تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۲۱۰۷۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبگرفتگی در شهرستان ماهشهر فروکش کرد
  آبگرفتگی در شهرستان ماهشهر ناشی از بارش شدید باران در چند روز گذشته،غیر از بخشی از بندر امام خمینی (ره) از توابع این شهرستان، در دیگر نقاط آن فروکش کرده است.

 بارندگی ۱۷۰ میلیمتری روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری باعث آبگرفتگی در بخش‌های زیادی از شهرستان ماهشهر از جمله بندر امام(ره) و شهرک شهید چمران و بخش‌های از این شهرستان شد که ماموران امدادی برای تخلیه مناطق آبگرفته وارد عمل شدند و پس از سه روز بیشتر این مناطق از آب باران خالی شد.

گزارش میدانی  حاکی است امروز سه شنبه شهر ماهشهر، شهرک شهید چمران و ۸۰ درصد شهر بندری امام خمینی(ره) از آبگرفتگی رهایی یافته و فقط بخشی از آن به دلیل سطح پایین هنوز دچار آبگرفتگی است که ماموران امدادی مشغول تخله روان‌آب‌ها هستند.

فرماندار شهرستان ماهشهر در این زمینه گفت: مسطح بودن و ارتفاع کم ماهشهر نسبت به سطح دریا و نیز حجم وسیع  آب ناشی از باران باعث شد تا بخش‌های زیادی در این شهرستان با آبگرفتگی روبه رو شوند اما ماموران امدادی از لحظه شروع بارندگی تمامی امکانات و تلاش خود را برای جلوگیری از آبگرفتگی شهر به کار گرفتند.

محسن بیرانوند افزود: با بسیج امکانات آبگرفتگی شهر ماهشهر در همان روز اول مهار شد و شهرک شهید چمران هم پس از ۲ روز تلاش شبانه روزی ماموران امدادی از آبگرفتگی رهایی یافت.

وی ادامه داد: شب گذشته در چند محور نقب‌هایی در شهر بندر امام خمینی(ره)ایجاد شد و هم اکنون بیش از ۸۰ درصد شهر از آب خالی شده و تنها در ضلع این شرقی شهر که بیمارستان و بخشداری در آن قرار دارد آبگرفتگی وجود دارد که با حفر یک کانال تا امشب این منطقه نیز از آبگذفتگی رهایی مییابد.

بیرانوند اضافه کرد: از همان روز نخست ستاد مدیریت بحران فرمانداری ماهشهر تشکیل و آماده باش اعلام شد و تمامی امکانات این شهرستان برای جلوگیری از آبگرفتگی و طغیان سیل بسیج شد و خوشبختانه در کمترین زمان این آبگرفتگی‌ها برطرف شد.

وی افزود: طبق برآورد اولیه ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد مسکونی در این شهرستان در بارندگی شدید روز یکشنبه دچار آبگرفتگی شد.

بیرانوند بیان کرد: تیم‌های ارزیابی، برآورد خسارت به منازل مسکونی را از دیروز آغاز کرده‌ که نتایج این بررسی‌ها به زودی  مشخص می‌شود و می‌توان آمار دقیقی از میزان خسارت را اعلام کرد.

وی با اشاره به بارندگی شدید در ماهشهر افزود: بیش از چهار میلیون مترمکعب رواناب ناشی از بارش شدید در ماهشهر وارد شهر شد که کم سابقه بود.

بیرانوند گفت: چندین موتور پمپ قوی در شرق سربندر از توابع ماهشهر مستقر شده تا در کنار کانال حفر شده این رواناب را به نیزارها و کانال‌های آب اطراف سربندر هدایت کنند.

بسیج دستگاه‌های امداد رسان در بندر امام خمینی(ره)

استاندار خوزستان هم گفت: از روز نخست بارندگی خود به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در بندر امام خمینی(ره)مستقر شدیم و مسوولان مربوطه  را برای مدیریت امور  هدایت کردیم.

غلامرضا شریعتی اضافه کرد: همچنین از فرمانده سپاه خوزستان خواستیم نیروهای خود را برای کمک به بندر امام خمینی(ره)اعزام کند تا همه در کنار هم مشکلات مردم را در زمینه آبگرفتگی حل و فصل کنیم. 
وی خاطرنشان کرد: حل معضل آبگرفتگی  در استان با توجه به موقعیت جفرافیایی آن یک کار زیرساختی و اساسی و با اعتبار بسیار زیاد نیاز دارد. 
استاندار خوزستان گفت: سال گذشته  به دلیل بارش‌های سنگین حدود هشت تا ۱۰ روز آب‌های سطحی ایستایی و ماندگاری داشت و مردم را با مشکلات فراوانی مواجه ساخت اما امسال عمده مناطق  در کمترین زمان از آبگرفتگی خارج شد و طبق برآورد اولیه تعداد منازلی که  امسال دچار آبگرفتگی شدند معادل ۱۵ درصد منازل خسارت دیده در بارش سیل آسای پارسال بود.  

شریعتی گفت: در بندر امام و شهر چمران که جزو ماهشهر است به دلیل حجم بارش بی سابقه ۱۷۰ میلی متری این وضعیت را شاهد بودیم در صورتی که متوسط سالانه بارش در این شهر ۱۷۶ میلی‌متر است البته در شهر چمران به جز بخش کوچکی از آن کاملا از آبگرفتگی خارج شد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: ما از محل اعتبارات عمرانی به همه دستگاهها کمک می‌کنیم و در عین حال استانداری نقش اجرایی در پروژه‌ها را ندارد و یک دستگاه حاکمیتی است و به عنوان رئیس شورای برنامه‌ریزی استان به پروژه های دستگاه های مختلف کمک هایی اختصاص می دهد. 
وی بیان کرد: با اقداماتی که در حال انجام است آب به سرعت در حال پایین آمدن است البته با تغییر اقلیم و بروز بارش های سیل آسا توجه ویژه کشور به مشکلات استان را می‌طلبد هرچند این بارش های سنگین مزایایی هم برای ما همچون ایجاد پوشش گیاهی در کانون های ریزگرد و رونق کشت تابستانه در خوزستان داشته است. 

۸۰۰ نیروی جهادی مشغول امداد رسانی

مسوول بسیج سازندگی سپاه ولیعصر (عج) خوزستان هم گفت: ۸۰۰ نیروی جهادی برای امداد رسانی در مناطق دچار آبگرفتگی در شهرستان‌های اهواز و ماهشهر وارد عمل شدند.

سرهنگ پاسدار یونس زبیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز بیان کرد: در پی بارندگی‌های اخیر و بالا آمدن آب های سطحی و فاضلاب در شهرستان‌های اهواز و بندر ماهشهر، گروه‌های جهادی برای امدادرسانی به این مناطق اعزام شدند.

وی افزود: اکنون ۱۳۴ گروه جهادی بسیج سازندگی سپاه ولیعصر (عج) در مناطق آسیب دیده بندر امام خمینی (ره) و به ویژه شهر چمران در بندر ماهشهر مشغول امداد رسانی هستند.

مسوول بسیج سازندگی سپاه ولی عصر (عج) خوزستان ادامه داد:  همچنین اعضای ۳۰ پایگاه مقاومت بسیج در شهرستان‌های اهواز و بندر ماهشهر در مناطق مختلف مشغول کمک رسانی هستند.

وی گفت: اسکان اضطراری، پخت غذای گرم، تهیه آب شرب، مواد غذایی و اقلامی نظیر پتو از جمله خدمات گروه‌های جهادی به مردم آسیب دیده است.

زبیدی ادامه داد: گروه های جهادی علاوه بر کمک به تخلیه آب از منازل، در زمینه تعمیر و مرمت منازل آسیب دیده نیز اقداماتی را آغاز کرده‌اند.

اسکان ۲۵۵ نفر از مردم ماهشهر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان هم با اشاره به وقوع آبگرفتگی در برخی مناطق شهرستان ماهشهر بر اثر بارش باران گفت: پس از بارندگی شدید چهار مرکز اسکان در این شهرستان برپا شد و ۲۵۵ نفر نیز در این مکان‌ها اسکان یافتند.

علی خدادادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در پی بارش شدید باران در هفته جاری در شهرستان بندر ماهشهر ، شهرک شهید شهید چمران و بندر امام خمینی (ره) چهار مرکز اسکان برای خانواده‌هایی که محل زندگی آنها دچار آبگرفتگی شد برپا شد.

وی با اشاره به اینکه امدارسانی به افراد متاثر از آبگرفتگی در خوزستان در پی بارش باران ۲ روز گذشته ادامه دارد افزود: یک هزار و ۲۱۲ خانوار در ۲۴ ساعت گذشته با تلاش تیم های عملیاتی امدادونجات جمعیت هلال احمر که بر اثر آبگرفتگی دچار مشکل شده بودند امدادرسانی شدند.

خدادادی ادامه داد: ۱۰۸ امدادگر و نجاتگر این جمعیت در این شرایط در حال امدادرسانی به حادثه دیدگان بر اثر بارش باران ۲ روز گذشته هستند .

وی در ادامه با اشاره به توزیع اقلام مورد نیاز و موادغذایی در بین خانوارهای متاثر از آبگرفتگی، بیان کرد: این اقلام زیستی شامل پتو ، موکت، چادر و والر ، بسته‌های مواد غذایی جیره یک ماه و ۷۲ ساعته و بسته‌های بهداشتی بود.

بارندگی‌ بندرامام خمینی(ره) بیش از حد انتظار بود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز گفت: به دلیل آبگرفتگی ناشی از بارندگی‌ها، بیشتر مناطق شهر بندر امام خمینی(ره) دچار آبگرفتگی شد و در نهایت با هماهنگی بین بخشی، کار تخلیه آب از مناطق و همچنین منازل اهالی این شهر با همه ظرفیت دستگاه‌های متولی آغاز شد.

فاضل عبیات افزود:بارندگی‌ها در شهر بندر امام خمینی (ره) بیش از چیزی بود که پیش‌بینی شده بود که منجر به آبگرفتگی بیشتر مناطق این شهر شد.

وی ادامه‌داد: شهر بندر امام خمینی(ره) در بحث جمع آوری آب‌های سطحی با مشکلات متعددی همچون نبود شبکه دفع آب‌های سطحی روبه‌رو است که باید در این زمینه پروژه‌هایی کاربردی و متناسب با شرایط تعریف و اجرا می‌شد.

عبیات، با بیان اینکه از بیشتر مناطق آبگرفته دیدن شدادامه‌داد: حجم بالای آبگرفتگی باعث ورود آب به منازل مردم و ایجاد زحمت برای اهالی این منطقه شد.

وی گفت:هم اکنون تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مدیریت بحران مشغول خدمت‌رسانی هستند تا مسایل و مشکلات مردم مورد رسیدگی قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه هم اکنون با کمک گروه‌های خدمت‌رسان کار خروج آب از مناطق و منازل در حال انجام است افزود: خوشبختانه درصد بالایی از این آب تخلیه شده است و تنها مقدار کمی در بندرامام خمینی(ره) باقی مانده است.

عبیات بیان کرد: اقدامات بهداشتی و ضدعفونی منازل در دستور کار دستگاه‌های خدمات‌رسان قرار گرفته است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار