تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۲۱۰۵۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخاله و ظروف پلاستیکی، عامل پس‌زدگی فاضلاب در شهرهای خوزستان
  معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: نخاله‌ها و ظروف پلاستیکی که در سیستم‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در برخی از شهرها به خطوط اصلی شبکه فاضلاب منتقل می‌شود، باعث انسداد خطوط اصلی شبکه فاضلاب شده و عدم کنترل توسط متولیان جمع‌آوری آب‌های سطحی، باعث پس‌زدگی فاضلاب می‌شود.

فرزان عباسیان  در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در خصوص جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب در خوزستان اظهار کرد: حسب ماده ۵۵ از قانون تشکیل شهرداری‌ها؛ جمع‌آوری آب‌های سطحی از وظایف تکلیفی آن‌ها محسوب می‌شود اما شرکت آبفای خوزستان با تاکید  مدیرعامل خود مبنی بر هم‌افزایی با شهرداری‌ها در زمان بارندگی و به منظور مشارکت در مدیریت بحران و افزایش تاب‌آوری شهری و تعامل با دستگاه‌های خدمات‌رسان، اقداماتی در جهت حل مشکلات شهروندان انجام داده و می‌دهد.

وی با اشاره به نبود سیستم دفع آب‌های سطحی در شهرهای خوزستان افزود: با توجه به این که شهرداری‌ها در شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر، بندر امام، شادگان و سوسنگرد یا فاقد سیستم دفع آب‌های سطحی هستند یا سیستم دفع آب‌های سطی ناقصی دارند، ایستگاه‌های مرکزی را تقویت کرده‌ایم تا به سیستم مدیریت شهری بعد از بارندگی‌ها کمک شود و امکان دفع آب از این شهرها آسان‌تر شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا خوزستان تصریح کرد: نخاله‌ها و ظروف پلاستیکی که در سیستم‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در برخی از شهرها به خطوط اصلی شبکه فاضلاب منتقل می‌شود، باعث انسداد خطوط اصلی شبکه فاضلاب شده و عدم کنترل توسط متولیان جمع‌آوری آب‌های سطحی، باعث پس‌زدگی فاضلاب می‌شود و این نخاله‌ها با وارد شدن به ایستگاه‌های پمپاژ به این ایستگاه‌ها نیز خسارت وارد می‌کنند.

 عباسیان عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب خوزستان از مردادماه سال جاری نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم در راستای پیش‌بینی مشکلات فصول بارندگی، پیشگیری از آبگرفتگی‌های احتمالی، تسریع و تسهیل در هدایت آب‌های سطحی و همیاری با شهرداری‌های آبادان، خرمشهر، بندر امام، ماهشهر، شادگان، چمران و سوسنگرد اقداماتی انجام داده است.

وی با اشاره به این اقدامات گفت: در شهرهای آبادان، خرمشهر، بندر امام، ماهشهر، شادگان، چمران و سوسنگرد به علت شرایط توپوگرافی مناطق و شیب اندک و مسطح بودن، ۳۰ ایستگاه پمپاژ فاضلاب مهم و اثرگذار در این شهرها شناسایی و با هدف افزایش ظرفیت دفع آب‌های سطحی و هدایت روان‌آب در بارش‌ها نسبت به لایروبی اصولی، نصب الکتروپمپ‌های با توان بالا، انجام تعمیرات اساسی دیزل ژنراتورها و تابلوهای برق قبل از شروع فصل بارندگی اقدام شده است.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا خوزستان افزود: در راستای پیشگیری از پس‌زدگی فاضلاب و با توجه به سرقت درب آن‌ها، نسبت به نصب ۲ هزار حلقه درب فاضلاب (منهول) در شهرهای مذکور خصوصا در آبادان و خرمشهر اقدام شده است. با توجه به آمار کارشناسان، حدود ۴۰ درصد از پس‌زدگی فاضلاب ناشی از مفقودی درب منهول به دلیل ورود اشیاء خارجی و انسداد تدریجی منهول است.

عباسیان با اشاره به لایروبی خطوط اصلی فاضلاب تصریح کرد: به منظور بهره‌مندی از ظرفیت کامل خطوط اصلی شهرهای آبادان، خرمشهر، بندر امام، ماهشهر، شادگان، چمران و سوسنگرد به عنوان شاهرگ‌های حیاتی دفع بهداشتی و ضرورت رفع رسوب‌گذاری داخلی خطوط، نسبت به لایروبی اصولی به طول ۷۰۰ کیلومتر اقدام شده است.

وی در خصوص تهیه و تامین پمپ با توان بالا در شهرهای جنوبی گفت: با هدف افزایش ظرفیت سیستم دفع فاضلاب و ایستگاه‌های پمپاژ هنگام بارندگی‌ها و پیشگیری از آبگرفتگی معابر و کمک به دفع و هدایت آب‌های سطحی، شرکت آبفای خوزستان نسبت به تهیه و تامین ۴۰ دستگاه الکترو پمپ مستغرق با توان بالا از نوع لجن‌کش اقدام کرده و این پمپ‌ها در محل‌های ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب تاثیرگذار نصب شده‌اند.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا خوزستان افزود: به منظور افزایش ظرفیت ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب در شهرهای جنوبی، ۳۰ دستگاه الکتروپمپ تعمیر اساسی و اصولی شده و وارد مدار بهره‌برداری شده‌اند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار