تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۲۱۰۶۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ریشه دردسرهای باران در اهواز/ بحران آبگرفتگی تا چه زمانی ادامه دارد؟
اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز آغاز شده اما مشکلات ناشی از آبگرفتگی شدید که این روزها بازهم گریبان‌گیر شهروندان شده، حکایت از عدم برنامه‌ریزی و عقب‌ماندگی زیرساخت‌های شهری در طول سال‌های گذشته دارد.
ریشه دردسرهای باران در اهواز/ بحران آبگرفتگی تا چه زمانی ادامه دارد؟

 بارش شدید باران در ۴۸ ساعت گذشته موجب آبگرفتگی معابر خوزستان به‌ویژه شهرستان‌های ماهشهر، اهواز، آبادان، رامشیر، خرمشهر، ایذه و کارون شده است.

گزارش‌ها از ورود آب به تعدادی از منازل، خاموشی یا فرورفتن خودروها در آب، اختلال در حرکت وسایل نقلیه و در راه ماندن عابران خبر می‌دهد.

بنا بر اعلام مدیرعامل هلال احمر خوزستان، ارزیابی خسارت‌ها و امدادرسانی به ساکنان مناطق متأثر از بارش باران در استان در حال انجام است.

 مشکل کجاست؟

سطح هموار، شبکه فرسوده فاضلاب و عدم برخورداری از شبکه دفع آب‌های سطحی در بسیاری از شهرهای خوزستان از جمله اهواز همواره مشکلات متعددی را برای شهروندان پدید آورده است.

بنا بر اعلام اداره آبفا اهواز، از مجموع ۲۴۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط اصلی انتقال فاضلاب اهواز حدود ۹۰۰ کیلومتر آن از جنس بتنی و فرسوده بوده است و هفتاد درصد فاضلاب شهری از ۲۷ نقطه به رودخانه کارون می‌ریزد.

با توجه به معضلات و مشکلات مردم خوزستان در زمینه شبکه فاضلاب اهواز که در روزهای تابستان نیز شاهد جاری شدن فاضلاب در معابر هستند، رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۲ مردادماه ۹۸ به رئیس جمهور دستور دادند تا فوراً برای رفع این مشکل اقدام و اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد.

سرانجام بعد از یک سال از صدور این فرمان، تکمیل طرح جامع فاضلاب اهواز که خود به بازنگری اساسی نیاز دارد، به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپرده شد و عملیات اجرایی آن با عنایت مقام معظم رهبری در راستای تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی به ساماندهی وضعیت فاضلاب اهواز و کارون در ۲۱ آبان سال جاری آغاز شد.

 آغاز احداث شبکه دفع آب‌های سطحی

در سالیان گذشته وجود خشکسالی و عدم اهتمام مدیران استانی و شهرداری‌ها به احداث کانال‌های دفع آب‌های سطحی، شهرهای خوزستان و از جمله اهواز را با چالش جدی مواجه کرده به طوری که بنا بر اعلام شهردار اهواز امروز احداث کانال در همه معابر ، مدت زمان زیاد و هزینه هنگفتی را می‌طلبد که در توان این مجموعه نیست.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز در این خصوص با بیان اینکه احداث شبکه در معابر اهواز نیازمند اعتبارات کلان و عزم ملی است، اظهار کرد: بعد از حادثه تلخ سیلاب آذرماه ۹۸ ، طراحی و برنامه‌ریزی اجرای طرح ضربتی احداث شبکه‌ دفع آبهای سطحی  آغاز شد.

وی افزود: با تشکیل کمیته‌ای متشکل از شهرداری و آبفا اهواز و با نظارت شورای شهر ۵۷ نقطه فوق بحرانی شناسایی شد تا میزان و مدت آبگرفتگی در آن‌ها به حداقل برسد؛ اغلب این پروژه‌های ضربتی در ماه‌های گذشته اجرا شد و بازهم در توان خود و از محل اعتبارات شهرداری در مناطق بحرانی پروژه‌هایی در دستورکار خواهیم داشت.

 کاهش نقاط بحرانی در اهواز

درحالی که در سال گذشته بارندگی آذرماه موجب آبگرفتگی مناطق مختلف اهواز به مدت ده شبانه‌روز بوده است اما در بارندگی سنگین روزهای اخیر اگرچه مشکلات زیادی به بار آورده اما بنابر اعلام شورای شهر با کاهش نقاط بحرانی روبه‌رو بودیم.

حجت‌الاسلام جاسم موسی پور مسوول کمیته آبهای سطحی شورای شهر اهواز نیز می‌گوید: حل اساسی مشکل فاضلاب اهواز در گرو اصلاح حدود ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه ریزشی و فرسوده فاضلاب اهواز و احداث شبکه‌های اصلی و فرعی دفع آبهای سطحی است؛ مشکل فاضلاب اهواز پس از اجرای کامل طرح جامع حل می‌شود که اجرای آن حداقل ۳ سال به طول می‌انجامد.

وی با تقدیر از شهرداری اهواز که بعد از ۲۰ سال وارد چنین حجمی از پروژه‌های آبهای سطحی شده، عنوان کرد: در طول سالهای گذشته حداکثر کاری که شهرداری اهواز انجام می‌داد مشارکت در لایروبی بود؛ در مقایسه با بارندگی‌های مشابه سال گذشته طبق ارزیابی‌های میدانی شاهد کاهش نقاط فوق بحرانی بودیم.

طرح جامع فاضلاب اهواز و طرح شبکه آبهای سطحی در اهواز اجرا شده و انتظار می‌رود در سایر شهرهای خوزستان نیز پروژه‌های مشابه صورت گیرد اما مشکلات ناشی از آبگرفتگی شدید که این روزها بازهم گریبان‌گیر شهروندان شده، حکایت از عدم برنامه‌ریزی و عقب‌ماندگی زیرساخت‌های شهری در طول سال‌های گذشته دارد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار