تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۱۰۱۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش 5 تا 10 درصدی برداشت سبز نیشکر / شرکت توسعه نیشکر دوستدار محیط زیست است
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی دوستدار محیط زیست است و با ایجاد 500 هزار هکتار سطح سبز در منطقه، نقش مهمی را در احیا و حفظ محیط زیست ایفا کرده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی دوستدار محیط زیست است و با ایجاد 500 هزار هکتار سطح سبز در منطقه، نقش مهمی را در احیا و حفظ محیط زیست ایفا کرده است.

  دکتر عبدعلی ناصری امروز یکشنبه دوم آذر ماه 99 در نشست مشترک با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان این مطلب اظهار داشت: بیشتر مزارع نیشکر در خوزستان پیش از طرح های هفتگانه توسعه نیشکر شوره زارهایی بیش نبوده اند اما همزمان با توسعه مزارع نیشکر یک توسعه زیست محیطی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: نیشکر گیاهی ۴ کربنه است که به واسطه داشتن برگ هائی پهن، دارای توان فتوسنتزی بالاتر از سایر گیاهان زراعی است که در اثر زیرکشت رفتن اراضی نیشکری، دست کم ۵۰۰ هزار هکتار سطح سبز در خوزستان پدیدار شده و این سطح وسیع سبز نقش بسیار مهمی در جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برداشت سطح سبز نیشکر افزود: در حال حاضر 30 درصد مزراع نیشکر به صورت سبز برداشت می شود که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته برداشت سطح سبز نیشکر بین 5 تا 10 درصد افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: میزان گاز دی اکسید کربن تولید شده و جذب شده در مزارع نیشکر دارای تعادل است و میزان اکسیژنی که در فرآیند سوختن نیشکر مصرف می شود یک چهارم اکسیژن تولید شده توسط مزارع نیشکر است.

ناصری با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر پیشگام در فعالیت های زیست محیطی است، تاکید کرد: در حال حاضر 350 نفر در در واحدهای HSE کشت و صنعت های هفتگانه توسعه نیشکر فعالیت دارند و 25 متخصص محیط زیست نیز در حوزه محیط زیست شرکت توسعه نیشکر مشغول به کار هستند.

وی افزود: کارگروه‌های علمی و محیط زیستی در شرکت ایجاد شده که مسائل مختلف از جمله برداشت نیشکر را رصد می کنند و در مواردی که مجبور به سوزاندن مزارع باشند، سوزاندن تحت پروتکل‌های شدید محیط زیستی صورت می‌پذیرد به طوری که هیچ گونه آسیب‌ ناشی از سوختن مزرعه در مناطق مسکونی و مناطق شهری ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حتی یک قطره از زهاب های کشت و صنعت های نیشکری در جنوب خوزستان وارد رودخانه کارون نمی شود، گفت: با وجود هزینه های زیادی که در بحث احداث ۷۰ کیلومتر کانال انتقال زهاب صورت گرفته است و ما توانایی انتقال زهاب های خود را به سمت خلیج فارس داریم اما با مصوبه سازمان محیط زیست، بخشی از زهاب کشت و صنعت های جنوب استان وارد تالاب شادگان می شود که این کار با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و در راستای احیای این تالاب صورت گرفته است.

ناصری تصریح کرد: بخشی از زهاب نیشکر نیز طبق مصوبه سازمان های مربوطه و سازمان محیط زیست در نزدیکی خرمشهر وارد تالاب نیشکر ( تالاب ناصری) می شود که این تالاب به محل زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده و در تعدیل آب و هوا و کاهش ریزگردها تاثیر زیادی دارد.

وی اظهار داشت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تلاش های مستمری برای حفظ و ارتقا محیط زیست پیرامونی خود منظور داشته است و احداث تصفیه ‌خانه فاضلاب صنعتی در شرکت های هفتگانه، گامی پایدار در جهت حفاظت از محیط زیست است که در سال های گذشته به بهره برداری رسیده است.

گفتنی است، در پایان نشست مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان بر ایجاد یک کارگروه مشترک بین اداره کل محیط زیست خوزستان و شرکت توسعه نیشکر در راستای به کارگیری تجارب جهانی و توجه بیشتر به مسائل زیست محیطی تاکید شد.

:
:
:
آخرین اخبار