تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۲۱۰۲۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرغ به قیمت مصوب بر‌می‌گردد/ واریز یارانه کمک معیشتی جدید دولت از پایان آذرماه آغاز شود
سخنگوی دولت گفت: پیش بینی‌ می‌شود واریز یارانه کمک معیشتی جدید دولت از پایان آذرماه آغاز شود.
 علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در جلسات هیات دولت بحث بودجه صبح و عصر در دستور کار جلسه دولت قرار دارد.

ربیعی افزود: در این دولت نه تنها از حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی سال‌های گذشته خبری نبود بلکه درآمد پیش بینی شده ۵۰ میلیارد دلار را هم نداشتیم. از سال ۱۳۹۷ با وجود فشار‌های اقتصادی و تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمد‌های ارزی در این دولت و حتی انتقال پول اندک صادرات نیز بسیار محدود و با مشکل انجام می‌شد.

وی تاکید کرد: با این حال از سال ۹۷ تا ۹۹ توانسته ایم بودجه را به نحوی سامان دهیم که دچار عدم تعادل نشویم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تاکنون ما ۱۲ تبصره همراه با اهداف بودجه را به تصویب رساندیم. از جمله مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ کاستن از بودجه جاری به نفت، درون زا شدن درآمد‌های اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقر مطلق، دنبال کردن حمایت‌های معیشتی، گسترش اشغال‌های خرد، کوچک و متوسط، دنبال کردن طرح تامین مسکن ارزان قیمت، مولد کردن دارایی‌های دولت و توجه به بهره وری، توجه به محیط زیست، گسترش صادرات غیرنفتی، توجه به فناوری‌های نو و شرکت‌های دانش بنیان، و نیز توسعه برنامه‌ای جهت حفظ سلامت مردم، ایجاد عدالت‌های منطقه‌ای و اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

ربیعی با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مهمترین مصوباتی که تاکنون مطرح شده است، گفت: اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت دولتی تابعه وزارت نفت برای اتمام طرح (پروژه)‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستا‌ها در بودجه مقرر شده است.

وی افزود: افزایش سهم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از محل عوارض ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد و اختصاص کل حدود ۵۰ درصد برای برای تأمین و استانداردسازی سامانه گرمایشی یکصدهزار کلاس درس مدارس از دیگر مواردی بود که مقرر شده است.

سخنگوی دولت گفت: استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی مطابق روش‌های قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) و همچنین تعیین سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) معادل ۳۰ میلیارد دلار که یک میلیارد دلار آن صرفا برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، از دیگر موارد مصوب در لایحه بودجه است.

ربیعی تاکید کرد: امکان استفاده سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهاد‌های عمومی غیردولتی از تسهیلات بانکی برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و پیشگیری از خانم فروشی گاز، صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، برای توسعه حمل و نقل درون و برون‌شهری و همچنین امکان انتشار اوراق مالی اسلامی برای شهرداری‌ها برای طرح‌های قطار شهری و حمل ونقل شهری از دیگر موارد بررسی لایحه بودجه بود.

وی استمرار جریان عملیات بازار باز به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ‌های سود و مهار (کنترل) بلندمدت نقدینگی، مهار (کنترل) تورم و اجازه برای تامین اعتبار عملیات طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی و همچنین طرح اقدام ملی تامین مسکن از محل منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی را از دیگر موارد مقرر شده در بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد.

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین رایگان مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه و مراکز بهداشتی در طرح‌های مسکن مورد تصویب و در اختیار قراردادن آن به دستگاه‌های دولتی ذی ربط مکلف شده است.

ربیعی اقساطی شدن هزینه‌های خرید و نصب کنتور‌های حجمی و هوشمند برای چاه‌های آب مجاز کشاورزی، الزام شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای ساماندهی و بهسازی محیط اسکان حاشیه شهر‌ها و تامین زیر ساخت خدمات عمومی در این مناطق و همچنین الزام به اصلاح شبکه آب روستایی و طرح‌های فاضلاب روستایی و الزام سازمان صدا و سیما به پرداخت ۳۰ درصد از درآمد‌های تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی برای کمک به فدراسیون‌های ورزشی را از دیگر موارد مقرر شده در بودجه ۱۴۰۰ دانست.

وی ادامه داد: ۱۵ درصد از عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی افزایش می‌یابد و به کمک به هزینه‌های بیماری‌های خاص و خدمات درمانی مثل کاشت حلزون، خرید عضو مصنوعی، بیماران اوتیسم و نقص ایمنی اختصاص خواهد یافت.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: معافیت زائران اربعین از عوارض خروج از کشور نیز از دیگر مصوبات دولت در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود.

ربیعی با اشاره به مساله قیمت مرغ گفت: همچنین در کنار مباحث بودجه مساله علت گرانی بی منطق مرغ هم در جلسه مطرح شد. بنابر گزارش وزیر جهاد کشاورزی این قیمت با برنامه ریزی صورت گرفته به قیمت مصوب خواهد رسید.

وی افزود: در این جلسه عنوان شد که برای تنظیم بازار عمده فروشی‌ها وزارت جهاد کشاورزی ورود پیدا کرده است و در روز یکشنبه ۳۲۰ تن مرغ شامل ۱۶۰ تن مرغ گرم به قیمت ۱۸۵۰۰ تومان و ۱۶۰ تن مرغ منجمد به قیمت ۱۵۰۰۰ هزار تومان را وارد بازار کرده است تا قیمت را پایین بیاورد.

سخنگوی دولت گفت: توزیع مرغ در میادین میوه و تره بار انجام می‌شود تا مستقیما به دست مردم برسد. اضافه بار‌ها هم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ... داده می‌شود.

ربیعی گفت: قیمت مرغ در میدان بهمن روز یکشنبه به عنوان شاخص ۳۴ هزار تومان بوده است. روز گذشته (دوشنبه) حداقل ۶۵۰ تن مرغ شامل ۳۰۰ تن مرغ گرم به قیمت ۱۸۵۰۰ و ۳۵۰ تن مرغ منجمد با قیمت ۱۵۰۰۰ توماان وارد بازار شده است. قیمت در میدان بهمن ساعت ۱۳ روز دوشنبه، به ۲۸۰۰۰ تومان رسید.

وی با بیان اینکه در سطح خرده فروش‌ها هنوز بعضی از فروشگاه‌ها مرغ روز‌های گذشته را دارند و مقاومت می‌کنند، گفت: از سه شنبه این توزیع افرایش پیدا خواهد کرد و قیمت‌ها پایین خواهد آمد. قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار، ۲۰۴۰۰ تومان است..

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه تعزیزات ورود جدی پیدا کرده و نظارت تشدید خواهد شد، گفت: توزیع هم از جنوب شهر، میادین خزانه، نواب، پیروزی و. شروع شده است. این روز‌ها با کاهش تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی متاسفانه شاهد گرانی‌های ناخواسته و تحمیلی شده ایم. این نگرانی مشترک دولت با مردم است.

ربیعی ابراز امیدواری کرد که تک تک این کالا‌ها تحت نظر بوده و وزارت خانه‌های ذیربط موظف به برنامه ریزی برای تامین بازار و کنترل قیمت شده‌اند.

تصمیمات جدید کرونایی در راه است

سخنگوی دولت با اشاره به آخرین تصمیمات دولت درباره بحث مبارزه با کرونا گفت: در این هفته تصمیمات مهمی در مرحله جدیدی از شیوع بیماری کرونا گرفته شد. اثربخشی این طرح منوط به همکاری همه جانبه و مداوم همه مردم است. ما به این امر وافق بودیم که این تصمیم مشکلاتی برای زندگی و معشیت بخشی از مشاغل ایجاد خواهد کرد، ولی در این دو گانه بنابر سیاست همیشگی اولویت دار بودن و محور بودن سلامت این تصمیم اتخاد شد.

ربیعی افزود: برای کاستن از فشار بر آسیب دیدگان معیشتی ناشی از کرونا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مساعدت در قالب پرداخت به گروه هدف صورت خواهد گرفت. برای یک خانوار ۴ نفره ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و برای افرادی که داوطلب دریافت پیشاپیش بخشی از این حمایت معیشتی هستند وام یک میلیون تومانی بدون هیج بهره‌ای پرداخت خواهد شدو مابه التفاوت نرخ بهره را دولت با تخصیص ۱۴۰۰ میلیا رد تومان جبران خواهد کرد.

وی ادامه داد: من به نمایندگی از دولت از همه مردمی که با رعایت پروتکل‌ها دولت و کادر سلامت را حمایت کردند، سپاسگزاری می‌کنم. شواهد و آمار‌های روز‌های اول و دوم نشان می‌دهد که در تهران حدود ۲۸۰ هزار مسافر در مترو و اتوبوس‌ها کاهش داشته ایم. به رغم این مراعات بیشتر بین مردم باید لحاظ شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همجنین در کل کشور در روز اول این طرح متوسط تردد ساعتی وسایل نقلیه نسبت به مشابه هفته قبل ۳۸.۳ درصد کاهش داشته است و استفاده از خودرو‌های شخصی نیز ۳۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ربیعی تصریح کرد: از نیروی انتظامی و پرسنل زحمت کش آن نیز در اجرای این طرح تشکر می‌کنم. مطمئنا در اجرای این طرح برای مردم هم مشکلاتی پیش خواهد آمد. هر طرحی با هر پیش بینی نیازمند اصلاح، ترمیم و تکمیل است. همکاران ما در قرارگاه عملیاتی به طور مداوم شیوه اجرا و نواقص را بررسی و اصلاح خواهند کرد.

وی گفت: مطابق وعده‌ای که داده شده بود تست روزانه کرونا از ۴۰ هزار به ۶۰ هزار رسیده و در هفته آینده نیز به ۱۲۰ هزار خواهیم رسید. رعایت دستورالعمل‌ها و تست و قرنطینه مبتلایان مهمترین راهکار مبارزه با کروناست. از افراد مبتلا می‌خواهیم که وظیفه اجتماعی خود را مبنی بر قرنطینه انجام بدهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۰ درصد این افراد دستورالعمل‌ها را رعایت نکرده و در قرنطینه نماندند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اعمال محدودیت‌های هوشمند با استفاده از دولت الکترونیک هم آغاز شده است. اتصال همه خطوط هوایی و ریلی و همچنین اتوبوس‌های بین شهری و تاکسی‌های اینترنتی به دولت الکترونیک به اتمام رسیده است. همه این خطوط حمل و نقل عمومی، در زمان حمل مسافر وظیفه دارند مسافرین خود را از وزارت بهداشت استعلام کنند و اگر فرد مبتلا به کرونا باشد، از جابجایی وی به خاطر حفظ سلامت دیگران جلوگیری می‌شود.

ربیعی گفت: ظرف چند روز گذشته نزدیک ۱۶۰۰ مورد ممنوعیت سفر اعمال شده که آمار قابل توجهی است. تلاش وزارت ارتباطات و سایر وزارتخانه‌ها بر این است تا با توسعه این سیستم امنیت بهداشتی در سیستم حمل و نقل عمومی حاکم شود و این اقدام مهمی است.

وی با بیان اینکه در هفته بسیج قرار داریم و فردا نیز روز بسیج است، گفت: واژه بسیج پر از مفهوم و پر از رمز و راز‌های تاریخ معاصر ماست. بسیج یادآور ملتی است که با اتکا به خدا و دستان خالی با از خودگذشتگی، و در کنار هم بودن در مقابل همه قدرت‌های جهان ایستادند. بسیج نیاز جامعه ما در همه دوران است. بسیج را با همه این مفاهیم نه برای یک دوره تاریخی و نه برای موزه‌ای شدن خاطرات بلکه برای همه تاریخ سرزمین ایران زمینمان نیازمندیم.

سخنگوی دولت گفت: ما امروز به بسیج بالاتر از سازمان و نهاد بلکه به عنوان یک ساختار عظیم اجتماعی و یک فرهنگ نهادینه عمومی برای عبور از شرایط سخت و ساختن آینده‌ای برای نسل‌های بعدی نیازمندیم. ما نیازمند بسیجی همگانی هستیم. جامعه زخم خورده از تحریم را با وحدت، همدلی، فداکاری، دگرخواهی و ندیدن نفع شخصی در عبور از این شرایط تاریخی التیام بخشیم، به عنوان سخنگوی دولت این هفته را به همه بسیجیان سال‌های جنگ، بسیجیان امروز و دیروز تبریک می‌گویم.

ربیعی ادامه داد: دولت معتقد است بسیج در تمام عرصه‌ها در کنار دولت برای حل مشکلات و موضوعاتی که نیازمند مشارکت عظیم اجتماعی است، قرار بگیرد. فقرزدایی، حمایت‌های اجتماعی و در این روز‌ها مبارزه با کرونا فرصت‌های این تعامل است.

وی افزود: همچنین فارغ از نتیجه انتخابات آمریکا، آنچه مردم را خوشحال کرده است شکست سیاست فشار حداکثری و طراح و حامیان این سیاست است. امروز تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ما در شکننده‌ترین و ناکارآمدترین وضعیت خود در سه سال اخیر قرار گرفته است و مردم و بازار‌ها به روشنی این پیام را دریافت کرده اند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: صدای خرد شدن دیوار تحریم و سیاست فشار حداکثری در سراسر دنیا هم به خوبی شنیده شده است. علت فروریختن دیوار تحریم، مقاومت و ایستادگی مردم ما در برابر قلدری و همینطور بخاطر منطق ضعیف، غیرانسانی و زورگویانه آن برای جامعه بین المللی بود نه جابه جایی دولت‌ها در آمریکا. ما عمیقاً باور داریم که حتی اگر ترامپ پیروز انتخابات آمریکا می‌شد، سیاست تحریم نتیجه‌ای از جز شکست نداشت.

ربیعی تصریح کرد: امروز دولت مانند سال‌های گذشته، با توان و با تمام تجارت و توان خود پیگیر تضمین منافع مردم خواهد بود. لازم است در اینجا توضیح بدهم که تلاش دولت در ماه‌ها و سال‌های گذشته، چهار مرحله داشت اول، دور زدن تحریم‌ها برای تقویت خط مقدم مبارزه با کرونا و حمایت از اقتصاد ملی، دوم، بی اعتبار کردن فلسفه وجودی فشار حداکثری از راه اعتبار بخشیدن به تاب آوری ملی و تاثیرناپذیر کردن اراده دولت در تأمین معیشت و تضمین سلامت مردم. سوم، تضعیف رژیم تحریم‌های یکجانبه با کمک دیپلماسی چندجانبه. چهارم، برگشت ناپذیر کردن یا حداقل پرهزینه کردن اعمال تحریم‌ها در آینده.

وی تاکید کرد: ما دو مرحله را پشت سر گذاشته ایم و در آستانه مرحله سوم یعنی تلاش برای تضعیف تحریم‌ها با کمک دیپلماسی چندجانبه قرار داریم. این مرحله حساسی در تاریخ ایران است که مستلزم هم صدایی، هم سویی و انسجام ملی و حمایت از وزارت امور خارجه به عنوان سکاندار سیاست خارجی است.

تماس‌هایی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران انجام شده است

ربیعی درپاسخ به این پرسش که با توجه به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا،‌ آیا نشانه‌ای از بازگشت شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ایران وجود دارد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های مهمی برای سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاران خارجی از این ظرفیت غافل نخواهند بود.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی علاوه بر برخورداری از بازار ۸۰ میلیونی داخلی،‌ ظرفیت ۶۰۰ میلیونی بازار همسایگان را دارد و وجود ۶۷ نوع ماده معدنی در کشور،‌ این یک فرصت کم نظیر و حتی بی نظیردر دنیا و سرمایه گذاران است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دومین کشور در دنیا است که همسایگان بسیار زیادی دارد و از نیروی انسانی متخصص، منابع انرژی ارزان و مسیرهای ترددی ویژه برخوردار است که این موارد زمینه‌های جذابی است که شرکت‌های خارجی نمی‌توانند نادیده بگیرند.

ربیعی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود با شکستن تحریم‌های ظالمانه امکان حضور شرکت‌های خارجی در بازار بیش از ۶۰۰ میلیونی ما و همسایگان فراهم شود،‌ تصریح کرد: با شکست فشار حداکثری کشورهای خارجی تمایل به سرمایه گذاری دارند و اخیرا نیز تماس‌هایی با از سوی شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی که پیش از تحریم‌ها با آنها کار می‌کردند و برخی از وزارتخانه‌ها انجام شده است.

وی افزود: برخی از شرکت‌ها در شرایط فعلی بازگشایی دفاتر خود را دنبال می‌کنند. البته برخی دیگر از شرکت‌های خارجی پیش از این در ایران حضور داشتند و با وجود تحریم‌ها کاملا تعطیل نشدند که این سبب می شود امکان حضور و فعالیت آنها در شرایط فعلی بیشتر شود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار