تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۲۱۰۸۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار:مشکلات ناشی از آبگرفتگی در خوزستان در حال پیگیری است
 استاندار خوزستان با قدردانی از حمایت‌های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری در خصوص مشکلات پیش آمده ناشی از بارندگی در این استان گفت:همه مشکلات و دغدغه‌های  ناشی از بارندگی و فاضلاب در خوزستان با جدیت و تلاش مضاعف پیگیری شده است.

 غلامرضا شریعتی روز پنجشنبه در آئین بهره برداری از ۹ طرح صنعت برق خوزستان با حضور رییس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس با تشریح آخرین وضعیت آب گرفتگی استان خوزستان افزود :از آنجا که زیرساخت های اهواز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان متناسب با حجم بارش ها نیست شاهد آبگرفتی در این استان هستیم.

وی افزود: شهر اهواز به علت اینکه فاقد شیب لازم برای تخلیه روان آب است لذا تخلیه روان آب سطحی به صورت ثقلی انجام نمی شود و ایستگاههای پمپاژ بزرگی نیاز دارد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مناطقی از استان که دچار مشکل جدی آب گرفتگی بودند با اقدامات انجام شده مانده آب در آنها به حداقل رسیده است گفت: با تلاش صورت گرفته عمده مناطق اهواز مانند منبع آب ، کیانشهر و شهرک دانشگاه که در بارندگی سال گذشته مدت ۱۰ روز درگیر آب گرفتگی بودند امسال ۱۷ تا ۲۰ ساعت روان آب از آنها تخلیه شد اما  ۲ منطقه همچنان گرفتار روان آب هستند که ظرف مدت حدود سه روز مشکل این مناطق تا حدودی رفع شده است.

وی میزان بارندگی ثبت شده در شهر اهواز در مدت چهار ساعت را ۵۶ میلمتر عنوان کرد و گفت: این میزان بارش در مدت کم موجب بروز مشکلاتی در شهر اهواز همچنین ماهشهر و بندر امام شد.

شریعتی با بیان اینکه متوسط بارش سالیانه دراز مدت در ماهشهر حدود ۱۸۰ میلی متر است افزود: این در حالی است که در مدت ۲ روز ۱۶۸ میلی متر بارندگی در ماهشهر ثبت شد و موجب بروز مشکل در این منطقه شد.

وی گفت:از روز چهارشنبه روان آب از نقاط مختلف بندر امام خارج شده است و قرار است بنیاد مسکن ضمن بررسی خسارت نسبت به پرداخت خسارت های وارده اقدام کند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در بارندگی سال گذشته حدود سه هزار واحد مسکونی در استان خوزستان درگیر بارندگی شدند افزود: برآورد دقیق خسارت وارده به واحدهای مسکونی خوزستان ناشی از بارندگی اخیر در دست بررسی است اما طبق بررسی اولیه حدود ۳۰۰ واحد مسکونی درگیر آبگرفتگی شدند.

وی گفت:شبکه دفع فاضلاب و جمع آوری آبهای سطحی دو مقوله مجزا  هستند که با عنایت مقام معظم رهبری و رییس جمهوری تدابیری برای حل این مشکلات در استان خوزستان اتخاذ شد و  امسال ۵۰ میلیون یورو برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز تامین شده است همچنین با ۴۰ میلیون یورو فاینانس خارجی تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز شروع شده است.

شریعتی افزود: قرار است ۵۰ میلیون یورو اعتبار دیگر در سال ۱۴۰۰ تامین شود که با این میزان اعتبار در مجموع ۵۰ درصد نیاز مالی برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز تامین می شود .

شریعتی گفت: با طراحی هایی که مشاور انجام داده با این میزان اعتبار حدود ۷۰ درصد مشکلات فاضلاب اهواز حل می شود و در صورت اجرای طرح میزان بهره مندی از شبکه فاضلاب در اهواز از متوسط کشوری هم بیشتر می شود که امیداوریم این امر مهم محقق شود.

استاندار خوزستان همچنین در خصوص پایداری شبکه برق از سال ۹۵ تاکنون در این استان  گفت: با عنایت رئیس جمهوری اقدامات بسیار ارزشمند و گسترده ای در این زمینه در استان خوزستان صورت گرفته است از جمله ایجاد ۱۵ پست برق جی آی اس که در تاریخ کشور بی سابقه بوده و هیچ استانی این تعداد پست جی ای اس ندارد.

پنج نیروگاه مقیاس کوچک و تجدیدپذیر در شهرهای اهواز، اندیمشک، شوش و آغاجری به ظرفیت ۶۱ مگاوات و چهار پروژه خط انتقال و شبکه فوق توزیع برق امروز با حضور رییس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار