تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۲۱۰۹۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بندری ثروتمند اما بدون زیرساخت
پرسش‌های بی‌پاسخ مردم بندر امام را چه کسی پاسخ می‌گوید؟
 بندر امام خمینی(ره) این روزها حال و احوال خوشی ندارد. بندری که امروزه ۷۰ درصد کالاهای اساسی را برای کل کشور تامین می‌کند حدود یک هفته است که پس از یک بارندگی درگیر آبگرفتگی شدید شده است.

  بندر امام خمینی(ره) این روزها حال و احوال خوشی ندارد. بندری که امروزه 70 درصد کالاهای اساسی را برای کل کشور تامین می‌کند حدود یک هفته است که پس از یک بارندگی درگیر آبگرفتگی شدید شده است.

بندر امام خمینی(ره) با داشتن اسکله‌هایی به طول 7 کیلومتر بزرگترین بندر فعال جمهوری اسلامی ایران است و روزانه کشتی‌های بسیار زیادی برای تخلیه و بارگیری کالا به این شهر قدیمی اما بسیار پر آوازه می‌آیند.

بندر امام(ره) علاوه بر ورزش و ارزش و اعتبار بالای خود از جهت فعالیت‌های بندری مرکز بسیاری از فعالیت‌های حوزه پتروشیمی کشور نیز محسوب می‌شود.

اگر درست گفته باشیم می‌توان این شهر را ثروتمندترین شهر ایران از جهت منابع زیرزمینی شرکت‌های اقتصادی بسیار فعال در آن و همچنین حجم گسترده تبادل کالا دانست.

اما همه این ظرفیت ها در اثر سوءتدبیر و سوءمدیریت‌ها در طول سالیان سال نتوانسته یک سیستم دفع آب‌های سطحی برای این شهر ثروتمند ایجاد کند.

به گونه‌ای که 4 روز پس از بارش باران مردم به وسیله قایق‌های نیروی دریایی سپاه در برخی مناطق این شهر جابه‌جا می‌شوند.

پس از وقوع این بحران در روزهای اخیر تمام دستگاه‌های اجرایی وارد این شهرستان شدند و در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند. منطقه سوم دریایی سپاه پاسداران که در بندر ماهشهر مستقر است و همچنین سپاه استان خوزستان نیز با تجهیزات و امکانات گسترده صحنه ورود کرده‌اند و طبق گفته فرمانده سپاه خوزستان سردار شاهوارپور با نصب پمپ‌های 80 اینچی تا ساعت‌های آینده مشکل آبگرفتگی برطرف خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد نماینده ولی‌فقیه در خوزستان نیز که در این مدت در بندر امام(ره) حضور پیدا کرد در میان مردم حاضر بود و از وضعیت پیش آمده برای مردم ابراز تاسف و تاثر کرد.

وی در حاشیه این بازدید به مطالبه ریشه‌دار و قدیمی مردم بندر امام خمینی(ره) نیز اشاره کرد: مردم بندر امام(ره) معتقدند اگر پیش از این مشکل شهرستان شدن این بندر برطرف شده بود بسیاری از مشکلات این شهرستان تاکنون رفع شده و با تصمیم‌گیری قاطع و واحد می‌توانست بخشی از مشکلات اساساً به وجود نیاید.

استاندار خوزستان نیز برای بازدید در بندر امام خمینی(ره) حضور پیدا کرد و همچنین معاون عمرانی خود را تا پایان بحران مامور کرده تا در بندر امام بماند و موضوع را مدیریت کند.

فاضل عبیات معاون عمرانی استاندار خوزستان می‌گوید مشکل آبگرفتگی در بخش عمده‌ای از شهر بندر امام خمینی(ره) برطرف شده است و برخی پروژه‌ها نیز برای حل اساسی موضوع در نظر گرفته شده است.

وی افزوده است در حال حاضر فقط در منطقه بلوکی‌ها که از مناطق قدیمی بندر امام(ره) است هنوز آبگرفتگی وجود دارد و بقیه مناطق تقریباً مشکل‌شان برطرف شده است.

آن چه مردم این شهرستان را دچار نگرانی می‌کند قول‌ها و وعده‌ها از سوی مسئولان است که وظیفه داشتند از بروز این چنین مشکلی در این شهر ثروتمند و کلیدی استان خوزستان جلوگیری کنند.

انگشت اتهام و علامت سوال جدی این روزها پیشروی دستگاه‌های اجرایی است که باید پاسخ دهند که با امکانات گسترده و درآمد بسیار بالای دولت در این شهر چرا شبکه مناسب دفع آب‌های سطحی در این شهر اجرا نشده است؟

برای اینکه مخاطب اطلاعات شفاف از وضعیت اقتصادی بندر امام(ره) داشته باشد پتروشیمی بندر امام که تنها یکی از شرکت‌های پتروشیمی در این شهر بندری است بر اساس اعلام این شرکت از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه 99 بیش از یک میلیون و 200 هزار تن محصول روانه بازارهای خارج از کشور کرده است.

این یعنی ارزش بیش از 456 میلیون دلار که تبدیل آن به ریال عددی نجومی را نشان می‌دهد.

به گزارش تسنیم این تنها درآمد یکی از پتروشیمی‌های موجود در بندر امام خمینی(ره) است که اگر در کنار درآمد و ارزش سایر شرکت‌ها و همچنین گمرک این شهر قرار گرفته شود مشخص می‌شود عدد چند صد میلیارد ریالی برای اجرای شبکه دفع آب‌های سطحی بندر امام به هیچ وجه عدد قابل توجهی نیست.

پرسشی که اصحاب رسانه از استاندار، نماینده، فرماندار، شهردار و مسئولان محلی این بندر می پرسند این است که چه اقدامی برای احیای حقوق مردم کرده‌اند؟ باید دید آیا وزارت نفت و وزارت اقتصاد به درآمدهای هنگفتی از این شهر دارند تا دیر نشده برای برطرف کردن مشکلات زیرساختی این شهر وارد عمل می‌شوند یا بازهم در سال آینده باید منتظر فجایع و بحران‌های جدی باشیم؟

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار