تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۲۱۰۵۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعال شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در حوضه مارون
 مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان با اشاره به افزایش دبی رودخانه‌های مارون و خیرآباد، گفت: مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در حوضه رودخانه مارون در پی بارش شدید جریان یافته اما سیلاب رخ نداده است.

مهدی خواجه‌پور اظهار داشت: مسیل‌های تشان و شهرویی مهم‌ترین مسیل‌های فصلی است که در اثر بارندگی شدید در چند روز گذشته فعال شده است که در بارش‌ها امری طبیعی است.

وی افزود: فعلا شرایط عادی است و گزارشی از سیلاب و یا تخریب اراضی اطراف و روستاها در نتیجه افزایش دبی رودخانه و فعال شدن مسیل‌ها نداشتیم.

خواجه‌پور دبی رودخانه مارون را ۲۵ مترمکعب برثانیه عنوان کرد و گفت: ورودی به سد مارون ۷۳ مترمکعب برثانیه و خروجی این سد هفت مترمکعب برثانیه است.

وی در ادمه اظهار داشت: رهاسازی ۴۰ مترمکعب برثانیه آب از سد کوثر در استان کهگیلویه از ساعت ۲۲ جمعه ۷ آذر بدون اطلاع و هماهنگی امور آب منطقه شرق انجام شده است.

خواجه‌پور افزود: دیروز دبی در ایستگاه پل خیرآباد در بهبهان حدود ۳۱ مترمکعب برثانیه بوده که پیش بینی می‌شود امروز به بیش از ۴۰ مترمکعب برثانیه افزایش یافته باشد.

همچنین فرماندار بهبهان به ایرنا گفت: شرایط عادی است و مشکلی از بابت آبگرفتگی در معابر شهری و روستاها وجود ندارد.

یوسف زمانی‌اصلی با اشاره به بارش حدود ۹۰ میلیمتر در بهبهان افزود: طبق پیش بینی‌ها این بارش‌ها امروز ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، هشدار ستاد بحران درباره بارندگی شدید صادر شده است.

زمانی‌اصل اضافه کرد: رهاسازی آب از سد کوثر در روز جمعه، به فرمانداری اطلاع رسانی شده بود و در تابستان گذشته نیز چهار نوبت رهاسازی از سد کوثر انجام شد.

بر اساس این گزارش، حسینی مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان پیش از این نسبت به احتمال آبگرفتگی جاده بهبهان- رامهرمز در بارندگی‌های پیش‌رو هشدار داده و گفته بود: در این بارندگی‌ها نگرانی از احتمال فعال شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها در شهرستان‌های لالی، بهبهان، اندیمشک، شوشتر و گتوند وجود دارد.

در سال ۱۳۹۰ در پی فعال شدن مسیل تشان و وقوع سیلاب، جاده رامهرمز- بهبهان دچار آبگرفتگی شد که این حادثه ۱۳ کشته به دنبال داشت. مقرر شده است که برای جلوگیری از تکرار این حادثه، اداره راهداری در این جاده کشیک شبانه روزی مستقر کند.

طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی خوزستان، بارندگی که از روز پنجشنبه آغاز شده تا فردا دوشنبه ادامه یابد که شاهد رگبار و رعد و برق و تندباد لحظه‌ای به‌ویژه در مناطق شمال، شمال شرق و جنوب شرق خوزستان باشیم . این بارش‌ها سبب آبگرفتگی معابر و طغیان مسیل‌ها در مناطق مستعد خواهد شد. همچنین این اداره کل هشدار سطح زرد را برای ورود سامانه بارشی به استان از روز سه شنبه تا پنجشنبه آینده صادر کرده است.

شریعتی استاندار خوزستان نیز پنجم آذر در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران خوزستان، آماده باش در سراسر استان را در پی هشدار بارندگی‌ شدید اعلام کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار