تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۱۰۱۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باران جان تازه‌ای در کالبد تالاب شادگان دمید
باران جان تازه‌ای در کالبد تالاب شادگان دمید
 رییس اداره محیط زیست شادگان گفت: بارندگی پاییز و جاری شدن آب در رودخانه جراحی باعث بالا آمدن سطح آب در تالاب بین‌المللی شادگان شد.

رحیم مجدمی اظهارداشت:بارندگی در استان خوزستان باعث جاری شدن آب در رودخانه‌ جراحی شد و هم اکنون آب ۷۰ درصد از تالاب شادگان را دربرگرفته است.

وی وجود آب شیرین، لب‌شور و شور در تالاب بین‌المللی شادگان را از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن عنوان کرد و اظهار داشت: وجود حجم قابل قبولی آب در تالاب باعث فراهم شدن بستر لازم برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در این منطقه شده است.
وی گفت: هرساله با سرد شدن هوا، مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق شمالی به تالاب بین‌المللی شادگان آغاز می شود.
تالاب شادگان با حدود۴۰۰ هزار هکتار وسعت ، وسیع‌ترین تالاب کشور است و از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود.

راه‌اندازی گشت آبی در تالاب شادگان

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست شادگان به تخصیص یک دستگاه قایق موتوری۲۵ اسب در راستای حفظ و حراست از عرصه‌های این تالاب بین المللی اشاره کرد و افزود:گشت آبی به منظور کنترل تالاب توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست برقرار شده است.

وی به دستگیری ۱۲ شکاچی غیرمجاز در فصل بازگیری در تالاب شادگان اشاره کرد و اظهار داشت: برای این افراد پرونده قضایی تشکیل و به مقام قضایی معرفی شدند.
این تالاب در آغاز فصل پاییز، شاهد ورود انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است.
تالاب شادگان به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی ، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری ، ۳۶ گونه پستاندار ، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.
تالاب بین‌المللی شادگان در ۱۰۵ کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و از شمال به شادگان ، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین و آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار