تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۱۰۳۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۹.۹ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی در سدهای خوزستان
 معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به ایجاد ۳۶۶ میلیون مترمکعب رواناب در بارندگی اخیر، گفت: در حال حاضر ۹.۹ میلیارد مترمکعب از ظرفیت سدهای استان خالی است.

فراز رابعی بارندگی‌های روزهای اخیر را مطابق پیش بینی‌ها قابل توجه دانست و افزود: بارندگی‌هایی که در بالادست سدها رخ داد در مخازن سدها مهار شد و خروجی سدها افزایش نیافته است.

وی با اشاره به آمار سه روز گذشته متاثر از بارندگی‌ها اضافه کرد: این بارش‌ها ۳۶۶ میلیون مترمکعب رواناب ایجاد کرد که عمده آن پشت سدهای رودخانه‌های کارون و دز مهار شد.

رابعی با بیان اینکه این بارش نتوانست کسری آوردها را به نسبت سال‌های نرمال جبران کند، گفت: ۹.۹ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی در سدهای خوزستان وجود دارد که برای سیلاب‌های پیش رو که بر اساس پیش بینی‌ها شدت آن از بارش قبلی بیشتر است، کفایت می‌کند و برای مهار سیلاب‌های احتمالی آمادگی داریم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: در تک واقعه بارشی ۲ آذر که حدود یک روز طول کشید، در یکی دو نقطه پایین دست سدها نیز شاهد بارش قابل توجه بودیم، بیشترین آن در رودخانه کارون، ایستگاه دشت بزرگ (پایین‌تر از سد تنظیمی گتوند) بود که بیش از ۱۱۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده، این میزان تقریبا ۲۵ درصد از بارش مورد انتظار سالانه در این منطقه بوده که وقوع چنین بارشی در آذر ماه در این منطقه سابقه نداشته و مشابه آن در سال ۱۳۹۳ با ۹۳ میلیمتر بارش گزارش شده است.

وی افزود: متوسط دبی روانابی که ایجاد شد ۶۸۲ مترمکعب برثانیه و دبی پیک لحظه‌ای یک هزار و ۳۸۹ مترمکعب برثانیه ثبت شده که ۳۴ ساعت تداوم داشت.

رابعی اضافه کرد: احتمال وقوع چنین سیلابی در آذر ماه کم بوده که با توجه به وقوع آن در پایین دست سدها و عدم امکان مهار آن در مخازن، خوشبختانه با برنامه‌ریزی صورت گرفته و کاهش خروجی سدها، خسارت قابل توجهی در پایین دست ایجاد نکرد.

وی در ادامه گفت: بر اساس پیش بینی‌ها بارش‌های شدیدی از فردا (پنجشنبه) تا یکشنبه خواهیم داشت که همه حوضه‌های آبریز خوزستان را درگیر می‌کند و در برخی نقاط بیش از ۲۰۰ میلیمتر خواهد بود.

اداره کل هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده است: از فردا پنجشنبه تا یکشنبه هفته آینده شاهد رگبار و رعد و برق و تندباد لحظه‌ای به‌ویژه در مناطق شمال، شمال شرق و جنوب شرق استان باشیم که سبب آبگرفتگی معابر و طغیان مسیل‌ها در مناطق مستعد خواهد شد.

بارندگی دوم آذر ماه، موجب بسته شدن موقت جاده‌های لالی - مسجدسلیمان و برعکس، مسجدسلیمان - اهواز ، ایذه - دهدز ، دهدز - لردگان، اندیکا - شهرکرد، شوشتر هفتگل - نفت سفید و هفتگل-رغیوه شده بود.

اثر جهانی بند میزان در شهرستان شوشتر نیز با افزایش دبی رودخانه کارون و شور عقیلی زیر آب رفت. همچنین جایگاه سوخت ورودی ایذه و مسیر ارتباطی ۱۸ روستای شهرستان باوی دچار آبگرفتگی شد.

به گفته خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان، امدادگران این جمعیت به ۹۵ نفر گرفتار در آبگرفتگی منطقه نفتک مسجدسلیمان در پی بارش باران شنبه شب ، امدادرسانی کردند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار