تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۲۱۰۱۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تحمل طاق شده مردم ایذه از بوی بد زباله/ چاره کار در دستان چه کسی است؟
مدت هاست که مسئله زباله سوزی در ایذه و ایجاد بوی بد آن در سطح شهر مشکلاتی را برای شهروندان رقم زده، اما مسئولیت این کار بر عهده چه کسی است؟

  مدت هاست که دفن پسماند در ایذه، تبدیل به مسئله‌ای مهم برای شهروندان و مسئولان این شهرستان شده و رزمی میان مردم و زباله به راه انداخته است.

در این میدان رزم، بزم دود‌های ناشی از آتش سوزی زباله‌ها در آسمان ایذه وزنه را به نفع پسماند‌ها سنگین‌تر کرده است، تا مردم ترجیح بدهند به جای قدم گذاشتن در نبردگاه، برای مصون ماندن از بوی بد، در خانه بمانند و یا دستکم کمتر بیرون بروند.

در دهه‌های اخیر، با توسعه جوامع، صنعتی شدن، مصرف گرایی که ریشه در جوامع غربی دارد مسئله زباله‌ها تبدیل به معضلی برای محیط زیست جهانی شده است. گرچه غربی‌ها تا حدودی ساز و کار‌های متناسب با این معضلات را اندیشیده و با ساخت کارخانجات مختلف نهایت استفاده را از زباله‌ها می‌برند، اما در استان خوزستان محلی برای بازیافت کامل پسماند‌ها وجود ندارد.

ایذه شهرستانی در شمال شرقی خوزستان است که طی چند سال اخیر با معضل زباله و دود ناشی از سوختن آن‌ها دست به گریبان است. نزدیک به ۳۰ سال است که پسماند‌های خانگی، صنعتی و بیمارستانی شهروندان ایذه در حوالی روستایی به نام راسفند انباشت می‌شوند. بوی بد، خطر بیماری در فصل گرما و رسوخ شیرابه به سفره‌های آب زیر زمینی، روستاییان و کشاورزان منطقه را عاصی کرده است.

منطقه دفن زباله راسفند در ایذه

بسیاری از کشاورزان نسبت به این مسئله معترض هستند و می‌گویند مسئولان محلی از مشکلات شان «غافلند». شهرستان ایذه دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی است. طبیعت بکر و آثار تاریخی از ارتفاعات منگشت تا سنگ نگاشته‌های کول فرح از جمله جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شوند، اما شهرداری ایذه متهم است که به جای استفاده از جاذبه این نواحی بر دافعه آنان افزوده است؛ اتهامی که این نهاد اجرایی رد می‌کند.

مقصر آتش زدن زباله‌ها کیست؟

غلامحسین اسدی شهردار ایذه که معتقد است این نهاد اقدامات مهمی در توسعه این شهرستان داشته، گفت: مقصر سوختن پسماندها، زباله گرد‌ها هستند این گروه‌ها با جمع آوری کاغذ، کارتون و مواد پلاستیکی از این راه درآمد کسب می‌کنند، اما پس از جمع آوری وسایل مورد نیاز خود، اقدام به آتش زدن دیگر زباله‌ها می‌کنند.

او افزود: گرچه نیروی انتظامی و سایر نهاد‌های متولی بار‌ها با این اقدام زباله گرد‌ها برخورد کرده اند، اما آن‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و آتش زدن پسماند‌ها مشکلات فراوانی برای شهرداری و مردم ایجاد کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به پخش دود ناشی از زباله سوزی در سطح شهر اشاره کرد .

اسدی با بیان اینکه مسئله ساخت یک سایت دفن پسماند در ایذه پیشتر در جلسه شورای سلامت و با حضور رئیس کل دادگستری مطرح شد، اظهار داشت: قرار بود که این محل در منطقه لاپن ساخته شود و دیوار‌های مربوط به آن برای راه اندازی خریداری شد، اما ساخت این طرح از سوی مردم محلی با مخالفت روبرو شد.

شهردار ایذه بیان کرد: یافتن محل دقیق و جانمایی سایت دفن پسماند از سوی فرمانداری انجام می‌شود و شهرداری مسئولیت استاندارد سازی آن را بر عهده دارد. ضمن آنکه پیدا کردن مکانی برای دفع زباله‌ها به اقداماتی همچون آمایش سرزمینی، مطالعات و ارزیابی نیاز دارد، که این امر در کوتاه مدت محقق نمی‌شود.

مسئولیت فرمانداری برای حل معضل زباله در ایذه چیست؟

حسین لامی زاده، فرماندار ایذه  در گفت و گو با خبرنگار ما با طرح این سوال که «کجای قانون گفته شده، وظیفه فرمانداری تعیین محل دفن پسماند است؟» گفت: شهرداری باید مکان دفن را مشخص نماید و مجوز‌های لازم را اخذ کند، از منابع طبیعی استعلام بگیرد و سپس این نهاد تایید کند که زمین انتخاب شده مکان مناسبی برای دفن زباله است و مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

عکسی از آتش سوزی پسماندها در ایذه

او افزود: منابع طبیعی مشخص می‌کند که زمین معین شده متعلق به شخص است یا از املاک همین نهاد است. در صورتی که ملک شخصی باشد، امکان بنا شدن سایت دفن پسماند داده نمی‌شود و باید از اراضی منابع طبیعی باشد. اگر همین محل تعیین شده مشکلاتی را برای گونه‌های جانوری ایجاد کند نیز پروانه ساخت سایت دفن پسماند صادر نمی‌شود.

لامی زاده بیان داشت: وظیفه فرمانداری طی این فرآیند، نظارت بر عملکرد درست محیط زیست است و اگر اختلافی میان ۲ نهاد شهرداری و منابع طبیعی رخ دهد، فرماندار به منظور رفع مسئله ورود می‌کند و تسهیلات لازم را فراهم می‌آورد.

نظر شهروندان ایذه در خصوص مسئله زباله سوزی

احسان کیانی یکی از شهروندان ایذه در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بوی بد ناشی از زباله در برخی مناطق ایذه به شدت آزار دهنده است، گفت: هفته پیش به منظور خرید دارو مجبور شدم به بیمارستان شهدا مراجعه کنم، هنگامی که برای خرید اقلام دارویی در حیاط این مرکز درمانی منتظر بودم، بوی بد ناشی از سوختن زباله اذیت کننده بود.

تجمیع زباله در خیابان های ایذه

جلوگیری از ورود زباله به منطقه راسفند

احمد امیری، رئیس حفاظت محیط زیست ایذه در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این اداره مسئولیت نظارت بر اجرای درست قانون مدیریت پسماند‌ها را برعهده دارد، گفت: شهرداری به عنوان مدیریت اجرایی شناخته می‌شود و نظارت بر جمع آوری، دفن و مسائل بهداشتی بر عهده سازمان محیط زیست است.

او در خصوص وضعت زباله‌ها در ایذه افزود: زباله‌های این شهرستان پیشتر در محلی به نام راسفند دپو می‌شدند، اما با «کم کاری شهرداری» طی سنوات گذشته، اهالی منطقه راسفند دچار مشکلات بهداشتی شدند و علی رغم اینکه این محل مجوز‌های لازم را داشت، اما مردم محلی به تنگ آمده و از ورود زباله به این محل جلوگیری کردند.

امیری در ادامه بیان کرد: بنابراین شورای تامین وقت شهرستان ایذه بدون حضور اداره حفاظت محیط زیست تصمیم به جابجایی محل دفن زباله‌های شهری می‌گیرد و از راسفند به مکانی موسوم به «کوره ها» انتقال پیدا می‌کند که در محیط بلافصل شهری واقع شده است و منازل مسکونی در فاصله بسیار نزدیک به این محل قرار دارند.

تخلیه زباله در ایذه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه اظهار داشت: مکان جدید برای دفن زباله‌ها در نزدیکی قبرستان روضه الزهرا قرار دارد که به مدت ۲ ماه است از این محل استفاده می‌شود، ضمن آنکه بدون اجازه و اخذ پروانه از سوی سازمان محیط زیست و وزارت نیرو انجام پذیرفته، زیرا مسئله آب‌های زیر زمینی مهم است و باید بررسی شود؛ که متولی آن سازمان آب و برق است و در صورت تایید این نهاد، مجوزی از سوی محیط زیست صادر می‌شود.

نتیجه نهایی اخطاریه‌های محیط زیست و جلسات مدیریت پسماند

این مقام مسئول تصریح کرد: محل موسوم به کوره‌ها هم اکنون با انباشت زباله در حال پر شدن است و علاوه بر آن در این محل قنات‌های قدیمی وجود دارد که ممکن است شیرابه‌ها به درون قنات‌ها نفوذ کرده و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی را رقم بزنند.

احمد امیری گفت: سازمان محیط زیست بار‌ها در خصوص استفاده از این محل اخطاریه صادر کرده، زیرا از نظر این سازمان محل ذکر شده برای دفن زباله نامناسب است. همچنین جلسات متعدی تاکنون برگزار شده که همه بی نتیجه بوده و تنها پیشنهاد شد تا کم کاری‌ها و اقدامات لازم در راسفند جبران شود. گرچه اهالی منطقه موافق دپو زباله تحت هر شرایطی نیستند و این مسئله همچنان لاینحل مانده که شهرداری به عنوان متولی پسماند باید مسئله را حل نماید.

پسماند ایذه

او با اشاره به راه اندازی یک گروه مطالعات و ارزیابی محیط زیست برای آمایش سرزمین، بیان داشت: باید چند نقطه به عنوان محل دفن زباله شناسایی شوند که استاندارد‌های لازم را نیز داشته باشند و پس از آن مجوز از اداره حفاظت محیط زیست اخذ شود. البته لازم است تا مسئولان مدیریت شهری و استانی به مسئله زباله‌ها در ایذه وارد شوند و به گونه‌ای به این موضوع پرداخته شود که در جهت بهداشت مردم ایذه گام‌های مثبتی برداشته شود.

جلوگیری از یک بحران محیط زیستی با همکاری مسئولان ایذه

مسئله زباله گرچه در تمام جهان تبدیل به معضلی مهم شده است، اما می‌توان با اقداماتی موثر و هوشمندانه از تبدیل آن به یک بحران زیست محیطی جلوگیری کرد. کافی است که به توصیه‌های فعالان محیط زیست توجه لازم را داشت و همچنین عزم راسخ برای حل این مشکل را جزم کرد.

ارتباط و همکاری بین بخش‌های مختلف دستگاه‌های ایذه مسئله لازم و مهمی است که مسئولان باید توجه بیشتری به این مسئله نشان دهند و همچنین شهرداری وظایف خود را به درستی به انجام برساند تا از تبدیل مسئله زباله‌های ایذه به یک بحران زیست محیطی جلوگیری کرد.

جمع آوری زباله در ایذه

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار