تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۲۱۰۶۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبگرفتگی اهواز با چاشنی کرونا
  آبگرفتگی در برخی مناطق و منازل اهواز با گذشت چندین ساعت از پایان بارندگی در حالی ادامه دارد، که این شهر در شرایط قرمز کرونا، هفته دوم قرنطینه را از سرمی‌گذراند.

در پی بارندگی شدید در اهواز که اوج آن در روز یکشنبه بوده، معابر این شهر بازهم دچار آبگرفتگی و سرریز فاضلاب شده است. داستان تکراری دفع آب‌های سطحی امسال نیز گریبان شهروندان اهواز را گرفت، به طوری که این آب‌های آلوده امسال نیز به برخی از خانه‌ها سرریز شد، با این تفاوت که امسال سرریز آب‌های سطحی و فاضلاب به برخی خانه‌های مردم در حالی اتفاق افتاده که اهواز و کارون در شرایط قرمز کرونا، دومین هفته محدودیت تردد را می‌گذرانند.

طبق آمار هواشناسی اهواز از هفت تا ۱۰ آذر ۵۳ میلیمتر بارندگی داشته است. بیشترین آبگرفتگی‌ها در جنوب غرب اهواز از جمله محله‌های کمپلو، کوی علوی، خیابان‌های فرحانی و کیان گزارش شده است. علاوه بر این ، اهالی منازل کوی منابع طبیعی نیز از ورود فاضلاب به تعدادی از خانه‌های خود خبر داده‌اند.

یکی از اهالی کمپلو نیز در این باره گفت: این محله سال‌هاست که دچار آبگرفتگی‌ مکرر و متوالی است؛ وقتی ۱۰ دقیقه باران ببارد همه چیز به هم می‌ریزد، و اگر بارندگی بیش از نیم ساعت طول بکشد، آب به درون خانه ها سرازیر شده و احتمال خرابی لوازم منزل وجود دارد و هیچ کس هم جوابگوی ساکنان این منطقه نیست.

عبدالحمید پارسا افزود:ماموران اواخر پارسال و ابتدای امسال  به این منطقه آمده و آسفالت را خراب ، و لوله‌های فاضلاب کار گذاشتند اما باز هم با کوچکترین باران، آبگرفتگی و بالا آمدن فاضلاب گریبانگیر این منطقه شده است.

 وی اضافه کرد: مشکل به همینجا ختم نمی‌شود؛ در این منطقه قدیمی شهر اهواز، وقتی باران ببارد تا چند روز این آبگرفتگی و بالا آمدن فاضلاب وجود دارد و متاسفانه شهرداری برای رفع آن تصمیم جدی نمی‌گیرد و مردم از این بابت دلخور هستند.

یکی از اهالی کوی منابع طبیعی اهواز نیز از سرریز فاضلاب به خانه‌های این منطقه خبر داد و گفت: حدود ۲۰۰ خانوار در این محله ساکن هستند که ورود فاضلاب به آنها رو به افزایش است.

حمید قلاوند با انتقاد از عملکرد مسوولان افزود: آب آلوده فاضلاب در خیابان‌ها جمع شده و امکان تردد خودروها و اهالی با این وضع سلب شده است.

سرریز فاضلاب و دلهره کرونا

یکی از اهالی کوی علوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: آبگرفتگی در این محله از دیروز همزمان با بارندگی شروع شده است؛ خیابان‌ها هنوز پر از آب هستند و با وجودی که باران قطع شده اما از دیروز این آب فروکش نکرده و تنها حدود ۲۰ درصد از حجم آن کم شده است.

مرتضی سواری افزود: بلوار الهادی که خروجی کوی علوی به شمار می‌آید و تعدادی از خیابان‌ها همچنان دچار آبگرفتگی هستند؛در برخی خیابان‌ها از جمله خیابان‌های فرعی اول کرخه و کارون و رضوی  آبگرفتگی به قدری است که فاضلاب نیز سرریز کرده و مخلوطی از آب و فاضلاب وارد خانه‌های مردم شده است.

وی اضافه کرد: دیروز برای تخلیه آب خانه‌ها از گروه‌های جهادی کمک گرفتیم اما این کمک‌ها کافی نبود و هنوز بخش زیادی از منازل دچار آبگرفتگی است.

سواری ادامه داد: پارسال نیز اهالی با مشکل آبگرفتگی روبه‌رو بودند که به حدود ۶۰ خانوار خسارت دیده بین ۵۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال پرداخت شد اما بازهم امسال این مشکل تکرار شده است.

یکی از اهالی کوی مشعلی نیز در این باره گفت: به دلیل آبگرفتگی شدید خیابان‌ها از دیروز، مردم امکان خروج از منزل را ندارند.

جاسم سیاحی با اشاره به سرریز فاضلاب در خیابان‌ها افزود: تجمع این آب‌های آلوده با توجه به شیوع ویروس کرونا، مردم را نگران کرده است، به ویژه آنکه اهالی از هجوم موش‌ها و حشرات نیز دچار دلهره و نگرانی هستند.

وی ادامه داد: همه جا شعار «کرونا را شکست می‌دهیم» سر می‌دهند، اما با این حجم از آب و فاضلاب که در خیابان‌ها و خانه‌های مردم سرازیر شده، چگونه می‌توان با این بیماری مقابله کرد؟ متاسفانه همه اهالی نه تنها در معرض ابتلا به کرونا بلکه در معرض بیماری وبا هم قرار دارند.

وی اضافه کرد: همه ساله در زمان بارندگی با این مشکل روبه رو هستیم و با عملکردی که در مسوولان دیدیم نیز امیدی نداریم تا سال آینده بتوانند مشکل فاضلاب و آب‌های سطحی را در این منطقه حل کنند.

یکی از اهالی کوی بسیج در کوت عبدا... مرکز شهرستان کارون نیز با انتقاد از آبگرفتگی خیابان‌ها و خانه‌های مردم در این بارندگی، به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲ روز پیش خیابان‌های امام رضا(ع) و فرعی دوم و سوم دچار آبگرفتگی هستند و آب و فاضلاب وارد خانه‌های مردم شده است.

حزباوی افزود: با توجه به آبگرفتگی منزلمان به ناچار همگی در طبقه دوم خانه همسایه تجمع کرده‌ایم که با وجود خطر ویروس کرونا ، سلامت ما تهدید می‌شود.

وی اضافه کرد: در این مدت هیچکدام از مسوولان سراغی از مردم نگرفتند، تنها ماموران هلال احمر بودند که برای گرفتن شماره تماس مردم مراجعه کردند؛ متاسفانه مردم از سه چهار سال پیش با آبگرفتگی دست به گریبان هستند و گویی این مساله برای مسوولان امری عادی شده و برای مشکلات مردم اهمیتی قایل نیستند.

حزباوی با اشاره به خسارت تعیین شده برای منازل آبگرفته در پارسال ، گفت: رییس سازمان برنامه و بودجه کشور پارسال اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون ریال کمک بدون عوض و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات به مردم پرداخت میشود اما در واقع تنها ۳۰ میلیون ریال کمک بدون عوض و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات به مردم خسارت دیده اختصاص یافت، وام را ۲ هفته پیش دریافت کردیم و دیروز پیامک اقساط آن را از بانک دریافت کردیم، حاضرم این وام را پس بدهم، این تسهیلات هیچ دردی از مردم دوا نمی‌کند.

ادامه بحران آبگرفتگی

آبگرفتگی اهواز در زمان بارندگی به دلیل نبود شبکه دفع آب‌های سطحی در این شهر است که با گذشت بیش از یک دهه شهرداری و شورای اسلامی شهر اهواز نسبت به این کار اهتمام نداشته‌اند. با وجود تماس خبرنگار ایرنا، مرادحسینی معاون خدمات شهری شهردار اهواز حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.

اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در گفت وگو با ایرنا، با عذرخواهی از شهروندان به دلیل آبگرفتگی معابر و منازل آنها، گفت: منطقه ۶ شهرداری اهواز به ویژه کوی علوی و کمپلو در شرایط بحرانی آبگرفتگی هستند که مسوولان در تلاش برای حل این مشکل هستند اما نمی‌توان زمان مشخصی را برای حل کامل این مشکل تعیین کرد.

صادق حقیقی‌پور افزود: در نشست ستاد بحران که امروز در استانداری برگزار شد، مقرر شد که رفع آبگرفتگی با اولویت کوی علوی و کمپلو در دستورکار مسوولان قرار گیرد که برای این منظور هماهنگی‌ میان آبفا، فرمانداری، شهرداری و ستاد بحران صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار ایستگاه‌های آبسنجی سازمان آب و برق، میزان بارندگی در اهواز در مدت ۲ تا سه ساعت ۵۷ میلیمتر و در مجموع ۹۲ میلیمتر بوده که این میزان بارندگی در مدت کم باعث شد مناطقی مثل شهرک دانشگاه که با انجام اقداماتی امسال برای نخستین بار مشکلی نداشتند نیز دچار آبگرفتگی شدند.

به گفته وی، در کوی معین‌زاده اهواز عملیات رفع آبگرفتگی صورت گرفته و آبگرفتگی شهرک دانشگاه نیز تا امشب یا فردا ظهر برطرف می‌شود.

حقیقی‌پور ادامه داد: همه خطوط و ایستگاه‌های شرکت آبفا با تمام ظرفیت در حال کار هستند، اما نبود شبکه دفع آب‌های سطحی، محدودیت ظرفیت شبکه فاضلاب، حجم بالای بارش همچنین اشباع بودن شبکه فاضلاب ناشی از بارندگی قبلی باعث شد که این شبکه توان دفع این حجم را نداشته باشد.

وی افزود: در هیچ دوره‌ای همکاری میان شهرداری و آبفا تا این اندازه خوب نبوده و امسال گفتیم کسی درباره اینکه دفع آب‌های سطحی در حیطه وظایف شهرداری یا آبفاست صحبتی نکند.

حقیقی‌پور اضافه کرد: میزان آبگرفتگی در اهواز نسبت به باران شدید آذر پارسال کمتر بوده و بسیاری از مناطقی که پارسال با مشکل ورود آب به منازل روبه رو بودند همچون مرکز شهر و خیابان‌های ادهم و فرهنگ ، امسال مشکل کمتری داشتند و یا اصلا مشکلی نداشتند.

وی درباره تفاهم نامه شرکت آبفا با شهرداری در پارسال نیز گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار بود که از میان ۳۰۰ تا ۴۰۰ نقطه بحرانی، حدود ۴۰ تا ۵۰ نقطه اصلاح شود که بخشی از آنها انجام شده، ساخت ایستگاه پمپاژ در خیابان الهادی از تعهدات شهرداری بوده که به دلیل هزینه بالا انجام نشده است.

حقیقی‌پور در ادامه درباره آبگرفتگی کوی منابع طبیعی اهواز نیز توضیح داد: آبگرفتگی این منطقه به دلیل کارکردن پمپ‌های شهرداری برای تخلیه آبگرفتگی کوی علوی و کمبود ظرفیت کانال آب سطحی در آن منطقه است که پیشنهاد دادیم این پمپ‌ها خاموش شود و عملیات تخلیه به شکل دیگری انجام شود.

زنگ خطر تشدید آبگرفتگی‌ها

فرماندار اهواز نیز گفت: در بارندگی دیروز بیش از ۷۰ درصد از معابر شهر اهواز دچار آبگرفتگی شده است و طبق برآورد اولیه حدود ۵۰۰ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شده است.

جمال عالمی نیسی افزود: شهرک دانشگاه، شهرک رزمندگان، کمپلوی شمالی و جنوبی، خیابان فرحانی، خیابان کیان، خیابان الهای، شیخ بها، کوی معین زاده، خیابان ادهم و محله سپیدار از جمله محلاتی بوده که دچار آبگرفتگی شده‌اند.

وی بحرانی‌ترین منطقه کنونی اهواز از نظر آبگرفتگی را کمپلوی شمالی بیان کرد و گفت: آب‌های سطحی که در کوی معین‌زاده جمع شده با نصب پمپ و احداث کانال در حال تخلیه است و شهرک دانشگاه از خطر خارج شده اما منطقه ۶ شهرداری در خیابان‌های الهادی و خیابان انقلاب هنوز دچار آبگرفتگی شدید است که خیابان زکی‌زاده بدترین شرایط را در این منطقه دارد.

عالمی نیسی با بیان اینکه گروه‌های امداد هلال احمر در منطقه آب گرفته حضور دارند، اضافه کرد: در خیابان زکی‌زاده که بحرانی‌ترین نقطه در اهواز است تردد به وسیله قایق صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: در بارندگی اول در اهواز که ۴۰ تا ۵۰ میلیمتر بارندگی در ۲۴ ساعت رخ داد، مشکل خاصی در شهر نداشتیم و به جز یکی دو نقطه آبگرفتگی را شاهد نبودیم، اما در بارندگی دیروز که در ۲ نوبت حدود ۴۵ میلیمتر بارش رخ داد، به دلیل باران شدید در مدت کم، آبگرفتگی شدیدی در بیشتر مناطق اهواز رخ داد.

عالمی نیسی افزود: نشست‌های ستاد بحران دیشب و امروز برای حل مشکل مناطق آب گرفته به ویژه منطقه کمپلو برگزار شده و امیدواریم هر چه زودتر این مساله برطرف شود.

فرماندار اهواز همچنین با اشاره به بارش پیش رو، بیان کرد: امیدوارم تا روز چهارشنبه آمادگی پذیرش بارندگی جدید را داشته باشیم، اما در صورت بارش با حجم ۴۰ تا ۵۰ میلیمتر احتمال آبگرفتگی شدیدتر نسبت به دیروز در اهواز وجود دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار