تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۲۱۰۵۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تکرار داستان آبگرفتگی شهرها در خوزستان
 بارندگی شدید در خوزستان، داستان تکراری آبگرفتگی معابر شهری و سرریز فاضلاب را در برخی شهرهای خوزستان دوباره به میان آورده است.

خوزستان از پنجشنبه گذشته بارندگی شدیدی را تجربه کرد که هواشناسی نسبت به آن از هفته قبل هشدار داده بود و اعلام کرد که تا فردا دوشنبه ادامه می‌یابد.

 در پی هشدار قرمز هواشناسی، از پنجم آذر ماه حالت آماده باش اعلام شده است. با وجود اعلام قبلی اما همچنان این بارندگی‎ها، آبگرفتگی معابر شهری در برخی شهرستان‌ها را به دنبال دارد. بارندگی امروز یادآور بارش آذر ماه پارسال است که باعث شد خیابان‌ها و خانه‌های زیادی در اهواز و کارون به زیر آب برود و خسارت شدیدی به مردم وارد شود.

اداره کل بحران استانداری ساعت ۷:۲۰ دقیقه صبح امروز ادارات و بانک‌ها را در شهرهای اهواز، ماهشهر، امیدیه و رامشیر در پی شدت یافتن بارش‌ها تعطیل اعلام کرد.

بیشترین میزان بارندگی از دیروز تاکنون در ماهشهر با ۱۶۱ میلیمتر و بارندگی در رامشیر نیز ۱۱۸ میلیمتر گزارش شده است.

اهواز روی خط آبگرفتگی

بر اساس گزارش‌ها در این بارندگی شهرهای اهواز، کارون، آبادان، خرمشهر، شادگان، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر و ایذه شاهد آبگرفتگی شدید بودند که واکنش کاربران فضای مجازی و انتقاد شهروندان را نیز در پی داشته است.

در اهواز، مشابه حادثه آبگرفتگی آذر ماه پارسال تکرار شده و گزارش‌ها از آبگرفتگی محله‌های خشایار، فرحانی، کیان، کوی انقلاب، باغ شیخ، کیانپارس، کوی فرهنگیان، کوی ملت، زیتون کارمندی، کیان‌آباد، باهنر، پاداد و بسیاری دیگر از معابر شهری حکایت دارد. اما عالمی نیسی فرماندار این شهرستان تاکنون حاضر به پاسخگویی و اعلام میزان خسارت‌ها به منازل و معابر شهری نشده است.

بخشی از کوت عبدالله و شهرک بسیج نیز در بارندگی اخیر دچار آبگرفتگی شده است.

آغاز ارزیابی خسارت به سه شهرستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال احمر در حال امدادرسانی، ارزیابی وضعیت و نیازسنجی مردم آسیب دیده از آبگرفتگی در پی بارش باران شنبه شب در سه شهرستان ماهشهر، رامهرمز و رامشیر هستند.

دکتر علی خدادادی افزود: بارش شدید باران در ۲۴ ساعت گذشته باعث بروز مشکلاتی در شهر بندر امام خمینی، شهر شهید چمران، شهرک ولیعصر (عج)، شهرک گاما و روستاهای حچه مکینه سفلی و گرگر شهرستان بندر ماهشهر شده است.

وی ادامه داد: همچنین در روستاهای سه کنار، تیله کوه، امامزاده محمد و چهل کنار شهرستان بهبهان، و در منطقه تنگ بی زرد، مناطق جنب سد عقیلی، دوپیرون، کوشک، صالح شهر عوض علی و پل شورف شهرستان گتوند آبگرفتگی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

خدادادی اضافه کرد: بارش شدید باران درشهرستان شوشتر بخش مرکزی و مناطق اسکان عشایر و درشهرستان باغملک در منطقه میداوود و در شهرستان آغاجاری در روستای آباباران ۱۷ الفانی و جودکی در شهرستان رامهرمز، و شهرستان رامشیر روستاهای نیزار علیا وسفلی، ام سخر و بیت سیوان، در شهرستان شادگان بخش مرکزی و روستاهای جفال، عبودی و خنافره باعث آبگرفتگی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: با توجه به شدت بارش شب گذشته و آسیب دیدن برخی منازل مسکونی در شهرک‌های ولیعصر (عج) و گاما شهرستان ماهشهر و مناطقی از ۲ شهرستان رامهرمز و رامشیر امدادگران جمعیت هلال احمر اقدام به امدادرسانی و توزیع نایلون پوششی در این مناطق کرده‌اند.

آبگرفتگی منازل در ماهشهر

در این بارندگی که ماهشهر رکوددار بوده، علاوه بر آبگرفتگی شدید معابر شهری، آب به برخی از خانه‌ها نیز وارد شده است.

فرماندار شهرستان ماهشهر با اشاره به آبگرفتگی برخی نقاط این شهرستان از جمله شهرک شهید چمران و بندرامام (ره) گفت: امدادرسانی به مناطقی از این شهرستان که در پی بارش شدید باران در شب گذشته دچار آبگرفتگی و مشکل شدند، ادامه دارد.

محسن بیرانوند افزود: آبگرفتگی بیشتر در مناطقی رخ داده است که سیستم لوله کشی انتقال آب های سطحی نداشتند و یا ساخت و ساز غیر مجاز انجام داده بودند و یا خانه ها در سطحی پایین تر از جاده ساخته شده اند که در مواردی هم آب وارد خانه‌های مردم شده است.

وی ادامه داد: از شب گذشته پمپ و دستگاه های مکنده آب در مناطق دچار آبگرفتگی نصب شده تا آب‌های سطحی جمع آوری شوند.

وی گفت: از دستگاه‌های امدادی همچون هلال احمر درخواست کمک کردیم و تاکنون برآوردی از میزان خسارت بارندگی به این شهرستان، انجام نگرفته است.

ایذه زیر آب

در ایذه مردم شاهد پدیده تکراری آبگرفتگی معابر هستند، مشکلی که با هر بار بارندگی نمایان می‌شود. موضوعی که باعث گله‌مندی بیشتر شهروندان شده این است که نقاطی که دچار آبگرفتگی شدید می‌شود برای همگان مشخص است اما در فصل‌های بهار و تابستان اقدامی برای ساماندهی آنها نمی‌شود تا در زمان بارندگی مشکلات همیشگی تکرار نشود.

شهردار ایذه در این باره گفت: در بارندگی‌ هفته‌های گذشته مشکلاتی پیش آمد که موجب گرفتگی برخی از کانال‌ها و آبراه‌ها شد، با کمک اداره آبفا و با بیل مکانیکی این اداره نسبت به رفع این مشکلات اقدام کردیم تا در بارندگی این هفته دچار مشکل نشویم.

غلامحسین اسدی‌زاده  افزود: سه اکیپ هشت نفره از شهرداری در جریان هشدار اخیر سازمان هواشناسی به صورت آماده باش و شبانه روزی در حال گشت زنی در سطح شهر و رفع موانع و روان سازی آب های سطحی هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری در این حوزه تنهاست، بیان کرد: در دوره‌های گذشته سایر ادارات نیز در مدیریت و کنترل بحران با ما همکاری می‌کردند که متاسفانه در جریان بارندگی‌های اخیر این اتفاق رخ نداده است.

اسدی‌زاده  شهر ایذه را در این حوزه زیرساختی دارای مشکلات فراوانی دانست که در سالیان اخیر نسبت به رفع اکثر آنها اقدام شده است به طور مثال در بارندگی سیل آسا فروردین ۹۸ محله کشتارگاه و استادیوم دچار آبگرفتگی شده بود که با تخریب و احداث دو پل جدید در این محله این مشکل به صورت کامل برطرف شد.

آب، آبادان را برد

بارندگی ۲۴ ساعت گذشته در منطقه جنوب غرب خوزستان نیز موجب آبگرفتگی بسیاری از مناطق شهری در آبادان و خرمشهر و شادگان شده است.

بر اساس گزارش‌ها سطح خیابان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان مملو از روان‌آب شده و بیشتر کانال‌ها و جوی‌های روباز شهری سرریز شده است به طوری که ترددخودروها و شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.

شهردار آبادان درباره مشکلات ناشی از بارندگی اخیر گفت: برخی مناطق آبادان که مشکل فاضلاب دارند دچار آبگرفتگی شده‌اند که با تلاش پرسنل شهرداری و آبفا تا حدود زیادی مشکل آبگرفتگی این مناطق برطرف شد.

محمودرضا شیرازی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده و لایروبی صورت گرفته در منطقه ۲ آبادان شاهد آبگرفتگی در این منطقه نبودیم گفت: یک هزار نفر از پرسنل شهرداری آبادان در مناطق سه گانه شهری همچنان مشغول رفع انسداد معابر هستند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۹ نقطه آسیب‌پذیر در باران در آبادان شناسایی شد که امسال این نقاط به ۳۵ نقطه افزایش یافت و کار را برای کنترل روان‌آبها در هنگام بارش سیل‌آسا آسانتر کرد.

فرماندار شادگان نیز گفت: از روز گذشته و با پیش‌بینی بارندگی اقدام لازم برای دفع روان‌آبها در سطح شهر انجام شد.

امید صبری‌پور با اشاره به شناسایی ۱۹ نقطه بحرانی در شهر شادگان از سوی ستاد بحران گفت:برای دفع روان‌آب از این مناطق ۳۵ دستگاه موتورپمپ با همکاری کشاورزان شادگانی به کار گرفته شده است.

آماده باش پلیس و راهداری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: به جزبسته شدن موقت محور پدافند جنوب غرب به امیدیه به دلیل طغیان رودخانه فصلی، در تمامی محورها تردد برقرار است.

 غلامعباس بهرامی‌نیا افزود:  طی ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ محور شریانی و ۲۵ محور غیرشریانی در ۲۷ شهرستان استان با بارش باران همراه بوده و با تلاش نیروهای راهداری کار ریزش‌برداری در ۷۶ مقطع از محورهای خوزستان انجام شد.

رییس پلیس راه خوزستان همچنین از آماده باش ماموران پلیس در پی پیش‌بینی بارندگی شدید در تمام شهرهای استان خبر داد و گفت: ماموران پلیس در بهبهان، ایذه، لالی، گتوند و مسجدسلیمان که طبق پیش‌بینی‌ها بیشترین بارندگی را خواهند داشت، تقویت می‌شوند.

سرهنگ رضا دولتشاهی افزود: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی خوزستان مبنی بر شرایط قرمز بارندگی در تمام استان، حالت آماده باش در همه پاسگاه‌ها اعلام و راه‌های جایگزین در جاده هایی که احتمال انسداد در آنها وجود دارد، برنامه‌ریزی شده است.

خوزستان دارای ۱۷ هزار و ۱۳۵کیلومتر راه است که از این میزان ۱۲ هزار و ۱۵۱ کیلومتر راه روستایی است.

افزایش ورودی به سدهای خوزستان

سازمان آب و برق خوزستان پیش از این نسبت به نسبت به سیلابی شدن رودخانه‌های کارون، دز و مارون در پایین دست سدها هشدار داده و اعلام کرده بود: حدود ۹.۸ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی در سدهای خوزستان برای مهار سیلاب بالادست سدها کافی است اما با توجه به اینکه بارندگی‌های شدیدی در پایین دست سدها پیش بینی شده احتمال فعال شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها در شهرستان‌های لالی، بهبهان، اندیمشک، شوشتر و گتوند وجود داشته که این پیش بینی‌ها امروز محقق شده است.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کم‌سابقه بودن بارش در پایین دست سد مارون، گفت: دبی ورودی به سدهای خوزستان در حال افزایش است و روز دوشنبه ۱۰ آذر به اوج خود می‌رسد.

فراز رابعی روز بیان کرد: بارش مطابق پیش بینی‌ها در همه حوضه‌های آبریز خوزستان در بالادست و پایین دست رخ داده اما با وجود قابل توجه بودن بارندگی، میزان آن از پیش بینی‌ها کمتر بوده است.

وی افزود: ورودی به سدها در حال بیشتر شدن است و مقدار آن تا روز ۱۰ آذر که دبی پیک اتفاق می‌افتد، افزایشی خواهد بود.

رابعی گفت: در ساعت ۱۲ ظهر امروز ورودی به سد دز ۴۳۹ مترمکعب برثانیه؛ سد کرخه ۳۶۰  مترمکعب برثانیه، سد کارون چهار ۵۳۸ مترمکعب برثانیه و سد مارون ۴۰۳ مترمکعب برثانیه بوده است.

وی اضافه کرد: خروجی سدها نسبت به دیروز تغییر نکرده و همچنان خروجی سد دز ۷۰ مترمکعب برثانیه، سد کرخه ۳۶۰ مترمکعب برثانیه، سد گتوند ۲۳۰ مترمکعب برثانیه و سد مارون هفت مترمکعب برثانیه است.

رابعی اضافه کرد: این بارش‌ها تا یکشنبه شب ادامه دارد اما برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بازهم پیش بینی بارندگی شده است.

وی بیان کرد: رودخانه‌های اصلی خوزستان همچنان شرایط سیلابی دارند و در حال تخلیه حوضه میانی هستند اما پخش سیلاب و خرابی ناشی از آبگرفتگی تاکنون گزارش نشده است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین با تشریح بارندگی در پایین دست سدهای استان، گفت: در پایین دست سد مارون در ۲۴ ساعت گذشته شاهد بارش کم‌سابقه بودیم به طوری که دبی رودخانه مارون در رامشیر به یک هزار مترمکعب برثانیه افزایش یافته است.

وی افزود: در رامشیر ۱۱۸ میلیمتر و در ایستگاه «ابوطویج» در این شهرستان ۱۱۵ میلیمتر بارش گزارش شده به این معنی که معادل نیمی از بارش سالانه در ۲۴ ساعت در این منطقه رخ داده که تاکنون سابقه نداشته است.

رابعی ادامه داد: رودخانه شوردشت بزرگ نیز فعال شده اما جریان آب به کارون نیز در حال افزایش است و این روند تا روز دوشنبه ۱۰ آذر ادامه خواهد داشت.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار