تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۱۰۲۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آنتی بیوتیک‌ها را درست مصرف کنیم تا از عوارض آن‌ها امان بمانیم
کارشناس دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تشریح عوامل بروز مقاومت آنتی بیوتیک‌ها، گفت: رعایت اصول مصرف این نوع دارو‌ها نقش مهمی در پیشگیری از بروز عوارض دارویی دارد.
 الناز بهروز کارشناس دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: اگر نگران عوارض مصرف دارو‌ها هستید و با ابهام در زمان مصرف آن‌ها مواجه هستید، حتما توصیه‌های پزشک معالج یا داروساز را رعایت کنید.

او با تاکید بر رعایت نکات کلیدی در خصوص کاهش عوارض آنتی بیوتیک‌ها افزود: دارو‌های تجویز شده برای درمان بیماری فعلی شما هستند و نباید این دارو‌ها را به کسی توصیه کنید، ضمن اینکه باید از مصرف خودسرانه آن‌ها در موارد مشابه بپرهیزید.

بهروز با تاکید بر مصرف منظم دارو‌ها در زمان تعیین شده و تکمیل طول دوره درمان، بیان داشت: بعضی از دارو‌ها هستند که به قطع تدریجی نیاز دارند، به همین سبب هیچوقت دارو‌ها را بدون مشورت با پزشک و داروساز قطع نکنید، البته در صورتیکه همزمان به ۲ بیماری مبتلا هستید و یا به ۲ پزشک متفاوت مراجعه کرده اید، پزشک یا داروساز را از دارو‌های مصرفی مطلع نمایید.

کارشناس دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه مصرف همزمان یک دارو با دارو یا غذای خاصی می‌تواند تداخل داشته باشد، ادامه داد: اگر دارو یا غذای خاصی مصرف می‌کنید باید به پزشک و داروساز اطلاع دهید، ضمن اینکه همه دارو‌ها عوارض جانبی دارند، به همین دلیل نباید برای تمدید مصرف دارو اصرار کنید.

او داروخانه را مطمئن‌ترین مکان برای تهیه دارو‌ها دانست و اظهار داشت: مردم باید با عوارض مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک و عوارض مقاومت میکروبی که امروزه به عنوان یک تهدید جهانی محسوب می‌شود آشنا شوند.

همه ساله از ۱۸ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ و امسال مصادف با ۲۸ آبان تا ۴ آذرماه ۹۹ به عنوان هفته آگاه سازی در زمینه آنتی بیوتیک‌ها نامگذاری شده است.


مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار