تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۲۱۰۱۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حوادث ترافیکی هر ۴ دقیقه یک کودک را به کام مرگ می‌برد
  مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه کودکان از گروه های آسیب پذیر حوادث ترافیکی هستند، گفت: تقریباً هر چهار دقیقه در دنیا یک کودک به دلیل حادثه ترافیکی چشم از جهان فرو می‌بندد.

کوروش نعمانی در نشست خبری که امروز (سوم آذرماه) برگزار شد، با اشاره به روز جهانی یادمان قربانیان حوادث ترافیکی اظهار کرد: امروزه حوادث ترافیکی به عنوان یکی از معضلات مهم و موانع توسعه پایدار در سطح بین المللی مطرح است به گونه ای که براساس اطلاعات به دست آمده از کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶، تعداد مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی ۱.۳ میلیون نفر است. حوادث ترافیکی اولین علت مرگ در کودکان و جوانان ۵ تا ۲۹ سال و هشتمین علت مرگ در تمام سنین است و تخمین زده شده اگر اقدامی برای پیشگیری از آن نشود، تا سال ۲۰۳۰ به هفتمین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بیش از ۵۰ درصد مرگ های حوادث ترافیکی مربوط به عابران پیاده، موتورسیکلت‌سواران و دوچرخه سواران است، یعنی آن دسته از افرادی که در سیستم طراحی راه ها مورد غفلت قرار گرفته اند.

نعمانی ادامه داد: کودکان از دیگر گروه های آسیب پذیر حوادث ترافیکی هستند. به گونه ای که تقریباً هر چهار دقیقه یک کودک به دلیل حادثه ترافیکی برای همیشه چشم از جهان فرو می بندد. سالانه ۱۸۳ هزار و ۳۰۰ کودک معادل بیش از ۵۰۰ کودک در هر روز بر اثر حوادث ترافیکی در جهان فوت می کنند. کودکان در سنین پایین تر به علت محدود بودن تکامل فیزیکی، شناختی و اجتماعی، بیش از بالغین در برابر ترافیک آسیب پذیرند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: احتمال دیدن و دیده شدن کودکان به علت کوچکی جثه کمتر از بالغین است. همچنین اگر کودکی در حادثه ترافیکی درگیر شود، به علت نرم تر بودن بافت سر او، نسبت به بالغین در مقابل صدمات جدی سر آسیب پذیرتر است. در کودکان کوچکتر، دشواری در تفسیر صداها و علائم مختلف بر قضاوت آنها در خصوص فاصله، سرعت و جهت حرکت وسایل نقلیه تاثیر می گذارد.

نعمانی بیان کرد: متاسفانه در ایران نیز سالانه تعداد زیادی از هموطنان در اثر حوادث ترافیکی فوت می کنند که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال  ۲۰۱۶، تعداد مرگ های حوادث ترافیکی ۱۶ هزار و ۴۲۶ نفر بوده است. با وجود روند رو به کاهشی تلفات حوادث ترافیکی، همچنان جزو کشورهای با میزان بالای مرگ و میر حوادث ترافیکی هستیم.  

وی تصریح کرد: براساس آمار پزشکی قانونی کشور در  ۱۸ سال اخیر یعنی از سال های ۸۵ تا ۹۷ حدود ۷۰ درصد موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در تصادفات برون شهری و در راه های روستایی رخ داده است.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: براساس آمار پزشکی قانونی در شش ماهه اول سال ۹۹ تعداد متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی در خوزستان ۳۸۹ مورد بوده است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۹ درصد کاهش داشته است اما همچنان رقم بالایی است و بعد از استان های تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و سیستان و بلوچستان در رتبه هفتم قرار داریم.

نعمانی با اشاره به عوامل وقوع این حوادث ترافیکی، گفت: روند سریع شهرنشینی، استانداردهای ضعیف ایمنی، ناکارآمدی قوانین، اجرا و اعمال ضعیف قانون، حواس‌پرتی یا خستگی حین رانندگی، رانندگی تحت تأثیر دارو، مواد مخدر یا الکل، سرعت غیرمجاز، عدم استفاده از کمربند و یا کلاه ایمنی و صحبت کردن با تلفن همراه، بخشی از دلایل وقوع این حوادث محسوب می شوند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار