تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۲۱۰۳۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حوادث ترافیکی، اولین علت مرگ کودکان و نوجوانان
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: حوادث ترافیکی اولین علت مرگ و میر کودکان و نوجوانان و هشتمین علت فوت در همه سنین است.
 سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان  گفت: امروزه حوادث ترافیکی به عنوان یکی از معضلات مهم و موانع توسعه پایدار در سطح بین المللی مطرح است، به گونه‌ای که براساس اطلاعات به دست آمده از کشور‌های جهان در سال ۲۰۱۶، تعداد مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی ۳/۱ میلیون نفر به ثبت رسید.

او با بیان اینکه حوادث ترافیکی اولین علت مرگ کودکان و جوانان سنین ۵ تا ۲۹ سال و هشتمین علت مرگ در همه سنین محسوب می‌شود، افزود: تخمین زده شده اگر اقدامی برای پیشگیری از آن صورت نگیرد، تا سال ۲۰۳۰ به هفتمین عامل مرگ و میر در جهان بدل خواهد شد.

علوی بیان کرد: براساس آمار پزشکی قانونی استان، در نیمه نخست امسال تعداد متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی ۳۸۹ مورد بوده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد، اما همچنان رقم بالایی است و بعد از استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و سیستان و بلوچستان در رتبه هفتم قرار دارد.

او عواملی همچون روند سریع شهرنشینی، استاندارد‌های ضعیف ایمنی، ناکارآمدی قوانین، اجرا و اعمال ضعیف قانون، حواسپرتی یا خستگی حین رانندگی، رانندگی تحت تأثیر دارو، مواد مخدر یا الکل، سرعت غیرمجاز، استفاده نکردن از کمربند ایمنی و یا کلاه ایمنی، صحبت کردن با تلفن همراه و حواسپرتی حین رانندگی بخشی از دلایل وقوع حوادث رانندگی عنوان کرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد مرگ‌های حوادث ترافیکی مربوط به عابران پیاده، موتورسیکلت سواران و دوچرخه سواران است، یعنی افرادی که در سیستم طراحی راه‌ها مورد غفلت قرا گرفته اند، ضمن اینکه کودکان از دیگر گروه‌های آسیب پذیر حوادث ترافیکی هستند، به گونه‌ای که تقریباً هر ۴ دقیقه یک کودک به دلیل حادثه ترافیکی جان خود را از دست می‌دهد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه کودکان در سنین پایین‌تر به علت محدود بودن تکامل فیزیکی، شناختی و اجتماعی، بیش از بالغین در برابر ترافیک آسیب پذیرند، سالیانه ۱۸۶ هزار ۳۰۰ کودک معادل بیش از ۵۰۰ کودک در هر روز در اثر حوادث ترافیکی در جهان فوت می‌کنند، به علاوه اگر کودکی در حادثه ترافیکی درگیر شود، نرمتر بودن بافت سر او را در مقابل صدمات جدی سر نسبت به بالغین آسیب پذیرتر است و در کودکان کوچکتر دشواری در تفسیر صدا‌ها و علائم مختلف بر قضاوت آن‌ها در خصوص فاصله، سرعت و جهت حرکت وسائط نقلیه تاثیر می‌گذارد.

علوی بیان داشت: در ایران نیز سالیانه تعداد زیادی از هموطنان در اثر حوادث ترافیکی فوت می‌کنند که براساس آمار گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶، تعداد مرگ‌های حوادث ترافیکی ۱۶ هزار و ۴۲۶ نفر بوده است و علیرغم روند رو به کاهشی که در تلفات حوادث ترافیکی داشته ایم، ولی همچنان جزو کشور‌های با میزان بالای مرگ و میر حوادث ترافیکی (۲۰.۵ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) در جهان هستیم.

او با اشاره به آمار پزشکی قانونی کشور در ۱۸ سال اخیر (سال‌های ۸۵ الی ۹۷)، حدود ۷۰ درصد موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در تصادفات برون شهری و در راه‌های روستایی رقم خورده است، تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، از سوی پلیس راه، حدود ۶۰ درصد از تصادفات جاده‌ای، در محدوده ۳۰ کیلومتری شهر‌ها رخ می‌دهد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار