تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۲۱۰۱۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جوانان ایسپره دزفول در حسرت زمینی برای ساخت سرپناه
 نبود زمین برای ساخت و ساز در روستای ایسپره از توابع بخش سردشت دزفول به معضلی جدی برای اهالی تبدیل شده و آنها را مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها و مناطق کم برخوردار کرده است.

  روستای ایسپره حدود ۶۰ کیلومتر با شهر دزفول فاصله دارد و با بیش از ۱۱۰ خانوار در بخش سردشت واقع شده است.
با وجود احداث این روستا از حدود ۴۰ سال پیش، هنوز زمینی برای توسعه و اجرای طرح هادی اختصاص داده نشده و همین امر موجب مهاجرت اهالی شده است.
به گفته یکی از اهالی از سال ۶۱ هیچ زمینی برای ساخت و ساز در این روستا واگذار نشده در حالی که زمین اطراف روستا وجود دارد.
محمد ایسپره به خبرنگار ایرنا گفت: هفت برادر دارم که که سه نفر از آنها به علت نبود زمین برای ساخت و ساز مجبور به مهاجرت به مناطق حاشیه‌ای و اجاره نشینی شده‌اند.
وی با انتقاد از این وضعیت گفت: به دلیل نبود زمین مجبورم دام‌هایم را در خیابان رها کنم و همین امر باعث سرقت آنها می‌شود.
به گفته دهیار روستای ایسپره این روستا ۴۳۲ نفر جمعیت دارد که شغل اهالی آن کشاورزی، دامداری و دامپروری است.
کیومرث ایسپره افزود: از حدود ۴۰ سال پیش که کلنگ ساخت این روستا زده شده هنوز حتی یک خیابان به آن اضافه نشده است.
وی ادامه داد: طبق توافق‌های گذشته مقرر شده بود زمین‌های کشاورزی اطراف روستا تغییر کاربری و برای ساخت و ساز واگذار شوند ولی کشاورزان اکنون راضی به مصالحه نیستند چراکه شغلشان کشاورزی است و با ازدست دادن این زمین‌ها دچار مشکل خواهند شد. 
ایسپره اظهارداشت: تاکنون نشست‌های مختلفی برای رفع مشکل زمین با ریش سفیدان و ادارات مربوطه از جمله بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شده ولی به علت همکاری نکردن کشاورزان بی‌نتیجه مانده‌اند. 
وی افزود: نبود زمین برای ساخت و ساز موجب شده حدود ۳۳۰ نفر از اهالی به حاشیه شهرها مهاجرت و در شرایط نابسامانی زندگی کنند. 
دهیار ایسپره فاصله این روستا تا سردشت را سه کیلومتر عنوان و بیان کرد: با کم شدن جمعیت شهر به دلیل مهاجرت، سرانه برای بهسازی روستا نیز کاهش یافته است لذا امکان توسعه روستا و راه اندازی مراکز خدماتی چون خانه بهداشت وجود ندارد.
وی افزود: مهاجرت اهالی روستا به مناطق حاشیه‌ای باعث شده به علت کاهش جمعیت امکان توسعه مدارس نیز فراهم نشود و دختران این روستا برای ادامه تحصیل در مقاطع راهنمایی و دبیرستان مجبور به طی مسافت سه کیلومتری شوند.

ایسپره گفت: متاسفانه برخی کشاورزان همکاری لازم را ندارند و همین امر باعث شده اقدامی در این خصوص صورت نگیرد. 

رئیس بنیاد مسکن دزفول نیز در این باره گفت: یک زمین در شرق این روستا قرار دارد که جزو اراضی ملی است ولی برای رفع مشکل زمین برای ساخت و ساز، کشاورزان حاضر به مصالحه نیستند.

ناصر ایزدی‌فر افزود: کاربری این زمین، فضای سبز و عمومی است که طرح بازنگری آن پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: طرح بازنگری این زمین می‌تواند مشکل اهالی روستا را برطرف کند البته این کار نیازمند تامین اعتبار است.

امید است با تلاش مسوولان و همکاری کشاورزان منطقه مشکل زمین این روستا برطرف شود چراکه مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرها، معضلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خاص خود را دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار