات زیادی مواجه‌ایم و در استان خوزستان نیز دچار ابرچالش‌هایی مانند مشکلات امنیتی، اجتماعی، ریزگردها، سیل و آلودگی هوا روبرو هستیم. در کنار این مشکلات امسال با کرونا نیز مواجه هستیم. قطعا راه‌حل این مشکلات را می‌توان در پژوهش و فناوری جست. رفتن به سمت حل مشکلات و فکر کردن، همان پژوهش و فناوری است. اگر پژوهش کاربردی نشود، سیاستگذاران و مسئولان اجرایی دستگاه‌ها به دانشگاه‌ها مراجعه نکنند و از پژوهش‌ها استفاده نکنند، ما علنا کار بیهوده‌ای انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در استان خوزستان با مشکلات اساسی در آب و فاضلاب، زیست محیط و اجتماعی مواجه هستیم. دانشگاهیان این مسائل را به خوبی شناخته‌اند و سعی می‌کنند از طریق تحصیلات تکمیلی، پروژه‌ها و پایان‌نامه‌ها، راه‌حل ارائه دهند. اما واقعیت این است که تنها تعداد محدودی از دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت نفت به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند. پس از اعمال تحریم‌های نفتی، وزارت با مشکلات جدی در استخراج نفت مواجه شد و این مساله باعث شد تا مشکلات خود را با دانشگاه‌ها در میان بگذارند و همه دانشگاه‌های کشور را درگیر پروژه‌ها و ماموریت‌های بزرگی کرد. اما متاسفانه در سایر ارگان‌ها این همکاری و ارتباط دیده نمی‌شود. تا زمانی‌که این ارتباط صورت نگیرد، نه پایان‌نامه‌ها و نه پژوهش‌های کاربردی سودی نخواهند داشت. ارتباط میان دانشگاه‌ها، صنعت و جامعه یک ارتباط دو سویه است و می‌توان با کمک آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، این ارتباط را برقرار کرد. اما دانشگاه‌ها تمام تلاش خود را کرده‌اند تا با صنعت و جامعه ارتباط برقرار کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: ما در دانشگاه شهید چمران پس از شناسایی مشکلات اصلی استان چند ماموریت برای دانشگاه تعریف و در راستای آن، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی را تشویق کردیم تا پایان‌نامه‌های خود را در جهت این ماموریت‌ها پیش ببرند. البته تنها تلاش دانشگاه کافی نیست و از آن طرف صنعت نیز باید برای برقراری این ارتباط تلاش کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به یکی از دلایل اصلی برقرار نشدن ارتباط دستگاه‌ها با دانشگاه‌ها، افزود: بیشتر صنایع کشور دولتی هستند و از طرفی دانشگاه‌ها نیز دولتی‌اند، بنابراین این دو نهاد از یک منبع، اعتبارات خود را دریافت می‌کنند بدون اینکه احساس کنند به یکدیگر نیازمند هستند. اما در کشورهای دیگر بخش قابل توجهی از دانشگاه‌ها و صنعت، خصوصی هستند، بنابراین ارتباط بین این دو، مهم است و به یکدیگر نیازمند هستند. تا زمانی که این اتفاق در کشور ما نیز رخ ندهد و حیات این دو نهاد به یکدیگر متصل نشود و از طرفی در دستگاه‌های اجرایی باور و اعتقاد به وجود نیاید که علم و دانشگاه است که می‌تواند مشکلات را حل کند، این ارتباط برقرار نخواهد شد.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار