تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۲۱۰۱۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان:
چغندر قند جایگزین مناسبی برای محصول نیشکر در فصول خشک است
 استاندار خوزستان با اشاره به میزان مصرف آب پایین محصول چغندرقند گفت: چغندر قند یک محصول پاییزی است و بخشی از نیاز آبی این محصول از بارندگی تامین می‌شود و در شرایط خشکسالی جایگزین خوبی برای نیشکر است.

  غلامرضا شریعتی در جلسه شورای کشاورزی استان خوزستان، اظهار داشت: برای مسئله واردات و حل وابستگی به واردات در زمینه کالاهای استراتژیک نیاز است در حوزه کشاورزی سرمایه تاییدگزاری مناسب صورت گیرد. یکی از راهکارهای حمایتی از بخش کشاورزی، اخذ مجوز کشت تابستانه بود که این مجوز کشت، ضمن تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور، رونق کشاورزی را در استان سبب شد.

استاندار خوزستان بیان کرد: کشت پاییزه را در خوزستان پیش رو داریم و لازم است مسئولان مرتبط این حوزه، بارش‌ها را رصد کنند و اگر بارندگی‌ها مناسب بود سهم 100 میلیون مترمکعب آب حوزه مارون اصلاح شود. اگر باران‌های اخیر مناسب بود، مجوز کشت داده شود.

وی با اشاره ترویج کشت چغندر قند در اهواز گفت: چغندر قند یک محصول پاییزی است و بخشی از نیاز آبی این محصول از بارندگی تامین می‌شود، از 18 هزار مترمکعب نیاز آبی، نصف آن از طریق آب باران تامین می شود و این از لحاظ اکولوژیک صرفه دارد.

شریعتی به طرح جایگزینی چغندر قند با نیشکر اشاره و افزود: جایگزینی این دو محصول در شرایط خشکسالی می‌تواند موثر باشد. یکی از نیازهای استان در صنایع کشاورزی، تاسیس کارخانجات قند چغندری است

استاندار خوزستان گفت: در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، 80 هزار هکتار برای کشاورزی چغندر قند اختصاص داده شده است و برای همین نیاز به کارخانه قند داریم که یک کارخانه قند در دزفول در حال احداث است.

وی با اشاره به افزایش 20 درصدی کشت تابستانه  بیان داشت: با اقدامات صورت گرفته توانستیم نزدیک 300 هزار هکتار کشت تابستانه بدون احتساب نیشکر داشته باشیم.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار