تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۲۱۰۲۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زمینه فعالیت مجدد انجمن خرما در خوزستان فراهم شد
  رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به فراهم شدن زمینه فعالیت مجدد انجمن خرما در خوزستان گفت: تا پیش از زمان برگزاری انتخابات اصلی این انجمن، به‌منظور اداره امور آن یک هیئت مدیره موقت تعیین شده و فعالیت خواهد کرد.

شهلا عموری اظهارداشت: به واسطه ابطال انتخابات انجمن خرمای خوزستان درسال گذشته، قرار است نمایندگانی از سه اتاق بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر تعیین و به عنوان اعضای هیئت مدیره آن فعالیت‌های مربوط به ذینفعان حوزه خرما در استان را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه هماهنگی‌های لازم بین سه اتاق بازرگانی استان، امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران و انجمن ملی خرمای ایران انجام شده است افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان سال جاری مجمع عمومی انجمن خرما در استان تشکیل و با برگزاری انتخابات اصلی، اعضای رسمی آن انتخاب شوند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تصریح‌کرد: فعالیت‌های مرتبط با حوزه خرما در استان شامل بخش تولید این محصول، صنایع تبدیلی و صادرات است.

عموری استان خوزستان را در ردیف چهار تولیدکننده اول خرمای کشور عنوان‌ کرد و افزود: خوزستان نیز در زمینه صادرات خرما و محصولات صنایع تبدیلی این حوزه، جزء سه استان اول کشور است.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته ذینفعان حوزه خرما در خوزستان نتوانستند به‌خوبی از مزایا و تسهیلات ایجاد شده که با پیگیری انجمن ملی خرما فراهم گردیده استفاده کنند، گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت (با نرخ ۱۴ درصد) برای فعالان حوزه خرما تخصیص یافته که باید منابع مالی مربوط به استان خوزستان از سوی انجمن خرمای استان مورد پیگیری قرار بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان‌کرد: همچنین نهاده‌های کشاورزی یارانه‌ای به نخلداران کشور اختصاص یافته است که در این رابطه برای دریافت سهمیه مربوط به استان خوزستان باید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

تلاش برای تاسیس شهرک تخصصی خرما

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان یکی از مهمترین ماموریت‌های انجمن خرمای خوزستان در آینده را تاسیس شهرک تخصصی خرما عنوان‌کرد و گفت: این شهرک با جذب سرمایه‌گذاران توانمند می‌تواند فرصت‌های پایدار شغلی مناسب در صنایع تبدیلی خرما را ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، میزان برداشت محصول خرما در استان امسال حدود ۲۳۰ هزار تن بوده است که نسبت به سال گذشته پنج هزار تن افزایش داشته است.

سطح زیر کشت نخیلات استان بیش از ۴۰ هزار هکتار است که هشت هزار هکتار نهال و ۳۳ هزار هکتار بارور هستند.

عمده ارقام خارک و رطب تولیدی استان شامل استعمران، برحی و بریم است که حدود ۳۰ درصد بازار داخل کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار