تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۲۱۰۲۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
واقعیت ماجرای فروش استخوان‌های غیربهداشتی در آبادان چه بود؟
 دو شب پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن مالک یک خودرو وانت نیسان در خیایان چهارم احمدآباد آبادان اقدام به فروش استخوان با قیمت ۱۵ هزار تومان میان مردم کرده بود.

 دو شب پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن مالک یک خودرو وانت نیسان در خیایان چهارم احمدآباد آبادان اقدام به فروش استخوان با قیمت 15 هزار تومان میان مردم کرده بود.

در ویدئوی منتشر شده، وانت مذکور در حالی که استخوان های فاقد حتی اندکی گوشت را به نرخ یاد شده به مردم می کرد که به گفته ی زنان و مردانی که برای خرید اطراف آن جمع شده بودند به سبب بالا بودن نرخ گوشت توان خرید ندارند و لذا به خرید این استخوان های به قول آنها ارزان روی آورده اند.

با انتشار گسترده ی این فیلم در فضای مجازی که سبب جریحه دار شدن احساسات مردم شده، پیگیریهای خبرنگار تسنیم برای دانستن چرایی این اتفاق و نوع برخورد مسئولان مربوطه با این موضوع آغاز شد که حاصل آن مانند همیشه اظهار بی اطلاعی برخی از دستگاههای متولی از بروز این مسئله و شانه خالی کردن تعدادی دیگر از دستگاهها از زیر بار این بی مسئولیتی و انداختن این بار به گردن آن دیگر دستگاه شهری بود، بدون آنکه حتی حاضر به عذرخواهی از مردم باشند.

اما پیگیری این موضوع از سوی فرماندار ویژه شهرستان آبادان در پایان جلسه ی امروز ستاد کرونای شهرستان آن هم پس از طرح از سوی خبرنگار تسنیم، منجر به پاسخگویی روسای تعزیرات حکومتی و دامپزشکی شد.

حسن پور رئیس تعزیرات حکومتی آبادان پس از شرح این مسئله که؛ تمامی ضابطین اعم از نیروی انتظامی، اداره صمت، دامپزشکی، مراکز بهداشت و درمان و دانشکده علوم پزشکی در مورد موادغذایی و کالاهایی که در معرض خطرند و یا کالاهای مشکوک بایستی به دادستانی و یا تعزیرات حکومتی اطلاع دهند، گفت: بنده از این مسئله بی اطلاعم و تنها یک ساعت است که با تماس خبرنگار در جریان موضوع قرار گرفته ام.

اما سخنان رئیس دامپزشکی از همه شنیدنی تر بود وقتی که عامل توزیع استخوان ها را فردی سابقه دار با داشتن چندین پرونده قضایی معرفی کرد.

عباسی گفت: ساعت 23 شب گذشته به من خبر دادند که چنین موردی هست و فردی که در فیلم منتشر شده اقدام به عرضه استخوان کرده بود این استخوان ها را از کشتارگاه اهواز تهیه کرده بود (بر روی استخوان ها لیبل زرد بود و کشتارگاه خرمشهر چنین لیبلی ندارد)، این فرد هفته ی گذشته هم با ماموران نیروی انتظامی درگیر شده بود و اخیرا هم از وی گوشت غیر بهداشتی (گراز) گرفتیم که پرونده ی مربوطه را به دادسرا ارجاع دادیم، این شخص در دادسرا چندین پرونده دارد و آخرین حکمی که هفته ی گذشته برای وی صادر شده، یک سال حبس است. در باره ی عرضه استخوان هنوز شکایتی به دادسرا نفرستادیم. 

فرماندار ویژه شهرستان آبادان در ادامه با اشاره به اینکه طبق بررسی ها وانت مذکور پیش از اعمال محدودیت های تردد خودروها وارد شهر شده بود، گفت: استفاده از استخوان حیوانات حلال گوشت در همه جا مرسوم است اما تاکنون شبیه استخوانهایی که در فیلم در حال عرضه دیده شد، ما پیشتر مشابه اش را نداشتیم و وقتی هم پیگیری کردم گفتند اینها مصارف دیگری غیر از مصرف انسانی دارند.

سید زین العابدین موسوی افزود: تحت هر شرایطی روسای دامپزشکی، تعزیرات و ناظران بهداشتی و حتی اتاق اصناف نباید اجازه بروز چنین مسئله ای در آبادان را بدهند. انتظار داشتیم رئیس دامپزشکی خیلی سریع به موضوع ورود می کرد و در این باره ضمن شفاف سازی مسئله برای مردم پاسخ قابل قبولی به افکار عمومی می داد که آیا شکل انجام این کار عرفی و قانونی بوده و یا خیر.

وی اظهار کرد: اگر ثابت شود که افرادی از این استخوان ها خرید کرده اند، فاجعه است، نمی دانیم چرا این اتفاقات در آبادان می افتد و هر روز ما بر روی آنتن شبکه های مختلف هستیم. بروز اتفاقات این چنینی در شان آبادان و مردمانش نیست و از مسئولان مربوطه می خواهم تا هر چه سریعتر ابعاد این قضیه را روشن و برای مردم توضیح دهند و با فرد اقدام کننده در این باره برخورد کنند.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان با بیان اینکه بررسی، پیگیری و پاسخگویی به این موضوع در تخصص دامپزشکی است و به ادارات و سازمانهای دیگر ارتباطی ندارد، تصریح کرد: رئیس اداره دامپزشکی مدعیست که تازه دیشب ویدئو را دیده، چگونه است که مردم ویدئوی این اتفاقی را که دو روز پیش در آبادان رخ داده را دیده اند اما مسئول دامپزشکی شهر می گوید بی خبر بودم، احتمالا شب گذشته از او خواسته شده که به موضوع مرتبط با او ورود پیدا کند و او نیز چنین کرده است. 

موسوی خطاب به رئیس اداره دامپزشکی آبادان یادآور شد: چگونه فردی که می گویید تا الان چندین پرونده از تخلفاتش در دادسرا هست و شناخت کافی از وی داشتید باید آزاد باشد تا باز هم دست به انجام کار اشتباه دیگری بزند؟ شما با این شخص چه برخوردی کردید؟ چرا این فرد را تا الان به دادسرا معرفی نکردید؟ متولی شکایت از این فرد خاطی دامپزشکی است که متاسفانه در این باره کوتاهی کرده است آن هم وقتی ممکن است از این دست افراد باز هم وجود داشته باشند.

وی گفت: به هر حال کوتاهی دامپزشکی در این باره پذیرفتنی نیست، این اداره تنها برای تشریفات دایر نشده بلکه وظایفی دارد که بایستی انجام دهد و به محض مشاهده ی ویدئوی مذکور به طور سریع شکایتی را تنظیم و به دادسرا ارسال می کرد ضمن اینکه در جهت تنویر افکار عمومی اطلاعات جامع و درستی را به مردم می داد، این مسئله با سلامتی مردم در ارتباط است، اگر کسانی از این استخوان هایی که از ذبح حلال و مسائل بهداشتی آنها اطلاعی در دست نیست، خرید کرده باشند چه کسی بایستی پاسخ دهد؟

وی خطاب به رئیس دامپزشکی آبادان افزود: شما مسئولید و هنوز در این باره نه تشکیل پرونده داده اید و نه ابعاد آن را بررسی و به افکار عمومی اطلاع رسانی کرده اید در حالی که این موضوع ابعاد کشوری داشت. وقتی از سوابق این فرد صحبت می کردید تصور می شد که شما ورود به هنگام و جدی به موضوع کرده اید ولی چنین نبوده است. به طور حتم تذکر بنده به شما در این باره در پرونده تان درج می شود. 

وی اظهار کرد: رئیس اداره دامپزشکی بایستی به طور سریع شکوائیه ای را به دادسرا ارائه کند و فرد نیز تحت تعقیب قرار گیرد ضمن اینکه ابعاد این قضیه را به مردم اطلاع رسانی کنید تا بدانند چه پیش آمده است. دادستان نیز به طور جدی با این قضیه برخورد می کند. 

وی خطاب به شهروندان آبادانی تصریح کرد: به مردم این اطمینان خاطر را می دهیم که این مسئله به طور ویژه در حال پیگیریست و دادستان نیز با حساسیت این موضوع را دنبال می کند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار