تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۲۱۰۵۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارندگی‌ کشاورزان خوزستانی را از آبیاری زمین خود بی‌نیاز کرد
 بارندگی‌های فراگیر و موثر سه روز اخیر که ناشی از فعالیت یک سامانه پرقدرت جنوبی است کشاورزان خوزستانی را از آبیاری زمین بی‌نیاز کرد.

  بارش متناوب و مستمر باران این رحمت الهی که تا لحظه مخابره گزارش(ساعت ۱۴.۴۵) روز یکشنبه همچنان با شدت و ضعف در برخی نقاط خوزستان ادامه دارد کشاورزان و دامداران را به وجد آورد و میزان استفاده از چاه‌های آب کشاورزی و کانال‌های آبیاری را به صفررساند.
باران سیل آسا که هواشناسی و مدیریت بحران استان خوزستان پیش تر آن را پیش بینی کرده بودند برای محصولات پاییزی به ویژه چغندرقند ، گندم  دیم و آبی و دانه روغنی کلزا سه محصول اساسی بسیار موثر بوده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بارش های فراگیر برای بخش کشاورزی خوزستان به مثابه یک هدیه الهی است که خداوند نصیب بهره برداران بخش کشاورزی کرده است.
تورج نوروزی با بیان اینکه بارش‌های پاییزی چند روز اخیر توام با دمای مناسب میزان رشد محصولات کشاورزی را افزایش داده افزود: بارش های اخیر مناسب ، به موقع و در مجموع برای کشاورزان دلچسب بوده است. وی احتمال بروز خسارات جزیی ناشی از بارندگی‌های سه روز اخیر را رد نکرد.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سطح زیرکشت محصولات پاییزی در خوزستان حدود ۸۰۰هزار هکتار است که از این میزان ۵۶۰هزار هکتار آن گندم آبی و دیم است.
در همین حال بارندگی‌های سه روز اخیر برای دامداران و عشایر مستقر در مناطق قشلاقی خوزستان که حدود سه میلیون راس دام سبک را در اختیار دارند امیدبخش و پربرکت بوده است.

توقف برداشت نیشکر
بارندگی‌های شدید سه روز اخیر سبب توقف برداشت نیشکر در خوزستان شده است.
در زمان بارندگی و حتی چند روز پس از آن امکان برداشت نیشکر به دلیل رطوبت بالا و گِل بودن سطح زمین‌های نیشکر وجود ندارد.
بارندگی‌های پاییزی در طراوت ، کاهش آفات و افزایش میزان قند نیشکر فوق العاده تاثیرگذار است.   

هسته بارش سیل آسا این بار در اهواز
بارش سیل آسای ظهر روز یکشنبه عموم مردم اهواز را غافلگیر و بسیاری معابر عمومی این کلانشهر را بست.
بارش شدید یک ساعته که هواشناسی از آن به عنوان بارش "نقطه‌ای " نام می‌برد بسیاری از خیابان های این شهر را برای دومین بار در سه روز اخیر در آب غوطه ور کرد و سامانه ناکارآمد فاضلاب این شهر یک بار دیگر خود را نشان داد.
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از سطح شهر اهواز حاکی است که بیشتر خیابان های این شهر را آب فرا گرفته و خودروها به راحتی قادر به حرکت نیستند.
کارگران شهرداری و ماموران آب و فاضلاب اهواز با بسیج امکانات در حال هدایت و مهار آب های سطحی هستند ولی تداوم بارش امان را از آنان بریده است.
میزان بارندگی نقطه‌ای شهر اهواز در ظهر روز یکشنبه که یک ساعت به طول انجامید ۳۳.۲میلیمتر گزارش شده است.
بسیاری از محلات حاشیه‌ای اهواز همچون ملاشیه و عین دو را آب فرا گرفته و برخی از ساکنان در حال اقداماتی برای جلوگیری از ورود آب به منازل خود هستند.
از شهر کوت عبداله مرکز شهرستان کارون نیز گزارش شده بارش شدید در این شهر مردم را به زحمت انداخته و فعالیت عادی و عبور و مرور مردم را متوقف کرده است.
فعالیت اداری و بانک‌ها در اهواز و کارون روز یکشنبه ۹آذر  به دلیل آبگرفتگی و احتمال بارش سنگین تعطیل بود.
هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده است بارش‌ها با شدت و ضعف تا روز دوشنبه ۱۰ آذر ادامه یابد.
میزان بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته در ماهشهر ۱۰۷ میلیمتر که بیشترین میزان بارش در خوزستان بوده است.
بسیاری از تاسیسات عمومی و خیابان های شهر ساحلی ماهشهر در ۱۰۰کیلومتری جنوب اهواز دچار آبگرفتگی شده و به دلیل شیب کم و هم سطح بودن با دریا، آب ناشی از بارندگی ها با سرعت کم به سمت دریا هدایت می‌شود.

به گزارش ایرنا بارش های سه روز اخیر سبب افزایش شدید آورد آب رودخانه های دز ، کارون ، مارون و خیرآباد شده است .سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده فضا خالی برای ذخیره سازی و مهار سیلاب‌ها به میزان حدود ۱۰میلیارد متر مکعب را دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار