تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۲۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طب سنتی با شارلاتانیسم مواجه است / درمان سنتی نمی‌گوید داروی مدرن را قطع کنید
 یک متخصص طب سنتی گفت: ما اکنون با پدیده‌ای به نام شارلاتانیسم طب سنتی مواجه هستیم؛ افرادی که هیچ آگاهی ندارند، وارد این حوزه می‌شوند و اظهارنظر می‌کنند، وعده‌های این افراد عوام‌فریبانه است و سعی می‌کنند از این طریق، ثروتی به دست آورند.

دکتر فاطمه امینی  اظهار کرد: رشته طب سنتی در ایران یکی از رشته‌های تخصصی است؛ یعنی تنها کسی می‌تواند در این رشته تحصیل کند که دکتری پزشکی عمومی را گذرانده باشد و  پس از شرکت در آزمون تخصصی، وارد رشته طب سنتی می‌شود همان‌طور که یک متخصص داخلی باید دکتری پزشک عمومی را گذرانده باشد تا بتواند در آزمون تخصصی  شرکت کند.

وی افزود: وقتی یک پزشک وارد رشته طب سنتی می‌شود، هم با منابع طب سنتی آشنا می‌شود و هم از طرفی مدرک پزشکی عمومی طب مدرن را نیز دارد به این ترتیب بسیاری از تشخیص‌های متخصصان طب سنتی بر اساس همان طب مدرن است کما اینکه نباید تعصبی هم وجود داشته باشد.

امینی بیان کرد: اگر حکمای قدیم در این زمان زندگی می‌کردند چه بسا از سی‌تی ‌اسکن، نوار قلب و ... برای تشخیص استفاده می‌کردند؛ اما چون در آن زمان امکانات امروزی فراهم نبود، مجبور به تشخیص به روش‌های دیگر می‌شدند. اکثر بیمارانی که امروزه به طب سنتی مراجعه می‌کنند معمولا پیش از آن به پزشک مدرن نیز مراجعه کرده‌اند و علاوه بر استفاده از داروها و درمان مدرن، در کنار آن از طب سنتی نیز استفاده می‌کنند.

وی گفت: گاهی اوقات بیماران با درمان‌های طب سنتی بهبود پیدا می‌کنند و ما می‌توانیم داروهای مدرن را کمتر و یا قطع کنیم. وقتی بیمار به ما مراجعه می‌کند به او نمی‌گوییم که حتماً باید داروهای پزشکی مدرن را قطع کند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به نحوه درمان در طب سنتی، تصریح کرد: در طب سنتی بحث اصلی ما پیشگیری است و نه درمان. هدف اصلی طب سنتی حفظ سلامت است؛ همان چیزی که امروز به عنوان بهداشت از آن یاد می‌شود. افرادی که سالم هستند و به پزشک سنتی مراجعه می‌کنند، با روش‌های حفظ سلامتی خود آشنا می‌شوند تا بیمار نشوند و اگر بیمار شوند با استفاده از طب نظری و طب عملی درمان می‌شوند.

وی در خصوص اظهار نظرات غیرتخصصی که در فضای مجازی به طب سنتی نسبت داده می‌شود، گفت: ما اکنون با پدیده‌ای به نام شارلاتانیسم طب سنتی مواجه هستیم؛ افرادی که هیچ آگاهی ندارند، وارد این حوزه می‌شوند و اظهارنظر می‌کنند، وعده‌های این افراد عوام‌فریبانه است و سعی می‌کنند از این طریق، ثروتی به دست آورند.

امینی افزود: وقتی صحبت از درمان قطعی در مورد بعضی بیماری‌های خاص می‌شود باید بر اساس آمار و ارقام اطلاعات داده شود به عنوان مثال استفاده از یک روش یا دارو، تاثیر درمانی ۹۰ درصد، کمتر و یا بیشتر دارد. اکنون شاهد این هستیم که برخی افراد خود را به عنوان پزشک سنتی معرفی می‌کنند. برای تایید صحت این ادعا، می‌توان اسم فرد را در سایت نظام پزشکی جستجو کرد؛ اگر نام فرد وجود نداشته باشد و ادعا کند که پزشک سنتی است، یعنی دروغ می‌گوید.

وی ادامه داد: ما در طب سنتی در ابتدا برای درمان بیمار، سراغ حجامت و زالوگذاری نمی‌رویم درحالی که استفاده از این روش‌ها اکنون بسیار دیده می‌شود و حتی گفته می‌شود که حجامت همه بیماری‌ها را درمان می‌کند به جز مرگ. حکیم رازی می‌گوید تا جایی که می‌توانید خود را با غذاها درمان کنید و نه داروها؛ یعنی قدم اول ما در درمان بیماران در طب سنتی همیشه درمان با غذا است.

این متخصص طب سنتی گفت: پس از این مرحله، درمان با دارو آغاز می‌شود که در ابتدا درمان با یک دارو مدنظر است. اگر درمان کامل نشد به سراغ چند دارو و پس از آن روش خون‌گیری می‌رویم. بیماری‌های کمی وجود دارند که در آن‌ها در ابتدا نیاز به حجامت بیمار وجود دارد. پزشک متعهد کسی است که قدم آخر را برای این کار در نظر می‌گیرد. از طرفی باید توجه داشت که حجامت، سن و فصل خاص دارد و برای برخی سنین مجاز نیست.

وی تصریح کرد: اکنون زمان ابن‌سینا نیست که مردم برای درمان از گیاهان دارویی استفاده کنند. امکان دارد گاهی یک داروی شیمیایی با یک داروی گیاهی تداخل داشته باشد و این تداخلات ممکن است مرگبار باشد؛ کما اینکه بسیاری از گیاهان از جمله دمنوش‌ها، فصل و تاریخ مصرف دارند و مصرف بی‌رویه آن‌ها می‌تواند مشکل ایجاد کند.

امینی در پایان با اشاره به ادعاهای مطرح شده در خصوص اینکه گیاه شیرین‌بیان می‌تواند در درمان کرونا موثر باشد، گفت: پزشکی مبتنی بر شواهد است. در خصوص تاثیر شیرین‌بیان نیز یک مقاله نشان داده که این گیاه بر درمان مرس و سارس که از خانواده کرونا هستند، تاثیر مثبت داشته است. اکنون نیز در کشور چند بررسی در خصوص تأثیر شیرین‌بیان بر کرونا درحال انجام است اما از نتایج هیچ کدام اطلاع ندارم. هر زمانی که نتایج آن مقالات و طرح‌ها نشان داد که شیرین‌بیان بر کرونا تأثیر دارد، آن وقت می‌توانیم ادعا کنیم که واقعاً تأثیرگذار است اما در نهایت، درمان تنها با تشخیص پزشک مرتبط میسر است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار