تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۹۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اظهارات یک متخصص در خصوص تاثیر گیاهان بر آلرژی تنفسی
 یک متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص تاثیر گیاهان به ویژه درخت کونوکارپوس بر آلرژی توضیحاتی را ارائه داد.

دکتر امیرآب آب زاده  اظهار داشت: آلرژی پاسخ غیرطبیعی بدن به موادی است که بیشتر آنها بی‌ضررهستند و افراد غیرحساس به آن واکنش خاصی نشان نمی‌دهند.

وی افزود: اما افراد مبتلا به آلرژی، واکنش دفاعی بیش از حد سیستم ایمنی به ماده حساسیت زا ایجاد می‌کنند که می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد والبته دقیقا مشخص نیست که چرا برخی افراد به این حالت مبتلا می‌شوند.

آب آب زاده گفت: این مواد محرک شامل گرده‌های گیاهی، مواد غذایی، مایت ها، انواع گرده‌ها وشوره‌های لای پرز و موهای حیوانات، مواد دارویی و یا آلاینده‌های صنعتی است.

این متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: آسم نیزاز رده بیماری‌های آلرژی در سیستم تنفسی تحتانی ایجاد شده و بیشتر به صورت تنگی نفس است و آزار بیشتری از آن به بیمار می‌رسد چون محدودیت‌های فعالیت برای بیمار ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علائم آلرژی به نوع آلرژن و نوع ورود آن ماده به بدن وابسته است اضافه کرد: رینیت آلرژیک ازشایع ترین بیماری‌های مرتبط با آلرژی است که با التهاب و حساسیت بینی سینوس وگاهی التهاب حساسیتی ملتحمه چشم همراه است.

آب آب زاده بیان کرد: بسته به اینکه فرد به چه نوع ماده محرک یا آلرژنی واکنش نشان می‌دهد، علائم چشمی یعنی خارش، آبریزش و سوزش و خارش بینی، عطسه، انسداد و اختلال تنفس بینی و علائم پوستی مانند کهیر، خارش پوست و تورم و یا حتی شوک آنوفیلاکسی که ممکن است باعث خفگی و علائم مخاطی شدید شود بروز می‌کند همچنین آسم آلرژیک نیز با سرفه وتنگی نفس همراه است.

این متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: یکی از عوامل حساسیت زا نیز گل وگیاه است که به عبارتی از منشا طبعیت هستند؛ گیاهان در زمان گرده افشانی به ویژه در فصل بهار و تابستان و پاییز منجر به علائم حساسیتی در افراد مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اوج گرده افشانی در فصل های بهار و تابستان است که شامل درختان، چمن ها، گل ها و علف‌های هرز است گفت: درختان آلرژی زا در خوزستان و یا در اهواز شامل درختان کهور، آکاسیا و انواع برهان هستند که بیشتر در مناطق گرمسیری جهان و ایران و درنواحی جنوب و جنوب غربی کشور کاشته شده و گرده افشانی آنها می‌تواند باعث آلرژی شود.

۶۶ درصد بیماران آلرژیک به درخت کهور حساسیت دارند

آب آب زاده اظهار داشت: ۶۶ درصد بیماران آلرژیک به درختان کهور حساسیت دارند و شدت آلرژی‌زایی آن در بهار و پاییز بیشتر است، درخت آکاسیا نیز در اوایل بهار تا اوایل پاییز گرده‌افشانی می کند و حدود ۴۵ درصد بیماران آلرژیک و ۴۵ درصد افراد مبتلا به آسم به گرده افشانی این گیاهان حساس هستند.

علف‌های هرز نیز باعث حساسیت می‌شوند

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: علف‌های هرز که مورد توجه زیادی نیستند گرده‌های گیاهی دارند که با باد پراکنده شده و ممکن است باعث ایجاد حساسیت دربیماران شوند.

وی در ادامه به درخت کونوکارپوس اشاره کرد و افزود: این درخت در سالهای اخیر در خوزستان و اهواز مورد بیشترین اتهام قرار گرفته است که درارتباط با آن تحقیقات مختلفی صورت گرفته است.

آب آب زاده ادامه داد:یک گروه از محققان علوم کشاورزی و باغبانی نقش این درخت را به عنوان عامل مشکلات تنفسی و آلرژی در خوزستان و اهواز رد می‌کنند و حتی آن را از جهت بهبودی فضای سبز و نقش آن در اکسیژن رسانی و تصفیه هوای محیط و خاک از مواد آلاینده به خصوص نفتی موثر و کونوکارپوس را جزو گیاهان دارویی می‌دانند.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: بنابراین نظر خاص و متقنی در ارتباط با اینکه عامل اختلالات تنفسی گسترده به خصوص اختلال تنفسی پس از باران کونوکارپوس باشد وجود ندارد.

ترکیبی از آلاینده‌های صنعتی و برخی از درختان مشکلات تنفسی بعد از باران ایجاد می‌کند

وی اظهار داشت: البته طبق یک نظریه، ترکیبی ازآلاینده‌های صنعتی شامل دی اکسید نیتروژن، دی اکسید سولفور، مونوکسید کربن، فلزات سنگین و پولن‌های گیاهی از درختانی مانند کونوکارپوس یا کهور و چمن‌ها یعنی مواد حساسیت زای معلق در هوا می‌توانند در حین رعد و برق و باران ذرات ریزتری ایجاد کرده و بیماران را دچار مشکلات تنفسی و آسم کند.

آب آب زاده ادامه داد: حدود ۶۰ درصد از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها سابقه آلرژی را ذکرنمی‌کنند یعنی علائم حساسیتی نداشتند اما یکباره پس از باران‌های پاییزی دچارمشکلات تنفسی شدند.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: آلرژی گیاهی شاید به عنوان یک علت درمناطق با کارخانجات و صنایع، شدت و حدت کمتری نسبت به مواد آلاینده صنعتی محیطی مانند دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن، ازت و ذرات فلزی سنگین معلق در هوا دارند.

تاثیر گرد و غبار محلی

وی بیان کرد: همچنین در خوزستان گرد و غبار محلی را نیز باید اضافه کرد که همگی در مشکلات تنفسی و آلرژی سهم دارند.

آب آب زاده اضافه کرد: حتی درارتباط با مونوکسید کربن و گازهای گلخانه ای می‌توان گفت که باعث افزایش میزان تولید گرده توسط گیاهان می شود و تولید و انتشار گرده گیاهی را در محیط افزایش دهند.

این متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد:  پس تقریبا می توان گفت قاعده وپایه عوامل آلرژی زا در محیط خوزستان به ویژه اهواز، آلاینده‌های صنعتی شامل دی اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن، دی اکسید سولفورو ذرات فلزی سنگین وسرب و ذرات فلزی آهن، نیکل و سلنیوم معلق در هوا است.

وی توضیح داد: در اطراف اهواز صنایع نفت، فولاد و توانیرها، انواع کارخانجات نورد، کربن بلاک و نیشکر وجود دارند که هرکدام آلودگی‌های خودرا درهوای اهواز منتشر می‌کنند به عنوان مثال بعد از سوختن بقایای اضافه گیاه نیشکر، گرده های ناشی از سوخت آن در هوای اهواز از عوامل حساسیت زا به شمار می رود.

سوزاندن زباله‌ها

آب آب زاده گفت: ضمنا یک منشا الودگی حساسیت زای هوای اهواز سوزاندن زباله‌ها است که همواره منجر به ایجاد دود و بوی بد درهوا می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی بیان کرد: تمام این موارد به علاوه گرد و غبار و در رده بعد پولن‌ها و یا مواد معلق ناشی از گرده های گیاهی از جمله کونوکارپوس را می‌توان در نظر گرفت چون چمن ها و انواع گیاهان و گونه های دیگر نیز می‌توانند به عنوان عامل گیاهی مطرح باشند.

وی اظهار داشت: بنابراین مشخص کردن و مقصر کردن قطعی یک گیاه به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا و یا مسائل تنفسی بعد از باران یا مشکلات تنفسی پاییز، زمستان و حتی بهار دلیل قطعی ندارد و هیچ وقت در بیماری‌ها نمی‌توان دقیقا یک عامل را مقصر دانست به خصوص بیماری‌های آلرژیک که چند فاکتوری هستند، پس نباید به یکباره تصمیم به قلع وقمع یک درخت مانند کنوکارپوس دراهواز اقدام کرد.

آب آب زاده گفت: در مواردی که به طور ناگهانی در یک روز تعداد زیادی با مشکل تنفسی به مراکز درمانی مراجعه می کنند اختلال شیمیایی و یک ترکیب شیمیایی در محیط رخ داده که همه درگیر می‌شوند و نمی‌توان صرفا آن را به علت پوشش گیاهی فرض کرد.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: آنچه درارتباط با گیاهان مطرح است بیماران باید در روزهای آلوده کمتر از منزل خارج شوند، کمتر در معرض گل وگیاه قرار گیرند  و درختان درزمان گرده افشانی هرس شوند.

مقصر کردن یک گیاه به عنوان عامل همه  آلودگی‌ها صحیح نیست

وی ادامه داد: بنابراین مقصر کردن یک گیاه و یک درخت به عنوان عامل همه آلودگی‌ها صحیح نیست وباید درتصمیم گیری‌های کلان ازافراط وتفریط پرهیزکرد و با تشکیل یک کمیته علمی متشکل ازعلوم مرتبط تصمیمی عادلانه وغیرسیاسی وغیرتبرئه کننده عوامل آلاینده صنعتی گرفت ومردم را از این رنج تکرارشونده نجات داد.

تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران‌های پاییزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه‌کردند.

۱۸ گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان بررسی‌ شد و چهار احتمال "مشعل‌های چاه‌های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده‌ گیاهی" به عنوان عامل تنگی‌نفس مطرح شد.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده درخت کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس‌تنگی ها معرفی‌کرد.

گیاه «کونوکارپوس» که مساحت قابل توجهی از فضای سبز شهرهای خوزستان به ویژه اهواز را پوشانده، به عنوان عامل اصلی تنگی نفس اهوازی‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز معرفی و توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز تایید شده است.

بر همین اساس شورای سلامت خوزستان هرس گیاهان کونوکارپوس را به منظور جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی مصوب کرده است.

ایدنی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۹۵ اعلام کرده بود که آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی‌های پائیزی، با هرس درختان ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

با گذشت ۶ سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران های پاییزی، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس‌های پاییزی همزمان با نخستین باران‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

از ۲۷ مهر تا دهم آبان پارسال،  ۱۲هزار و۵۷۶ نفر با عارضه تنفسی در خوزستان، راهی مراکز درمانی شدند که سوم تا هفتم آبان بارندگی قابل ملاحظه‌ای در خوزستان ثبت شد و در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان نیز به دنبال بارندگی یک هزار و ۵۳۴ نفر راهی مراکزدرمانی شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد: با کارشناسی‌های صورت گرفته، مداخله شورای سلامت و همکاری شهرداری برای هرس درختان کونوکارپوس، آمار مراجعان کونوکارپوس امسال ۶۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار