تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۲۱۰۳۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگرانی از فعال شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در خوزستان
  مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان نسبت به احتمال آبگرفتگی جاده بهبهان- رامهرمز در بارندگی‌های پیش‌رو هشدار داد و گفت: در این بارندگی‌ها نگرانی از احتمال فعال شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها در شهرستان‌های لالی، بهبهان، اندیمشک، شوشتر و گتوند وجود دارد.

سید ابراهیم حسینی با اشاره به پیش بینی بارندگی شدید در بالادست سدهای استان و در حوضه‌های میانی، اظهارداشت: با توجه به ظرفیت خالی مخازن سدها مشکلی از بابت پخش سیلاب در رودخانه‌های اصلی نخواهیم داشت اما درصورت تداوم این بارندگی‌ها، احتمال دارد مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در حوضه کارون و مارون فعال شوند که نیاز به پیش آگاهی و مراقبت برای ساکنان اطراف این مسیل‌ها وجود دارد.

وی افزود: با توجه به شدت بارش‌های پیش بینی شده، احتمال فعال شدن مسیل تشان و شهرویی در حوضه مارون در شهرستان بهبهان وجود دارد که به این ترتیب احتمال آبگرفتگی جاده بهبهان- رامهرمز دور از انتظار نیست.

حسینی تصریح کرد: جاده بهبهان- رامهرمز عمود بر مسیل‌ها ساخته شده و با توجه به پایین بودن ظرفیت آبگذری این جاده، نگرانی از آبگرفتگی آن وجود دارد، به ویژه آنکه در سال ۹۰ سابقه به دلیل فعال شدن این مسیل‌ها و آبگرفتگی جاده، ۱۳ نفر جان باختند.

وی اضافه کرد: رودخانه شور دشت بزرگ حد فاصل شوشتر و گتوند، رودخانه بالارود در اندیمشک و رودخانه‌های فصلی در شهرستان لالی نیز در بارش‌های پیش‌رو احتمالا فعال خواهند شد.

به گفته حسینی درصورت تحقق پیش بینی‌ها احتمال افزایش دبی رودخانه بالارود تا یکهزار مترمکعب برثانیه وجود دارد که نیاز است هشدارهای لازم به ساکنان اطراف رودخانه داده شود.

وی با بیان اینکه هشدارهای لازم به مدیران امور آب مناطق و فرمانداران داده شده است، افزود: تداوم بارندگی‌ها طبق پیش بینی هواشناسی، در مدت سه روز اهمیت زیادی دارد که در اینصورت نگرانی در مناطق کوهستانی به دلیل شیب زمین و به تبع آن سرعت و شدت جریان سیلاب خواهد بود.

وی تاکید کرد: هشدار به عشایر و روستاهای ساکن در اطراف مسیل‌ها برای خودداری از نزدیک شدن به مسیر حرکت سیلاب و تخلیه تاسیسات و تجهیزات موجود در مناطق با خطر آبگرفتگی ضروری است.

اداره کل هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده است از امروز پنجشنبه تا یکشنبه هفته آینده شاهد رگبار و رعد و برق و تندباد لحظه‌ای به‌ویژه در مناطق شمال، شمال شرق و جنوب شرق استان باشیم که سبب آبگرفتگی معابر و طغیان مسیل‌ها در مناطق مستعد خواهد شد.

شریعتی استاندار خوزستان نیز دیشب در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران خوزستان با توجه به پیش بینی بارندگی شدید در استان اعلام آماده باش کرد.

به گفته وی، با توجه به پیش بینیها درخصوص بارش‌ها به خصوص روزهای شنبه و یکشنبه، باید فرمانداران خوزستان به ویژه شمال استان به صورت ۲۴ ساعته و به طور کامل در محل فرمانداری‌ها مستقر باشند تا اگر مساله‌ای پیش آمد امکان دسترسی به آنها آسان باشد و این بحران را مراقبت و مدیریت کنند.

رابعی معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز ضمن هشدار نسبت به سیلابی شدن رودخانه‌های کارون، دز و مارون در پایین دست سدها گفته است: ۹.۹ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی در سدهای خوزستان برای مهار سیلاب بالادست سدها کافی است اما بارندگی‌های شدیدی در پایین دست سدها نیز پیش بینی شده است.

بارندگی دوم آذر ماه، موجب بسته شدن موقت جاده‌های لالی - مسجدسلیمان و برعکس، مسجدسلیمان - اهواز، ایذه - دهدز، دهدز - لردگان، اندیکا - شهرکرد، شوشتر هفتگل - نفت سفید و هفتگل-رغیوه شده بود.

اثر جهانی بند میزان در شهرستان شوشتر نیز با افزایش دبی رودخانه کارون و شور عقیلی زیر آب رفت. همچنین جایگاه سوخت ورودی ایذه و مسیر ارتباطی ۱۸ روستای شهرستان باوی دچار آبگرفتگی شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار