تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۱۰۸۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دانستنی های حمل کالا و بار
شرکت نمایندگی کشتیرانی لتکا آبی کیش به عنوان شرکت مرکزی گروه کشتیرانی لتکا افتخار دارد با بیش از چهار دهه سابقه درخشان مالکین گروه در صنعت کشتیرانی و حمل و نقل بین المللی کالا، به عنوان یک شرکت پیشرو ایرانی در این صنعت، با کیفیت ترین و جامع ترین خدمات نمایندگی کشتیرانی، حمل و نقل بین المللی کالا و لجستیک را در سرتاسر جهان به هم‌ وطنان عزیز ارائه دهد. خدمات کلی این شرکت شاملحمل دریایی،حمل و نقل هوایی،حمل و نقل زمینیو ریلی می باشد اما خدمات این شرکت تنها به حمل‌های ساده ختم نشده و تمرکز این شرکت بر ارائه خدمات جامع حمل و نقل و لجستیک میباشد.

ترانزیت کالا

ترانزیت کالا به معنی منتقل کردن محصولاتی است که گمرک نشده اند . این محصولات از گمرک کشور مبدا به گمرک کشور مقصد با توجه به نظارت های گمرکی فرستاده می شوند. در واقع می توان گفت ترانزیت کالا یک راه کاملا مناسب و کم هزینه برای کشورهای ضعیف است که قادر به ساخت و ارائه محصول مورد نظر را نیستند. با توجه به این که ترانزیت کالا یک اقدام بین المللی محسوب می شود، پس لازم است که قوانین مربوطه به صورت کامل رعایت گردند. ترانزیت کالا در هر کشوری یک فعالیت کاملا رقابتی به شمار می رود و هر کشوری سعی دارد جهت رسیدن به بهترین جایگاه از بازارهای بین المللی و قیمت ترانزیت کالا به شکلی کاملا رقابتی عمل نماید.

دانستنی های حمل کالا و بار

انواع ترانزیت کالا

انواع ترانزیت کالا با توجه به مسافت و بعد مکانی به شکل زیر تقسیم بندی می شود:

1 . ترانزیت خارجی

چنانچه هنگام جابه جا کردن و یا انتقال محصول از کشوری به کشور دیگر لازم باشد که کالا یا محصول از چند کشور عبور کند به آن ترانزیت خارجی اطلاق می شود. اگر محصول از کشور تولید کننده کالا تا کشور مقصد که کشور خریدار کالا است از مرز سه کشور رد شود، می بایست کالا یا بار حتما در زمانی تعیین شده و از راه های گمرکی قرارداد شده طبق قوانین بین المللی وارد کشور بعدی شود و در زمان تعیین شده ای نیز از کشور مربوطه خارج گردد.

2 . ترانزیت به خارج

در این نوع ترانزیت فقط یک مبدا و مقصد مشخص وجود دارد. به این معنی که محصول صادر شده از گمرک کشور تولید کننده کالا با یک بار خروج به گمرک کشور درخواست دهنده یا خریدار وارد می شود.

3 . ترانزیت داخلی

چنانچه انتقال محصولی از گمرک کشوری به گمرک کشور دیگر انجام شده باشد و این حمل و نقل به دلیل کارهای قانونی و گمرکی باشد به آن ترانزیت داخلی می گویند. قوانین لازم جهت ترانزیت داخلی کالا به شرح زیر است:

ü در انجام ترانزیت داخلی در خصوص کالا یا محصولات صادر شده می بایست ابتدا محصول به صورت کامل و با دقت مورد بررسی قرار گیرد. بررسی انجام شده جهت مطمئن شدن از کالای خریداری شده و تطبیق آن با قرار داد و پیش فاکتور است. چنانچه کالا با فاکتور و نمونه ارائه شده یکسان نباشد محصول در دسته کالاهای قاچاقی قرار خواهد گرفت.

ü همانطور که گفته شده محصول ترانزیت شده مقرر است در زمان تعیین شده وارد گمرک شود. در غیر این صورت محصول به عنوان کالاهای قاچاق شناخته می شود. در صورتی نیز که این تأخیر در زمان حمل و نقل به دلیل آسیب و یا تصادف وارد شده به کالا صورت گرفته باشد با استفاده از گواهینامه اخذ شده در خصوص بیمه کالا می توان محصول خود را از گمرگ مرخص نمایید.

4 . ترانزیت به داخل

چنانچه محصولی در گمرک قرار داشته باشد اما تمامی کارها جهت مرخص کردن بار می بایست در گمرک دیگر صورت گیرد، محصول به گمرک بعدی ارسال می گردد. به این حمل و نقل محصول بین گمرک های موجود در یک کشور ترانزیت به داخل گفته می شود.

باربری خرده بار و گروپاژ

بارهایی که دارای تناژ و حجم بسیار کمتری به نسبت سایر بارهای صادراتی و وارداتی هستند و نیاز به وسایل کوچک تری جهت حمل و نقل ارند، خرده بار و گروپاژ گفته می شود. به شرکت هایی که در زمینه حمل و نقل این نوع بارها فعالیت دارند باربری خرده بار و گروپاژ می گویند.

دانستنی های حمل کالا و بار

انواع خرده بار و گروپاژ

· بارهای نمایشگاهی جهت انتقال به کشور دیگر

· خریدهای کم حجم

· گرفتن نمونه محصولات تجاری از تولید کننده های مختلف

راه های باربری خرده بار و گروپاژ

در خصوص واردات و صادرات باربری خرده بار همچون دیگر باربری ها راه هایی به خارج و داخل کشور وجود دارد که عبارتند از:

Ø حمل و نقل زمینی

Ø حمل و نقل دریایی

Ø حمل و نقل ریلی

Ø حمل و نقل هوایی

مزیت های باربری خرده بار و گروپاژ

یکی از مزیت های این نوع باربری در ترخیص کالا است. در این نوع باربری هزینه های مربوط به باربری و نقل و انتقال نیز بسیار به صرفه تر خواهد بود.

خدمات ترخیص کالا

بعد از انتقال بارها از هر طریقی به اداره گمرک کشور لازم است که شخص صاحب کالا یا بار با در دست داشتن بارنامه به گمرک مراجعه نماید و جهت ترخیص بار خود اقدامات لازم را انجام دهد. ترخیص کالا یکی از فعالیت هایی است که حتما باید زیر نظر گمرک صورت گیرد. در این مرحله باید خدماتی انجام شود که به آن خدمات ترخیص کالا گفته می شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با برخی از این خدمات اشاره خواهیم کرد.

دانستنی های حمل کالا و بار

خدمات ترخیص کالا از گمرک

از جمله اصلی ترین خدمات گمرک عبارتند از واردات، صادرات، نقل و انتقال کالا و ترخیص کالا. در خصوص ترخیص کالا خدماتی جهت ارائه به بازرگانان و شرکت های تجاری وجود دارد که در زیر برخی از این موارد را نام می بریم:

o مشاوره های گمرکی به تجار و بازرگانان

o تنظیم سندها و مدارک لازم بانکی و بازارگانی برای تجار و بازرگانان

o ترخیص سریع محصول و بارها از گمرک

o ثبت تمامی سفارش ها و نوع محصولات تجاری

o باز کردن حساب های بانکی و ارائه حواله های ارزی

o گرفتن جوازهای معاف از پرداخت ورودی گمرک برای تولیدی ها

o بررسی اسناد گمرکی مشتری ها بعد از ترخیص کالا

o ترخیص محصولات به دو صورت قطعی و موقت

o حمل و نقل محصولات ترخیص شده و انتقال آن ها به هر نقطه ای از کشور

o انجام تمامی کارهای بازرسی محصول و بیمه آن

o انجام تمامی کارهای مربوط به ترانزیت های داخلی و خارجی کالا

o بررسی تمامی کارهای گمرکی محصول از تخلیه و بارگیری تا انبار کردن و جابه جا کردن محصول

o انجام تمامی کارهای مربوط به صلح و مصالحه فیش های انبارداری و بارنامه

o انجام تمامی مراحل مرجوعی

o بررسی و انجام مراحل واردات موقت نمایشگاهی

o انجام کارهای مربوط به خرید محصول برای تجار و بازرگانان

برگرفته شده از وب سایت شرکت لتکا آبی کیش به آدرس اینترنتی https://www.bluelotka.com/

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار