تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۲۱۰۵۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ورودی به سدهای خوزستان در حال افزایش است
 معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کم‌سابقه بودن بارش در پایین دست سد مارون، گفت: دبی ورودی به سدهای خوزستان در حال افزایش است و روز دوشنبه ۱۰ آذر به اوج خود می‌رسد.

فراز رابعی بیان کرد: بارش مطابق پیش بینی‌ها در همه حوضه‌های آبریز خوزستان در بالادست و پایین دست رخ داده اما با وجود قابل توجه بودن بارندگی، میزان آن از پیش بینی‌ها کمتر بوده است.

وی افزود: ورودی به سدها در حال بیشتر شدن است و مقدار آن تا روز ۱۰ آذر که دبی پیک اتفاق می‌افتد، افزایشی خواهد بود.

رابعی گفت: در ساعت ۱۲ ظهر امروز ورودی به سد دز ۴۳۹ مترمکعب برثانیه؛ سد کرخه ۳۶۰  مترمکعب برثانیه، سد کارون چهار ۵۳۸ مترمکعب برثانیه و سد مارون ۴۰۳ مترمکعب برثانیه بوده است.

وی اضافه کرد: خروجی سدها نسبت به دیروز تغییر نکرده و همچنان خروجی سد دز ۷۰ مترمکعب برثانیه، سد کرخه ۳۶۰ مترمکعب برثانیه، سد گتوند ۲۳۰ مترمکعب برثانیه و سد مارون هفت مترمکعب برثانیه است.

رابعی اضافه کرد: این بارش‌ها تا یکشنبه شب ادامه دارد اما برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بازهم پیش بینی بارندگی شده است.

وی بیان کرد: رودخانه‌های اصلی خوزستان همچنان شرایط سیلابی دارند و در حال تخلیه حوضه میانی هستند اما پخش سیلاب و خرابی ناشی از آبگرفتگی تاکنون گزارش نشده است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین با تشریح بارندگی در پایین دست سدهای استان، گفت: در پایین دست سد مارون در ۲۴ ساعت گذشته شاهد بارش کم‌سابقه بودیم به طوری که دبی رودخانه مارون در رامشیر به یک هزار مترمکعب برثانیه افزایش یافته است.

وی افزود: در رامشیر ۱۱۸ میلیمتر و در ایستگاه "ابوطویج" در این شهرستان ۱۱۵ میلیمتر بارش گزارش شده به این معنی که معادل نیمی از بارش سالانه در ۲۴ ساعت در این منطقه رخ داده که تاکنون سابقه نداشته است.

رابعی ادامه داد: رودخانه شوردشت بزرگ نیز فعال شده اما جریان آب به کارون نیز در حال افزایش است و این روند تا روز دوشنبه ۱۰ آذر ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، بارندگی شدید در خوزستان، و به دنبال آن آبگرفتگی معابر شهری، تعطیلی ادارات و بانک‌های شهرستان‌های اهواز، ماهشهر، رامشیر و امیدیه را در روز یکشنبه به دنبال داشت.

طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی خوزستان، بارندگی که از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده تا فردا دوشنبه ادامه می‌یابد. همچنین این اداره کل هشدار سطح زرد را برای ورود سامانه بارشی به استان از روز سه شنبه تا پنجشنبه آینده صادر کرده است.این بارش‌ها سبب آبگرفتگی معابر و طغیان مسیل‌ها در برخی شهرستان‌ها شده است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان پنجم آذر در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران خوزستان، آماده باش در سراسر استان را در پی هشدار بارندگی‌ شدید اعلام کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار