تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۱۰۸۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آب‌گرفتگی اهواز ناشی از کم‌کاری دستگاه‌ها بود/محاکمه مسئول کم‌کار
 نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: آب‌گرفتگی شدید رخ داده در اهواز ناشی از اجرا نشدن تعهدات استانداری، شهرداری اهواز و آبفای خوزستان است.

سید کریم حسینی  با اشاره به آب‌گرفتگی‌های شدید صورت گرفته در اهواز که هرساله هم تکرار می‌شود، اظهار کرد: پیگیری‌های نمایندگان مجلس در این خصوص را می‌توان به دو مقطع تقسیم کنم. یکی قبل از فصل بارندگی بود که آمادگی لازم را قبل از ورود به فصل پاییز داشته باشیم.

وی افزود: قبل از بازندگی، جلسه‌ای با حضور همه دست‌اندرکاران و دستگاه‌هایی که می‌توانستند نقش داشته باشند به‌ویژه دادگستری داشتیم و در آن توافقی انجام شد و به امضای همه حاضران رسید. قرار شد تقسیم‌کاری بین شرکت آبفای خوزستان و شهرداری اهواز صورت بگیرد.

تقسیم‌کار بین شهرداری و آبفا

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان بیان کرد: این تقسیم‌بندی انجام شد و هر کدام از این دستگاه‌ها قرار شد وظایف و تعهدات را انجام دهند تا به فصل بارندگی که رسیدیم هر دستگاهی وظیفه خودش را گردن دستگاه دیگری نیندازد و نقاط بحرانی هم بین هر دو تقسیم شد.

حسینی گفت: متأسفانه در این زمینه سریع عمل نشد و با اینکه اعتبارات آنها مشخص شد، رسیدگی‌ها به نزدیکی‌های پاییز کشید و می‌توانیم بگوییم طبق بررسی‌های اعضای شورا، دستگاه‌ها ۵۰ درصد تعهدات را انجام دادند و می‌توانستند قبل از آن عمل کنند.

ورود دادگستری

وی توضیح داد: همین نقاطی که در این چند روز دچار آب‌گرفتگی شدند؛ جزو تعهدات شهرداری و آبفا بود و پیشنهاد مشخص ما این است که با توجه به اینکه رئیس دادگستری استان در جلسه حضور داشت، اینها قابل‌رسیدگی قضائی هستند و مدیر و دستگاهی که به تعهد خودش عمل نکرد باید جوابگوی دادگاه هم در محضر مردم و هم در محضر قانون باشد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر پروژه‌ای اجرا نشد و در نتیجه آن خسارت و آسیب به مردم وارد شد مدیری که به تعهد خودش عمل‌نکرده، باید جوابگوی خسارت‌های مردم باشد.

حسینی تصریح کرد: در آن تفاهم‌نامه‌ای که تحت عنوان طرح ضربتی داشتیم؛ استانداری هم تعهداتی داشت که متأسفانه به تعهدات خود عمل نکرد و در بخشی از کارها باید سایر دستگاه‌ها را پای‌کار می‌آورد که متأسفانه نیاورد و وسط بحران و آب‌گرفتگی‌ها به دنبال فلان دستگاه حفاری یا متولی لایروبی بود و این موارد را داشتیم.

صحبت با رئیس مجلس

وی تأکید کرد: در روزهای گذشته صحبت‌ها و مذاکراتی با ریاست مجلس داشتیم که وی به این موضوع در نطق قبل از دستور اشاره داشت و شخصاً با برخی از افراد ذی‌ربط هم صحبت کرد. هم من و هم دیگر نماینده اهواز تذکراتی را به وزیر نیرو و وزیر کشور دادیم به دلیل اینکه زیرمجموعه آنها یعنی شهرداری، استانداری و آبفا به تعهدات خود عمل نکردند و از آنها خواستیم که به وظایف قانونی خود عمل کنند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر به تعهداتی که از قبل پیش‌بینی‌شده بود عمل می‌کردند، شاهد این حجم از آب‌گرفتگی‌ها نبودیم، گفت: در این مدتی که حین بارندگی و روزهایی که هشدارهای هواشناسی داده شد مواردی را به مسئولان امر گوشزد کردیم و باید آمادگی بیشتری می‌داشتند.

حسینی افزود: هدف این نیست که اکنون طرفی را مقصر و دیگری را مبرا کنیم؛ درست است که حل مشکل دفع آب‌های سطحی نیازمند اعتبارات قابل‌توجه است ولی نقاط بحرانی مشخص و به آنها اعلام شد و باید جوابگوی تعهدات و امضاهای خود باشند.

وی عنوان کرد: در بخشی از شهر که مصداقی می‌توان به آن اشاره کرد مثل خیابان ۶۸ متری کوی علوی که نه شهرداری و نه آبفا هیچ‌کدام به تعهدات خود عمل نکردند و فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد چاه و مسیرهای فاضلاب مربوطه لایروبی شد.

خط چندمیلیاردی بلااستفاده

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خطی که از چهارراه شیخ بها تا سه‌راه خرمشهر هست. در یک سال گذشته از اعتبارات مدیریت بحران یک خط لوله تقریباً ۹۰۰ متری در این مسیر کشیده شد و همین مسیری که بیش از چهار ماه، یک خیابان اصلی شهر برای آن مسدود و باعث معطلی مردم و آسیب به خودروها شد؛ هم‌اکنون این خط بلااستفاده مانده است. این خط که با اعتبار چندمیلیاردی احداث شد، به ۱۰ تا ۲۰ متر لوله فاضلاب برای اتصال به ایستگاه فاضلاب شیخ بها نیاز داشت که انجام نشد.

حسینی تصریح کرد: مسیری را داشتیم که قرار بود برای مهار آب سطحی یک پمپ تهیه شود که تعهد شهرداری بود و اگر آن را تهیه می‌کرد اکنون شاهد آب‌گرفتگی‌ها در منطقه کمپلو نبودیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه می‌بینیم که هنوز در مناطق ۴، ۶ و ۸ شهرداری اهواز آب‌گرفتگی در مناطق مشاهده می‌شود (چهارشنبه‌شب) ولی شهردار اعلام می‌کند که فقط یک نقطه آب‌گرفتگی در شهر اهواز داریم و این روش صادقانه برخورد با مردم نیست و داغ آنها را بیشتر می‌کند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این مدت وقوع باران و بروز آب‌گرفتگی از سوی دستگاه‌های مختلف، حضور فعالی دیدیم ولی متأسفانه تعهدات بر زمین مانده سازمان‌های مربوطه در خصوص طرح ضربتی از سوی استانداری، شهرداری و آبفا باعث شد که امسال هم با اینکه تجربه سال گذشته را داشتیم، متأسفانه شاهد این آب‌گرفتگی‌ها باشیم.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار