تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۲۱۰۲۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوددرمانی کرونا به دستگاه گوارش آسیب می‌زند
 یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: برخی از افراد مبتلا به کرونا با اقدام به خوددرمانی و استفاده ازمنابع غیرعلمی و در نتیجه مصرف برخی داروها، به دستگاه گوارش خود آسیب می‌زنند.

دکتر پژمان علوی نژاد سه شنبه در برنامه رادیویی پیام خوزستان توصیه کرد: افراد مبتلا خوددرمانی نکنند و به دیگران نیز اطلاعات غیرعلمی و یا دارویی را انتقال ندهند چون گاهی باعث عوارض جدی به ویژه در دستگاه گوارش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عوارض دستگاه گوارش در بیماران مبتلا به کرونا به ۲ دسته تقسیم می‌شوند گفت: گروهی که صرفا علائم گوارشی پیدا می‌کنند و مشکل درگیری تنفس و ریوی ندارند ، بیشتر علائمی مانند بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ ، اسهال ویا دردهای شکمی پراکنده دارند.

علوی نژاد ادامه داد: این دسته از بیماران از جهتی خوش اقبال بوده اند که صرفا دستگاه گوارش آنها درگیرشده و علائم آنها بعد از گذشت یک تا دو هفته و یا کمتر برطرف می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز اضافه کرد: دسته دیگر افراد مبتلا علاوه بر درگیری دستگاه تنفسی دچار اختلالات گوارشی نیز می‌شوند یا عوارض داروها بردستگاه گوارش و یا کبد آنها اثر می‌گذارد.

وی بیان کرد: با بررسی میزان آسیب وارده در صورتی که تاثیر منفی دارو جدی باشد مصرف آن توسط پزشک قطع می‌شود.

علوی نژاد  توضیح داد: مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها نیز برای رفع عفونت‌های ریوی بر روی دستگاه گوارش اثر منفی دارد و بی‌اشتهایی و حالت تهوع را به دنبال دارد.

به گفته استاندار خوزستان، اهواز و کارون از لحاظ کرونا در وضعیت قرمز هستند. ۱۵ شهرستان مسجدسلیمان، آغاجاری، آبادان، رامهرمز، امیدیه، شوشتر، دزفول، اندیمشک، رامشیر، باغملک، ایذه، شادگان، خرمشهر و لالی و بهبهان در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ماهشهر، حمیدیه، هفتکل، شوش، هویزه، دشت آزادگان، اندیکا، باوی، گتوند، و هندیجان نیز در وضعیت زرد به سر می‌برند. اعمال محدودیت‌های کرونایی از شنبه یکم آذر به مدت ۲ هفته در خوزستان اآغاز شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار