تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۱۰۲۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احداث سیل‌بند روستاهای غرب کارون خرمشهر در حال اجراست
 بخشدار مرکزی خرمشهر گفت:عملیات تقویت و ترمیم سیل بندها در روستاهای بحرانی همچون روستای ام‌نوشه غرب کارون در شهرستان خرمشهر با هدف پیشگیری از سیل با شتاب در حال انجام است.

عباس پورمند روستای ام‌نوشه را از مناطق بحرانی روستاهای غرب کارون بیان کرد و گفت: ساحل این روستا به دلیل داشتن پیچ و خم رودخانه با خاک‌ریزی قابل ترمیم نیست که در این رابطه طبق توافق انجام شده ترمیم و ساحل‌سازی این روستا در تعهد سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت و هم اینک عملیات احداث سیل بند با سنگ آغاز شده است.

وی پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی سیل بند این روستای را ۵۰ درصد عنوان کرد و گفت: برای احداث این سازه ۳۵میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

وی تصریح کرد: ترمیم سیل‌بندهای روستای سوئیچتی و رحمانیه فصلی جزو تعهدات سازمان آب و برق خوزستان است و بعد از تامین شدن اعتبار عملیات احداث سیل‌بندهای این ۲روستای بحرانی نیز آغاز خواهد شد.

پورمند اظهار داشت: در سال گذشته احداث و ترمیم سیل بندهای خاکی مناطق بحرانی روستاهای مسیر غرب کارون به ویژه سه سیل‌بند روستای زویدات، ام‌السواد و رحمانیه فیصلی انجام شد.

 وی در ادامه گفت: در این راستا جهاد کشاورزی و کشاورزان موظف شد ضمن بازدید و بررسی‌های لازم نسبت به نصب و بستن دریچه‌های زهکش‌ها اقدام لازم را به عمل آورند.

بخشدار مرکزی خرمشهر همکاری دهیاران در مناطق بحرانی را مهم عنوان کرد و گفت: طبق مصوبه‌ای که در ستاد بحران تصویب شد تمام دهیاران در حال آماده باش هستند و از آنها به عنوان دیده بان ستاد بحران خواسته شده به صورت شبانه‌روزی مناطق بحرانی روستاها را رصد کنند.

به گفته کارشناسان ساحل روستای ام‌نوشه، سوئیچتی(مکسر) و روستای رحمانیه فیصلی از توابع بخش مرکزی و روستاهای غرب کارون به دلیل داشتن پیچ و خم رودخانه با خاک‌ریزی قابل ترمیم نیست و باید با بتن ساحل‌سازی شود که طبق توافق انجام شده ترمیم و ساحل‌سازی این روستاها در تعهد سازمان آب و برق خوزستان قرار دارد.

روستای ام التمن، ام نوشه، سوئیچتی ۱، ۲ و ۳ از روستاهای حاشیه غرب کارون در ۶۰ کیلومتری شهرستان خرمشهر قرار دارند. 
۱۳ روستای غرب کارون در حوزه شهرستان خرمشهر به دلیل امتداد در ساحل رودخانه کارون جز مناطق پر خطر می باشند.

در بهار ۹۸ طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون سبب آبگرفتگی ۲۷۰ روستا و بیش از یکصد هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در خوزستان شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار