تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۲۱۰۸۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معضل آبگرفتگی بندر امام معطل 45 میلیارد تومان اعتبار/بلای بی‌تفاوتی پتروشیمی‌ها
بارندگی اخیر در حالی بالغ به 500 واحد مسکونی در بندر امام خمینی خسارت وارد کرد که شبکه دفع آب‌های سطحی و اصلاح شبکه فاضلاب در مجموع به 42 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
فارس من| معضل آبگرفتگی بندر امام  معطل 45 میلیارد تومان اعتبار/بلای بی‌تفاوتی پتروشیمی‌ها
 پس از بارندگی‌های چند روز گذشته در خوزستان اگر چه شهرهای اهواز و کارون وضعیت به مراتب بهتری نسبت به سال گذشته داشتند اما امسال بحران گرفتگی معابر  و ورود فاضلاب به خانه‌ها، مردم ماهشهر و مناطق مختلف این شهرستان به ویژه بندرامام خمینی (ره) را درگیر کرد.

تا آنجایی که حجم بالای بارندگی، طبق برآورد اولیه 500 تا 600 واحد مسکونی در این شهرستان را دچار آبگرفتگی کرد، تردد مردم در معابر شهری و روستایی را مختل و اهالی برای عبور و مرور خود در خیابان‌ها از قایق استفاده کردند.

بر اساس این گزارش، بندر امام خمینی به لحاظ جغرافیایی پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد و از یک طرف از سمت دریا و از یک طرف از سمت نیزارها و سوی دیگر از سمت ریل و راه آهن محاصره شده است.

که در زمان بارندگی بهترین مسیر دفع آبهای سطحی و فاضلاب مسیر رو به دریا است چرا که به راحتی آب پمپاژ می‌شود.

از طرفی شبکه دفع آبهای سطحی و فاضلاب برای جمعیت 20 هزار نفر در بخش بندر امام خمینی(رض)  طراحی شده است که توانایی دفع بارندگی با حجم 40 تا 50 میلیمتر  را دارد.

 این در حالی است که با توجه به موقعیت بندر امام خمینی و ورود کارگران به این شهر از شهرهای مختلف استان و کشور اکنون جمعیت شهر بالغ بر 80 هزار نفر است.

45 میلیارد تومان اعتبار برای شبکه فاضلاب و دفع آبهای سطحی نیاز داریم

حجت الله خسروی بخشدار ماهشهر در رابطه با علت آبگرفتگی در بخش بندر امام خمینی اظهار کرد:  بیشترین حجم آب بارندگی در محله بلوکیا، 300 دستگاه، 700 دستگاه و منطقه بیمارستان رازی زینب رخ داد که این مناطق گودترین نقاط ما هستند.

وی افزود: با توجه به عمق و گودی این مناطق به محض بارش باران از آب پُر می‌شوند و تا زمانی که تمام شهر تخلیه نشود هر چقدر هم پمپ‌ها مکش کنند نمی‌توان آب این مناطق را تخلیه کرد.

بخشدار بندر امام خمینی گفت: اکنون تمام خانه‌هایی که درگیر آبگرفتگی بودند از آب تخلیه شدند و تنها آب در برخی معابر مانده است، امروز برخی مغازه‌داران نیز مغازه‌های خود را باز کردند.

خسروی با بیان اینکه شبکه دفع آبهای سطحی نداریم، عنوان کرد: سیستم دفع آبهای سطحی در شهرداری کامل نیست و باید تقویت شود، حجم زیاد باران سبب شد تمام شهر دچار آبگرفتگی شود.

وی بیان کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته برای بازسازی و تعمیر شبکه دفع آبهای سطحی بخش بندر امام خمینی(رض) حدود 35 میلیارد تومان و جهت اصلاح و تکمیل شبکه فاضلاب حدود 17 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

پتروشیمی‌ها به ما خدمات نمی‌‌دهند

فرج الله کرد زنگنه رئیس شورای شهر بخش بندر امام خمینی  در این رابطه می‌گوید: بارها برای حل معضل فاضلاب و دفع آبهای سطحی با پتروشیمی‌ها هم مذاکره و مکاتبه کردیم اما هیچ کاری برای ما نکردند.

وی با اشاره به وجود 5 سایت پتروشمی در محدوده بندر امام خمینی و عدم خدمات دهی پتروشیمی‌ها به مردم، افزود: اکنون که شهر را آب برده است یکی از پتروشمی‌ها حاضر شده است از وضعیت پیش آمده بازدید کند.

رئیس شورای شهر بخش بندر امام خمینی  گفت: با توجه به جمع شدن آب در منطقه بلوکیا به پتروشمی طرحی را پیشنهاد کردیم که برای اجرای آن به 5 تا 6 میلیارد اعتبار نیاز است و در صورت اجرای آن دیگر آب در این منطقه جمع نمی‌شود.

کرد زنگنه بیان کرد: ظرف 10 سال گذشته بارندگی‌هایی که در امام خمینی رخ داده به 100 میلیمتر نرسیده بود این در حالی است که در بارندگی امسال به 181 میلیمتر رسید.

وی با بیان اینکه تمام آ‌بهای بارندگی در منطقه بلوکیا  و فاز سه جمع شده‌اند، عنوان کرد: سه ماه پیش از بارندگی با خیلی از مسوولان در استان و شهرستان مکاتبه کردیم و وقوع برخی  اتفاقات احتمالی را گوشزد کردیم.

کرد زنگنه افزود: در مورد شبکه فاضلاب نیز با شرکت آبفا استان صحبت شد که قرار شد کل منطقه لایروبی شود اما یگ گروه سه نفره برای لایروبی ارسال کردند که نتوانستند کل منطقه را لایروبی کنند.

وی عنوان کرد: دو سه ماه گذشته با بخشدار فرمانداری، استانداری، پتروشمی  در مورد این شرایط مکاتبه شد اما هیچ کس به ما توجهی نکرد.

وجود 5 سایت پتروشیمی همچنین برخورداری از 40 درصد سهم تخلیه و بارگیری کشور،  بندر امام خمینی را به یکی از بزرگترین مناطق ویژه اقتصادی در کشور تبدیل کرده است.

در حالی که سیستم دفع آب‌های سطحی و فاضلاب این بخش از شهرستان ماهشهر در مجموع به 42 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

در بارندگی اخیر بالغ بر 500 واحد مسکونی که اغلب ویلایی هستند دچار آبگرفتگی شده و خسارت‌های زیادی به وسایل مردم وارده است اگر چه هنوز برآورهای خسارت وارده به ساختمان‌ منازل و وسایل مردم صورت نگرفته است اما قطعاً خسارت‌ها بالغ بر اعتبارات مورد نیاز برای شبکه دفع آب‌های سطحی و اصلاح شبکه فاضلاب است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار