تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۱۰۶۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خطر بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خوزستان وجود دارد
  مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با شروع فصول سرد سال و آغاز مهاجرت پرندگان وحشی و آزاد پرواز به سمت زیستگاه‌های ایران، خطر انتقال و بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد.

مصطفی کنار کوهی   اظهار کرد: با شروع فصول سرد سال و آغاز مهاجرت پرندگان وحشی و آزاد پرواز به سمت زیستگاه‌های ایران، خطر انتقال و بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد.

وی افزود: این خطر به خصوص در سال جاری با توجه به شیوع نسبتاً وسیع بیماری آنفلوانزای فوق حاد در کشورهای مختلف از جمله کشورهای مجاور ایران پررنگ‌تر از هر زمان دیگر است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: استان خوزستان نیز با توجه به وجود اکوسیستم‌های طبیعی متعدد از جمله تالاب‌ها، مسیر رودخانه‌ها و دریاچه سدها میزبان تعداد زیادی پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی است که این جمعیت به پرندگان وحشی موجود در این زیستگاه‌ها افزوده و احتمال انتقال بیماری به واحدهای پرورش طیور متعدد موجود در استان و همچنین طیور بومی روستایی وجود دارد.

کنار کوهی عنوان کرد: از جمله اقدام‌های مؤثر در زمینه کنترل و مبارزه با این بیماری، شناسایی فوری و تشخیص بیماری و اجرای مداخلات ضربتی بهداشتی برای کنترل و جلوگیری از انتشار بیماری در منطقه است.

وی افزود: با توجه به خطر بالای انتشار بیماری در زیستگاه‌های پرندگان این مناطق به صورت ویژه مورد مراقبت مستمر دامپزشکی استان هستند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان یادآور شد: مسیر رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سد کارون، مارون، کرخه و دز و تالاب‌های شادگان و هورالعظیم از جمله مناطقی که در روزهای اخیر مورد مراقبت فعال بیماری آنفلوانزا قرار گرفته است که موردی از تلفات پرندگان و نشانه‌های مشکوک بیماری مشاهده نشد.

کنار کوهی بیان کرد: این مراقبت‌ها به همراه دیگر اقدام‌های نظارتی و بهداشتی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تا پایان فصل سرد و خطر بیماری در خوزستان ادامه دارد.

وی در پایان تصریح کرد: از اواخر سال ۹۵ تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان یافت نشده است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار